dinsdag 17 november 2009

It was almost partytime!!! =D

14 november. Worldup Heerenveen. De eerste directe confrontatie tussen Sven en Håvard op de 5km. In Berlijn was Sven in de laatste rit 2.49 sec. sneller dan Håvard die een rit eerder had gereden. Vorig jaar was het gat op de eerste Worldcup nog 4.29 sec. Håvard komt steeds wat dichterbij.. Vol spanning keek ik dan ook uit naar deze rit. Zou vanavond de ''When Håvard beats Sven party'' gevierd kunnen worden?

Rond 5 uur is het dan zover. Håvard en Sven staan klaar aan de start, Håvard buiten en Sven binnen. Op de tribune staan wij klaar met een vlaggetje, bordje en vooral met onze stem. De opening gaat voor beiden in 18.1 en dan komen ze voor een eerste keer langs ons gereden. Gelukkig is het niet superdruk op de tribune zodat wij nog een kans hebben om boven de rest van het publiek uit te komen. Gewoon beginnen als Håvard aan de bocht begint en eindigen als hij het rechte stuk weer oprijd. Håvard gaat hard verder en rijd 3 rondes achter elkaar een snellere rondetijd dan Sven. Woww dit ziet er goed uit!! Maar tegelijkertijd denken we ook van het is nog ver en Sven kan ook met een spelletje bezig zijn.. Maar Håvard blijft snellere rondetijden rijden en we kijken elkaar eens aan van zou ie dan toch echt gaan winnen?? :O De rest van de race verloopt voor mij in een soort van roes. Ik begin wat eerder met aanmoedigen en ga wat langer door en kijk elke ronde gespannen naar de rondetijden. En als Sven dan een rondje 31.0 rijd word ik nog meer hyper. Daarna komen ze door met nog 2 ronden te gaan en opeens is Sven sneller..29.9 tegenover 30.6.. Maar hij heeft nog wel wat achterstand in te halen dus het ziet er nog steeds goed uit voor Håvard..We moedigen hem nog harder aan voor hoever dat nog wil met onze stemmen..Het volgende rondje is Sven weer sneller en komt nu toch wel weer heel dichtbij… en zo gaat de laatste kruising nog maar net goed en duikt Sven de binnenbaan in en heeft dus ook laatste binnenbocht.. Daarin rijd hij Håvard voorbij en wint zo uiteindelijk toch de race..0.81 sec. later komt Håvard ook over de finish..en dan komt er een 3tje achter zijn naam.. Ook Bob de Jong isnog sneller.. Maar toch, nog nooit heef hij zo dicht op Sven gezeten..

Beide schaatsers zijn duidelijk helemaal kapot na dit schitterende duel. Ik moet zelf ook echt ff bijkomen , het duurt een tijdje voordat mijn benen gestopt zijn met trillen en mijn hartslag weer op normaal niveau is. Ondanks dat Sven uiteindelijk toch nog won was dit 1 van de mooiste 5km races die ik ooit (live) gezien heb. FF later komt Håvard nog een rondje uitrijden en applaudisseren we nog een X hard voor hem. Hij reageert leuk terug door ook te gaan klappen en ons zo te bedanken voor het aanmoedigen. Met Kirsten en Lisan praat ik nog wat na over de race en we zijn het er over eens dat het echt bijna partytime was! =D

Later horen we pas dat Sven wat ziek was en twijfelde of ie wel zou starten en nu eigenlijk veel te diep gegaan was. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Opzich is het knap dat hij die laatste ronden nog zo sterk terugkwam en won maar ik las ook dat hij van plan was om rustig aan te beginnen. Dat vind ik wel een onderschatting van Håvard. Die gaat er gewoon vol in, helemaal als hij hoort dat Sven niet helemaal fit is. Ik was dan ook erg blij te lezen dat Håvard erg tevreden was met zijn race en dit als zijn beste poging ooit zag om Sven te verslaan. Verder gaf hem dit nog meer zelfvertrouwen dat Sven echt te verslaan is binnenkort. Ik denk dat dit ook een belangrijk iets is om hem daadwerkelijk te verslaan, dat hij er ook echt in geloofd. Ik verwacht ook dat we dit seizoen echt een X kunnen gaan feesten!

Voor degenen die de race nog niet gezien hebben of die hem gewoon nog een X willen zien, hier is die te zien

En nog een erg leuk interview die voor deze Worldcup is opgenomen!

en tot slot, alle Håvard fans zijn uitgenodigd op de ''When Håvard beats Sven party''

2 opmerkingen:

- zei

Het was echt een prachtige race en ook ik vond het echt superspannend!! Ben blij dat je toch mee bent gegaan naar de worldcup want dit had je gewoon niet mogen missen!! Enne Håvard reageerde idd leuk ja! :)

Kirsten zei

Jammer dat het Havard net niet gelukt is, maar dat komt nog wel eens :). De race was super om te zien!