maandag 9 juli 2007

Gestopt....:(

Eirik en ik (worldcup Torino 2005)


Laatst was ik wat aan het rondsurfen toen ik opeens een berichtje tegenkwam waar ik wel van schrok. Het is dat de persoon waar het over gaat het zelf schreef dus moest ik het wel geloven.. het was een berichtje van Eirik Lunde Pedersen dat hij stopt met schaatsen.. Nu is dat geen bekende schaatser en zal bijna niemand hem wel kennen maar ik had/heb toch wel speciale 'relatie' met hem. Ik leerde hem ''kennen'' doordat ik hem regelmatig op foto's zag met Preben Kirstensen, een andere Noorse schaatser die ik al langer volg. Daardoor ging ik hem ook volgen en helemaal na zomerijs 2005 in Hamar waar ik hem voor het eerst zag. Hij en Preben hadden daar wel wat maffe acties en hij had nog aan mij gevraagd of hij mijn startlijst ff mocht zien. Het schaatsseizoen wat er opvolgde begon erg goed voor hem! Op het NK afstanden plaatste hij zich voor de worldcups! De eerste (sprint)worldcup was dat jaar in Turijn en toevallig gingen wij daar ook heen :) Helaas hebben we hem daar niet zien rijden maar wel met hem op de foto geweest, uitgeweest en heb er nog steeds spijt van dat ik toen niet meer gezegd heb ;) en er zijn og wel wat leuke dingetjes gebeurt daar.

Hierna hoopten we dat hij ook de WC-Finale in Herenveen zou gaan rijden maar dat ging helaas niet door.. vanaf dat seizoen was er geen B-groep worldcup meer.. dan maar geduld hebben tot volgend seizoen! Maar in mei was er alweer nieuws over hem.. de nieuwe ''landslag'' (Noors nationaal team onder leiding van Peter Mueller) werd bekend gemaakt en hij zat er niet bij!! Terwijl hij gewoon worldcups had gereden en veel progressie had gemaakt! 2 anderen die geen worlducps gereden hadden zatern er wel gewoon bij! Ik las ook dat hij het op teletekst had moeten lezen dat hij er niet bij zat! Hij mocht dan wel meetrainen met de ploeg maar moest dan alles zelf betalen :S Ik vond het echt belachelijk!

In de zomer gingen Wendy en ik weer naar zomerijs, dit keer in Erfurt. Daar hadden we veel lol met Eirik en Havard Bokko op een parkeerplaats en zag ik hem voor de 1ste X een wedstrijd rijden! en dat was dan nu ook de laatste X..

Het laatste weekend van Oktober was het tijd voor het NK afstanden in Nederland en Noorwegen. Ik ging kijken bij het NK in Nederland maar was eignelijk meer geïntereseeerd in de Noorse uitslagen! Dan zondag een telefoontje van Kirsten (die helaas ziek was en daardoor thuis was) dat Eirik 4de was gewroden op de 1000m!! Ik was echt helemaal hyper en Wendy, haar moeder en Lisan hadden ook helemaal de slappe lach en volgens hun ook veel andere mensen van de tribune... 4de (en 6de op 500m)moest wel genoeg zijn voor WC plaatsing verwachtten wij toch..maar Mueller was nog wel steeds couach.. en een paar dagen later werd de selectie bekend en zat Eirik er niet bij! :( Terwijl Christoffer FAgerli Rukke, die 3x gevallen was op het NK, wel gewoon mocht rijden! Stomme Mueller!! Kirsten had wel een geweldig plan bedacht om te protesteren hiertegen, een bord met: Eirik fall 3x, then selection! Dit hebben we uiteindelijk toch niet gedaan maar wel wlden wel van Mueller wetgen waarom hij niet geselecteerd was. Op een avond tijdens de worldcup kwamen we hem tegen en sprak Kirsten hem aan met de vraag of ze ff iets kon vragen. Mueller bleef staan en Kirsten vroeg waarom Eirik niet geselecteerd was. Mar toen Mueller het woord ''Eirik'' hoorde liep hij verder en mompelde nog ''he wasn't good enough'' en stapte zijn auto in.... Normaal er over praten was dus niet eens mogelijk! Dat wel gelukt met Dag Erik Kleven waarmee Wendy wel een leuk gesprek had. HIj was wel geplaatst en reed zijn 1ste worldcup. Wij hadden hem nog nioit gezien /gesproken en het 1ste wat Wendy aan hem vroeg was waarom Eirik niet reed hehe. Hier gaf hij gewoon uitgebreid antwoord op:) en daarna zijn we eens over zijn eigen race gaan praten ;) en we hebben Mikael nog ff de groeten van ons laten doen aan Eirik wat ok wel weer grappig was toen hij vroeg van wie dan en wij onze namen zeiden ;)

Dan maar de uitslagen van Noorse wedstrijden op internet volgen en dan in januari was het volgende NK, het NK sprint in Bergen op zijn thuisbaan. als hij heel goed zou rijden zou hij zich kunnen plaatsen voor het WK sprint! Hij werd wel 2de bij de senioren maar Mikael en Even deden niet mee en bij de junioren was Rukke ook nog snelller.. dus geen WK..

Wij gingen een paar weken later wel naar het WK in Hamar! Op zondag liepen we een rondje door het stadion en opeens zag Wendy Eirik zitten! Hij zat daar samen met zijn clubgenoten Preben en Are Eri. Nadat we de hele 10o0m vrouwen achter hun hadden gezeten ging ik eens met Preben praten en daarna me Noorse vlag laten signeren en daarna ook door Eirik en Are Eri. Was leuk om hem weer ff te zien :)

Het seizoen ging verder en ik bleef de uitslagen volgen. Vaak was hij wel de beste van de schaatsers die nog in Noorwegen waren! Begin maart keek ik eens op de clubsite en las daar dat ze naar Calgary waren voor recordwedstrijden maar dat Eirk niet mee was gegaan omdat hij ziek was geworden.. dit vond ik toch wel erg zielig en heb hem ff een mailtje gestuurd. Hij mailde terug dat het alweer beter ging en hij volgend jaar wel weer worldcups ging rijden!

En dan opeens bericht dat hij gestopt is...hij had niet meer genoeg motivatie en wil gaan studeren! Ik vind het erg jammer! Las laatst nog artikel over hem die geschreven was in januarie waar hij hij het er nog over had dat hij wilde verhuizen uit Bergen omdat hij verder wou komen met zijn schaatscarriere en daarvoor moest hij ergens anders gaan trainen..

Heb hem ff mailtje gestuurd dat ik het altijd leuk heb gevonden om hem te volgen en kreeg lief mailtje terug dat hij dat erg leuk vond om te horen :) Ik hoop dat ik hem in de toekomst nog een X zie ergens zodat we een X echt met elkaar kunnen praten ;) want dat hebben we nog nooit echt gedaan hehe en toch ''kennen'' we elkaar. Maar ik denk dat dat wel goedkomt want hij heeft nog een erg talentvol broertje (Sverre) en als die echt goed word zal hij vast wel gaan kijken en sowieso verdwijn je niet snel uit het schaatswereldje want het blijft gewoon een erg leuke sport!



Sverre en Eirik

Geen opmerkingen: