vrijdag 20 november 2009

Trakassering.......

Voor woensdag wist ik niet wat dit Noorse woord betekende.. maar toen ik het zag staan wist ik gelijk dat het iets negatiefs moest betekenen.. Nu het schaatsseizoen weer in volle gang is kijk ik meerdere keren per dag op wat Noorse sites om te kijken of er nog nieuws is. Zo ook woensdagavond en toen verscheen de kop ''anklages for trakassering'' met daaronder een foto van Peter Mueller.. Ik dacht gelijk, wat is er nu weer.... en al snel had ik door dat het nog veel erger kon dan alle eerder voorgevallen dingen in de Noorse schaatswereld...een nieuw dieptepunt was bereikt... :( Daarna het nieuws blijven volgen en het werd alleen maar erger..


Op 31 oktober heeft Peter Mueller in de eetzaal van een hotel in Berlijn, waar toen al veel schaatsers aanwezig waren voor de Worldcup, Maren Haugli geintimideerd. Zeer waarschijnlijk zou dit gaan om seksuele intimidatie. Hij schijnt een paar zeer grove en gemene opmerkingen gemaakt te hebben op luide toon. Maren voelde zich hierdoor zo onbehaaglijk en gekwetst dat ze naar haar hotelkamer is 'gevlucht'... Later heeft ze besloten om een brief naar de Noorse schaatsbond te sturen om dit te rapporteren en Mueller aan te klagen van intimidatie. Pas afgelopen woensdag werd dit bij de media bekend en sindsdien is het niet meer stil geweest rond deze zaak. Al word er niet veel gezegd. Het is vooral ''geen commentaar''. Mueller wil helemaal niks zeggen, Maren zegt dat de zaak nu bij de bond ligt en de andere schaatsers is geadviseerd om geen commentaar te leveren. Wat er precies gezegd is door Mueller word niet bekend gemaakt maar verschillende kranten melden dat het heel erg was en Maren er erg door gekwetst is. Zo ver dat ze bijna er aan had gedacht om te stoppen met schaatsen. Ze zouden het ''officieel'' wel goed gemaakt hebben later in Heerenveen maar in werkelijkheid schijnt het nog lang niet goed te zijn. Maren schijnt geen enkel vertrouwen meer in Mueller te hebben en ze praten ook niet meer met elkaar..


Vandaag was er een persconferentie. Deze duurde wel 7 minuten en eigenlijk werd er niks nieuws gezegd. Mueller zei dat hij in Berlijn wat dingen had gezegd waarvan hij zich op dat moment niet realiseerde dat ze zo kwetsend waren. Later heeft hij zijn excuses aangeboden. Maren zegt dat ze nu klaar is met de zaak en het bij de bond ligt. Ze wil zich nu weer richten op goed schaatsen en hoopt dat ze verder met rust gelaten word.


De bond neemt de zaak heel serieus en heeft veel met alle betrokkenen gesproken en daarnaast ook hulp/advies gevraagd van juristen van de nationale sportfederatie. Op dit moment zijn ze al 3 uur in vergadering over wat de gevolgen voor Mueller zullen zijn. Door sommige mensen word er voorzichtig over gesproken dat hij misschien wel ontslagen kan worden.


Het is in ieder geval een hele lastige en gecompliceerde situatie. Ik vind het allereerst heel erg vervelend voor Maren. Ik denk dat ze echt niet zomaar een aanklacht zal indienen. Dan moet het echt wel heel erg zijn geweest wat Mueller gezegd heeft. Verder heeft ze het al moeilijk genoeg nadat ze samen met haar broer Sverre besloot om bij Mueller weg te gaan in april 2008. Daarna zijn ze al op verschillende manieren tegen gewerkt. Sverre vertelde laatst in een interview met een regionale krant dat hij zich soms op gelijke hoogte met een buitenlandse concurrent voelt als hij bij Mueller (en het nationale team is). Zoals ik al in mijn vorige blog aangaf zou een bond er moeten zijn voor alle schaatsers van een land maar het blijkt weer eens dat dit in Noorwegen niet het geval is. Het gedrag van Mueller is nu echt totaal onacceptabel en ik vind dat hij hier zeker niet zomaar mee weg mag komen. Wat het wat gecompliceerd maakt is dat het een olympisch seizoen is. Op zich zou ontslag volkomen terecht zijn en eigenlijk zie ik dat ook het liefst. Maar daarmee onstaat er nog meer onrust en worden heel wat schaatsers in hun voorbereiding verstoord. Dit zou Maren denk ik ook niet leuk vinden want alle schaatsers onderling zijn nog wel steeds hele goede vrienden. Misschien is het dan een optie om hem gelijk na de OS te ontslaan of in ieder geval aan het einde van dit seizoen. Inmiddels is de lijst van op zijn minst merkwaardige acties en beslissingen van Mueller al heeeeeeeeeel lang en moet er nu echt snel een eind aan komen!!! Ook voor de andere schaatsers is dit geen fijne situatie zo. Ze zeggen wel dat dit alles niet effect heeft op hun prestaties maar leuk is het zeker ook niet voor ze. Ik weet zeker dat hun ook veel liever hebben dat alles gewoon goed is.

Ik hoop dat Maren dit jaar weer kan laten zien hoe goed ze is! Het seizoen is in ieder geval al goed begonnen met in Berlijn al een top 8 klassering op de 3km waardoor ze op die afstand al geplaatst is voor Vancouver! =D En daar is alles mogelijk! En ze is nog steeds erg jong dus hopelijk kan ze ook de komende jaren nog veel mooie dingen laten zien! Het is echt een hele sympathieke en aardige meid en ik gun haar het allerbeste! =)

word verder nog vervolgd.....

3 opmerkingen:

- zei

Ik vind het echt heel erg dat dit is gebeurd en ben heel erg benieuwd naar de uitspraak! verder ben ik het met je eens, dit gaat gewoon TE VER!

angeline zei

Ik weet ook niet wat Mueller precies gezegd/gedaan heeft, maar ik ga er ook vanuit dat t wel echt iets heel ergs is geweest. Een aanklacht indienen zal Maren vast niet zomaar doen. Mueller heeft in elk geval haar grenzen overschreden en dat vind ik sowieso niet kunnen! Bah, hij is gewoon een ransbak! :@

Anoniem zei

moet controleren:)