zondag 15 januari 2012

Jul i Norge! ~ 26 runder på skøytebanen!

Eén van de redenen waarom mijn koffer best zwaar was, waren de schaatsen die erin zaten. Afgelopen maar hadden we al een keer samen geschaatst in Oslo en dat was erg leuk dus wilden we het nu graag weer gaan doen!

Vrijdag was eigenlijk de enige dag dat we zeker tijd hadden om te gaan schaatsen dus besluiten we naar een relaxte ochtend rond 1 uur de bus naar het centrum te pakken. Het is nogal druk met allemaal mensen die nog op het laatste moment kerstinkopen willen doen en zo besluiten we een halte eerder uit te stappen. In de bus zitten die in de file staat schiet ook niet echt op ;) Bij de ijsbaan aangekomen kopen we een kaartje (€3.90 p.p. niet alles in Norge is duur ;)) en lopen naar de kleedkamer om onze schaatsen aan te doen. Håkon heeft een mooi doel bedacht, 25 rondjes oftewel 10km, schaatsen. Aangezien het mijn eerste keer op schaatsen is dit seizoen en ik verder ook niet zoveel sport tegenwoordig vind ik dit ook wel een mooi doel voor mijzelf. Wij stappen het ijs op en merken al snel dat het ijs erg goed is en dat we lekker kunnen glijden! Schaatsen in de buitenlucht is zo toch wel echt heerlijk!


Daarnaast is het ook nog eens erg rustig, naast ons twee schaatsen er nog 2 anderen rond op de 400m en zo hebben wij alle ruimte waardoor Håkon in de binnenbaan kan rijden en ik in de buitenbaan zodat we (bijna) even snel zijn. Af en toen rijd ik wel even wat sneller en dan wat langzamer en ben blij om bevestigd te krijgen dat je schaatsen echt niet zomaar verleerd ;) Verder ben ik wel onder de indruk van hoe goed Håkon al schaatst op zijn noren, vooral de bochten die toch niet zo makkelijk zijn om op latere leeftijd nog te leren. Leuk om zo samen de sport te kunnen doen waardoor we elkaar hebben leren kennen! Håkon houdt gelukkig de rondjes bij, want ik raak altijd snel de tijd kwijt, en al snel hebben we er 15 rondjes op zitten. Af en toe is het wel even op passen op kinderen die vanuit de binnenbaan de 400m baan oprijden maar dat gaat prima. Het is ook wel leuk om te zien dat die kinderen ook genieten op het ijs! De laatste rondjes gaan wel wat zwaarder en uiteindelijk komt er ook nog een rondje bij omdat Håkon alleen maar binnenbochten heeft gereden en anders geen 10km gereden heeft ;) En dan is het tijd om met onze handen in de lucht de finish over te gaan =P


's Avonds hebben Håkons ouders weer een heerlijk diner bereidt en het is gezellig om hun ook weer te spreken. Dat was er eerder nog niet echt van gekomen. Na het eten kijken we op de bank nog wat TV onder het genot van koffie/thee en chocola. En dan is er alweer een dag voorbij!

3 opmerkingen:

Lisan zei

Jeej! Goede prestatie! Die bocht is mij nooit gelukt ;) X Lisan

Globeskater zei

heeft hakon ook schaats lessen?? is wel mooi hoor zo op een buitenbaan schaatsen en gelukkig verleer je schaatsen niet zomaar want ik heb al een paar jaar nauwelijks op schaatsen gestaan inmiddels :S..

aukje zei

nee, hij heeft geen lessen, ook nooit gehad volgens mij.. dus vind het wel knap hoe goed hij schaatst, het lukt hem op 1 of andere manier om de bewegingen van goede schaatsers goed na te doen ;) en weet zeker dat jij ook gewoon wel weer weg rijdt als je weer x op het ijs staat!

@ Lisan, dankje! en bocht blijft ook gewoon moeilijk :O