donderdag 31 mei 2007

Laatste lesdag!

Gister bedacht ik me opeens dat vandaag alweer mijn laatste lesdag van dit jaar was! In september ben ik begonnen met deze opleiding na lang zoeken en twijfelen wat ik dit jaar wilde doen. Ik wilde in ieder geval het huis uit en het liefst in Breda gaan wonen. Dus daar in de buurt moest ik een studie gaan vinden. Uiteindelijk kwam ik uit bij de studie International Business and Languages in Den Bosch! De opleiding starte met een intro-kamp in Aachen en daar was het gelijk al erg gezellig!

Daarna starte de opleiding echt met lessen, colleges en een project! In een groepje van 6 moesten we voor HAK een landenanalyse maken van Duitsland en Frankrijk. Dit was erg leuk! Ook de lessen en colleges waren erg interessant. Ik heb dit hele jaar door taallessen Duits, Spaans en Engels en verder verschillend per blok lessen over marketing, economie, financiën, recht, cultuur en organisatie.

In blok 2 was het de bedoeling dat we fictief een bedrijf gingen opstarten gebasseerd op een bestaand bedrijf. Ik zat dit X in een erg leuk groepje en we richtten Avellano op, een notenspeciaalzaak. In het 3de blok werden de groepen helaas weer veranderd maar ik mocht gelukkig verder gaan met het bedrijf Avellano. We gingen nu uitbreiden naar Duitsland en daarvoor moesten we een externe analyse maken van de markt. Ook dit was weer interessant! Ondertussen waren er ook al heel wat mensen met de opleiding gestopt... en werden er van 3 klassen 2 gemaakt. Mijn klas bleef bestaan maar we kregen er wat gezellige nieuwe klasgenoten bij!

Sowieso vind ik het erg gezellig op de opleiding! Heb een paar goede vriendinnen gekregen waarmee het altijd erg gezellig is! Verder is ook een kleine opleiding met nu nog ongeveer 60 studenten, iedereen kent elkaar wel en tijdens colleges en projectweken is er een leuke gezellige sfeer! Iedereen praat wel met elkaar en helpt elkaar!

Nu is het vierde blok ook alweer bijna afgelopen. Dit keer kwam ik in een nieuwe groep met een nieuw bedrijf terecht, een groep met 6 jongens en ik als enige meisje! het bedrijf wat deze groep had opgericht was een winkel die ondergoed en tassen verkoopt, Baggy BV. We moesten nu een promotieplan schrijven voor de Duitse markt, in het Engels. Inmiddels hebben we de eerste projectweek gehad wat wel ff wennen was met de jongens maar wel erg leuk! Het concept is ingeleverd en nu afwachten of het een beetje goed is en dan aanpassen in de 2de projectweek.

Verder heb ik nog tentamens volgende week en dan eventueel nog herkansingen. Daarna zit het 1ste jaar er echt op! Het is me helaas niet gelukt om de propedeuse in 1 jaar te halen.. ik mis nog 3 punten.. maar dat komt volgend jaar wel goed!

Na de zomervakantie zal het wel heel anders zijn! Ongeveer de helft van de opleiding gaat studeren in het buitenland! Zelf ga ik in februari voor een half jaar naar Spanje of Duitsland om daar te studeren. Dit betekent dat ik veel mensen waarschijnlijk meer dan een jaar niet zal zien.. dat is toch wel erg apart en vind het wel jammer!

Ben wel erg blij met me keuze voor deze opleiding en wil hem zeker gaan afmaken!

1 opmerking:

Anoniem zei

Maar als je in Februari naar het buitenland gaat dan kunnen we vast nog wel even naar het NK Sprint he? Als afscheidswedstrijd :) Lijkt me nl erg gezellig :D