vrijdag 3 augustus 2007

werken bij de...


Yoeki, me huisgenootje, en ik hadden het voor de vakantie over bijbaantjes. We wilden allebei graag wel een baantje voor in de vakantie en dan het liefst in Breda. Zij begon erover dat het haar wel leuk leek om bij de IKEA te gaan werken. Daar had ik nog niet aan gedacht maar vond het leuk idee en ben gelijk ff op internet gaan kijken. Ik zag dat er in Breda nog genoeg vakantiewerkers gezocht werden en heb me gelijk aangemeld. Een paar weken later werd ik gebeld of ik op sollicitatiegesprek wilde komen. Ik had me inmiddels ook aangemeld voor vakantiewerk bij de Action en mocht ook daar op sollicitatie komen, toevallig allebei dezelfde dag! 's Ochtends ging ik naar de Action en hoewel ik het gesprek niet echt goed vond gaan kon ik er wel gaan werken! Toch maar gezegd dat ik ook nog sollicitatie bij de IKEA had en dat eerst ff wilde afwachten. Ik was hiervoor wel zenuwachtig omdat ik deze baan wel echt graag wilde. Maar het gesprek ging eigenlijk heel goed! Was erg aardige jongen/man bij wie ik sollicitatie had en was eigenlijk meer gewoon een gezellig kennismakingsgesprek vond ik. En op het eind zei hij dat ik aangenomen was! :D

Thuis aangekomen aan Yoeki verteld en hoorde dat zij nog niet had gesolliciteerd maar ze ging het nu gelijk doen! En een week later was ook zij aangenomen! Gezellig!

Woensdag 3 juli was mijn eerste dag! Bij de receptie moest ik me melden en al snel kwam Koen, éen van me leidinggevenden, eraan en als eerst ginge we bedrijfskleding voor mij uitzoeken die ik vervolgens ging passen. Ik kreeg veiligheidsschoenen, 2 donkerblauwe spijkerbroeken, 2 gele poloshirts en nog een gele blouse! Ook kreeg ik een personeelspasje. Daarna ontmoette ik collega die mij vandaag alles zou leren en begeleiden. We gingen naar het kassakantoor waar het het plan was dat we gingen oefenen met een oefenkassa. Maar die deed het niet echt.. dan maar gewoon uitleggen! Ik kreeg echt allemaal informatie over verschillende producten, verschillende manieren van betalen en nog wat belangrijke dingetjes om te weten. Veel te veel om allemaal gelijk te onthouden. Gelukkig kreeg ik ook papieren mee waar alles ook op stond uitgelegd. Daarna was het tijd om naar de kassa te gaan. Ik ging eerst alleen meekijken en hoefde zelf dus nog nix te doen. Nu kon goed zien hoe alles werkte!



Daarna was het tijd voor lunch! De personeelsruimte/kantie is echt mooi! :) En de lunch is ook goed geregeld! Veel keus uit verschilllende broodjes, beleg, snacks en meer en dat allemaal erg goedkoop! Ben meestal rond de 1 euro kwijt.



Nadat we lekker gegeten hadden mocht ik het nu zelf proberen achter de kassa terwijl een collega meekeek. Ik begon met een pinkassa, waar klanten alleen kunnen pinnen, dus hoefde nog niet met geld te werken. En dat was wel fijn want het was toch wel moeilijk eerst! En zo'n scanner is niet zo makkelijk als het lijkt kwam ik achter.. ik deed er soms tijden over om een product te scannen.. maar je zou er vanzelf handiger in worden werd mij gezegd en dat is ook wel zo! Het gaat nu al heel stuk beter! De dag vloog om en ik vond het allemaal erg leuk!

Inmiddels werk ik alweer ruim 4 week bij de IKEA en het bevalt met nog steeds prima! Ik wou altijd al eens in een winkel werken, dat was nogal moeilijk in dorpje waar ik vandaan kom, maar nu ik in stad woon kan het! en de IKEA is wel een erg leuke winkel! Na een paar dagen pinkassa mocht ik ook met geldkassa gaan werken en had gedacht dat dat wel moeilijk zou zijn maar het viel me eigenlijk erg mee! Ik kan op scherm zien hoeveel wisselgeld ik moet teruggeven en ook het terugtellen gaat wel goed na tip die ik had gekregen om op bon te kijken hoeveel de klant eigenlijk moest betalen. Nu ik hier langer werk merk ik dat ik ook wel meer 'aandacht' besteed aan de klanten. Eerst was ik alleen maar druk bezig met de producten en had het daar al druk genoeg mee. Nu kan ik ook gewoon leuk een praatje maken met de klanten. Over het algemeen zijn ze ook allemaal wel erg vriendelijk! Ik heb eigenlijk nog niet veel echt vervelende klanten meegemaakt. Ook de eerste weken niet, het was toen ook wel prettig dat ik nog een naambordje had waarop stond ''in opleiding''. Dan wisten de klanten ook dat ik mss nog niet zo handig was overal in ;)

Ook mijn collegas zijn erg leuk! Er zijn nog meer jongen meiden die ook vakantiewerk doen waarmee het gezellig is maar ook de vaste (oudere) cassieres zijn allemaal erg aardig! En bij iedereen kun je met vragen terecht als je ff iets niet weet, dat vind ik erg prettig! De sfeer overal is gewoon erg goed, ook tussen verschillende afdelingen. Ik moet soms ook wel naar een afdeling bellen als er geen streepjescode op product zit en ik zag daar eerst wel tegenop want houd niet echt van bellen maar nu vind ik het geen probleem meer.





Verder is ook het avondeten goed geregeld! Als je van 's middags tot 's avonds moet werken heb je gratis diner! Met keuze uit een stuk of 10 verschillende gerechten. Inmiddels heb ik ze bijna allemaal wel geprobeerd en ze smaken allemaal goed!




Heel veel bijzondere dingen heb ik eigenljk nog niet meegemaakt. Vandaag had ik dan een klant die zijn bonnetje al van het apparaat scheurde voordat ie had afgerekend :S dat bonnetje was dus doormidden.. en vorige zaterdag zag ik bij kassa naast mij iets apparts.. Er was gezin met kinderwagen en op schoot van kind in de wagen lag een kleed met daarop een konijn... Je ziet wel allemaal verschillende soorten mensen, dat is wel leuk vind ik. Af en toe zijn er ook wel wat leuke jongens ;) die vaak ook nog erg vriendelijk zijn. Verder blijf ik me verbazen over klanten als ik pinkassa heb. Er staat toch echt duidelijk boven de kassa en op de vloer aangegeven dat het alleen mogelijk is om te pinnen. Maar vaak genoeg zijn er toch mensen die dat niet zien.. Als ze maar een paar producten heb waarschuw ik ze vaak al zodat ze naar andere kassa kunnen..



Wat ik verder nog leuk vind is dat alle producten een naam hebben. En daar zijn erg leuke bij! Maar mijn favoriet is toch wel ''Mikael'' ;) Wordt altijd blij als ik dat op een doos zie staan :P Meer dan een doos zie ik er helaas niet van maar vandaag eens op internet gekeken en wat er in de doos zit ziet er toch ook wel mooi uit! Andere leuke namen zijn nog ''Hol'', ''Hamar'', ''Stordal'', ''Hovet'', ''Maren'' ''Ivar'' en ''Lillehammer'' ;)


Vanaf maandag nog 3 week en dan zit mijn vakantie en dus mijn vakantiewerk er alweer op! Maar ik ga wel proberen om er langer te blijven werken! Dan 's avonds en in het weekend

1 opmerking:

Globeskater zei

haha na veel dagen zeggen dat je blog ging schrijven is het er toch eindelijk van gekomen ;) Ik ben blij dat je het er zo naar je zin hebt en hoop ook voor je dat je er na de vakantie kan blijven werken totdat je naar buitenland gaat, want daar kan je al het verdiende geld goed gebruiken ;)