woensdag 3 oktober 2007

skøyter!

Het Noorse woord voor schaatsen.. en over het Noorse schaatsen heb ik wel zoveel te vertellen dat ik er ff speciaal een blog voor maak! Al sinds een paar jaar ben in erg geïntereseeerd in het Noorse schaatsen, veel meer eigenlijk dan in het Nederlandse.. kan niet goed uitleggen waarom maar ik vind de Noorse schaatswereld en alles wat er bij hoort daar gewoon veel leuker en interessanter!

Zo is er de 'landslag', het nationale team van Mueller waar echt vanalles mee gebeurt.. helaas vaak meer raar/vaag nieuws dan echt leuk nieuws maar wel altijd boeiend! maar ook daar heb je nog een een groep schaatsers die net niet bij de top horen van het land maar soms ook weer wel. En in beide 'groepen' zijn er wel mensen die ik extra volg! Ik zit dan ook veel vaker op de Noorse schaatsbondsite te kijken dan op de KNSBsite.. Gewoon om uitslagen en nieuws te bekijken :) Ook kijk ik wel veel op sites van schaatsers zelf of van de clubs en inmiddels snap ik bijna altijd wel wat er staat :)

Nu is de totale Noorse schaatswereld wel interessant maar er zijn toch wat mensen/clubs die ik toch nog iets meer volg! Mijn favo club is Fana IL uit Bergen! De club van me favo Noorse schaatser (Preben Kristensen) en doordat ik hem ging volgen waarvoor ik wel de clubsite moest bekijken die altijd erg up-to-date is met leuk nieuws en uitslagen leerde ik de rest van de club ook 'kennen' en ging die dan ook volgen, vooral de wat oudere jongens waar er nu helaas 1 van gestopt is... en verder zit er nog een jong jochie van nu 15 denk ik bij de club die echt supersnel rijdt! (Sverre Lunde Pedersen) en ik ben erg benieuwd hoe hij zich verder zal ontwikkelen! In 2009 wil ik heel graag stage lopen in Bergen en wil dan ook wel bij Fana gaan schaatsen! Zag laatst toevallig dat ze helemaal geen meiden/vrouwen van mijn leeftijd als lid hebben. dan zal ik daar wel ff verandering in brengen ;)

Dan ook nog ff wat over mijn favo Noor ;) Die heb ik in 2004 in Inzell leren kennen en heb nog steeds leuk contact met hem! Helaas heeft hij sinds 2003-2004 zich niet meer geplaatst voor de worldcups en daardoor zie ik hem niet zoveel... gelukkig is er dan nog msn.. maar hij blijft goed gemotiveerd en heeft vorig jaar gezegd dat hij dit jaar weer worldcups gaat rijden! En ik hoop echt dat het hem gaat lukken! :D Dan komt hij hopelijk ook in Heerenveen rijden en kunnen we hem eindelijk weer eens gaan aanmoedigen! Dat is al veel te lang geleden!

Verder is mijn favo schaatser van de Landslag toch wel Mikael Flygind Larsen! Het is gewoon een goede schaatser en ook nog eens superaardig en lief en we hebben al veel lol met hem gehad! Ik hoop dat zijn seizoen beter zal gaan dan afgelopen jaar want toen was hij bijna het hele seizoen door ziek of geblesseerd :( maar ik heb al wat uitslagen gezien van hem en dat ziet er goed uit!

Inmiddels is de Landslag al op trainingskam geweest op een net geopenden nieuwe overdekte 400m baan in Noorwegen! Na Hamar is dat pas de 2de overdekte baan! Heb al gehoord dat het er erg mooi uitzag maar dat het ijs nog wat 'traag' was..

Ook las ik vandag dat Even Wetten gestopt is met schaatsen! Aan het eind van het seizoen had hij al besloten om uit de landslag te stappen en voorzichzelf te gaan trainen.. maar dat ging blijkbaar ook niet goed dus heeft hij nu besloten om helemaal te stoppen.. jammer! maar hij boeide mij nooit heel erg..

Dit weekend is er alweer de eerste wedstrijd in Noorwegen en ik zal op internet de uitslagen goed in de gaten houden! Echt iedereen doet mee en een week later zijn er al de NK afstanden/plaatsingswedstrijd voor de worldcup.. dus dit weekend is al een mooie indicatie van de vorm van iedereen!

Ben ook erg benieuwd hoe het Noorse schaatsseizoen zal gaan verlopen! :)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

haha
wel grappig
jij houdt je volgende week bezig met Plaatsing Noren en ik met de Plaatsing van Friesjes voor het NK :D

aukje zei

hehe gezellig! :) en dan kunnen we we elkaar daarvan ook weer op de hoogte houden en hopelijk zijn we dan beide aan het eind van het weekend blij :) met de resultaten van onze eigen specialiteit ;)

Waarom? zei

heee,

leuke blog jho over de Noren. Echt top dat je ze zo goed volgt. Kom volgende keer bij jouw als ik vragen heb over noorse schaatsers, want jij weet het dan vast wel!

Liefs,
Tess

Anoniem zei

hoi Aukje,

Leuk dat je zo geinteresseerd bent in het Noorse schaatsen. Ik volg het zelf ook meer dan het Nederlandse schaatsen. Mijn Noorse helden stammen nog van 30 jaar terug, toen het Noorse schaatsen in de breedte nog erg sterk was. Als kleine jongen vond ik het fantastisch om die grote noren door de sneeuw te zien beuken. Voor mij is schaatsen nog steeds op z'n mooist als er buiten gereden wordt en het liefst in zware omstandigheden. Niet altijd even eerlijk, maar wel errug spectaculair. En je ziet vaak een andere type bovenaan eindigen, zoals een paar jaar terug tijdens de WK afstanden met Stordal en Wetten. (2x goud) Noren zijn toch meer gewend om met zulke omstandigheden om te gaan.
Maar nu met Bokko hebben ze ook iemand die binnen top is. Het zou mooi zijn als hij Kramer eens kon verslaan. Als hij zo doorgaat dan wordt hij misschien wel 2e op het WK allround.
Je hebt het over Pedersen en gelet op z'n uitslagen kan dat wel eens een hele grote worden. Maar er komen meer aan. Stiansen maakt op dit moment de meeste progressie, maar je hebt ook nog Lorentzen, Stokke en Eldevik. Ik hoop dat ze goed begeleid worden, zodat er over een paar jaar weer een brede Noorse top is. He groetjes en blijf bloggen Robert