vrijdag 18 april 2008

Independence day! ;)

gisteren rond kwart voor 3 zat ik rustig wat op internet te surfen en wilde ff wat nazoeken op de site van de Noorse schaatsbond. Ik typte het adres in, wachtte tot de pagina geladen was, wilde op zoek gaan naar hetgege wat ik wilde leze maar zag opeens het volgende!

Løpere går ut av forbundsgruppa
Maren Haugli, Sverre Haugli, Dag Erik Kleven og Mikael Flygind Larsen har valgt å trekke seg fra NSFs forbundsgruppe i hurtigløp for kommende sesong. (2008-04-17 14:29)

whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! het is echt waar geworden!!!! wooooow echt geweldig!!!! dat waren de eerste dingen die ik dacht. Ik werd helemaal hyper en ging gelijk Wendy bellen want dit moest ze weten!! gelukkig nam ze op en ik probeerde te vertellen wat ik gezien had maar het duurde ff voordat ze mij kon begrijpen doordat ik niet meer goed uit me woorden komen. Nu werden we samen helemaal superblij door dit bericht!! tegelijkertijd stuurde ik naar Lisan, Kirsten, Anne-Roos en Anne ff een sms zodat zij ook dit geweldige nieuws te horen kregen!!

Al lang ben ik Mueller echt zat. Uitgezonder Håvard Bøkko hebben de Noren gewoon totaal niet goed gepresteerd eigenlijk sinds het Olympisch seizoen...en hij heeft al zoooveel rare dingen gedaan daar in Noorwegen met selecties, lievelingtjes, jonge talenten kapot gemaakt en zelfs laten stoppen.. Ik hoopte aan het eind van dit seizoen dan ook echt dat hij zou vertrekken uit Noorwegen.

Op 29 maart zag ik het bericht dat de ploeg voor volgend jaar bekend was.. geen grote veranderingen in de samenstelling, daar was ik dan wel blij mee, maar Mueller stond er helaas gewoon nog als trainer bij...

dit seizoen hadden we van bepaalde Noorse schaatsers al verschillende signalen gekregen dat ze niet meer tevreden waren met Mueller. ze waren niet tevreden met de resultaten, er werd te hard getraind waardoor ze o.a. te moe waren of geblesseerd raakten enz.. Na aanleiding van een uitspraak van 1 van hun in Erfurt hadden we dan ook het volgende bord gemaakt en daar werd wel positief op gereageerd.



we wisten niet goed hoe we deze signalen nu moesten interpreteren maar we waren er eigenlijk wel van overtuigd dat 1 schaatser Mueller in ieder geval echt zat was. Nu het seizoen afgelopen is hadden we het er regelmatig over hoe het volgend jaar zou gaan en of Mueller echt zou oprotten of dat er iets anders ging gebeuren, een protest van de schaatsers of dat schaatsers er voor kiezen om het team te verlaten.

afgelopen weekend zag ik wat vage berichtjes tussen verschillende schaatsers en ik houd er dan van om er gelijk iets achter te zoeken en theorien te bedenken waar die berichtjes op slaan. Me vriendinnen doen gezellig mee en zo hadden we het erover, eigenlijk meer voor de grap, dat iedereen de groep ging verlaten en ging overstappen naar een andere trainer..

en dan opeens gisteren dit bericht!!!! Het is opeens echt waar dat mensen het team verlaten hebben!!!! ik schrok wel erg, maar dan van het feit dat het nu gewoon echt gebeurd was waar we al vaak over gesproken hadden.. en de signalen die we van wat schaatsers hadden gekregen waren dus echt gemeend en waar!!

Ben gelijk op zoek gegaan naar meer nieuws hierover op Noorse krantensites en er verschenen gelijk heel wat artikels!! Direct begonnen met lezen en vertalen. Erg interessant en ook nog eens goed voor me Noors ;)

de schaatsers zelf zeggen dat de belangrijkste reden van hun vertrek is dat ze het oneens waren over de trainingsopbouw. Hun wilden dat er dingen veranderd gingen worden maar Mueller is het daar niet mee eens. En ze vinden het totaal niet erg dat ze nu uit de ploeg zijn. Ze vinden dat ze niet de de progressie gemaakt hebben die ze verwacht hadden onder Mueller en willen nu hun eigen verantwoordelijkheid nemen op weg naar de wereldtop. Over hoe ze precies gaan werken en wie de trainer word willen ze nog niks zeggen. Moeten nog wat kleine dingen geregeld worden en dan is alles op zijn plaats. Dan zal er wel nieuw nieuws komen verwacht ik

en Mueller laat zich weer eens van zijn slechtste kant zien in o.a. dit filmpje hij doet helemaal niks verkeerd, het ligt allemaal aan de schaatsers.. zijn trainingsmethoden zijn gewoon goed en daar mag niet over gediscusseerd worden.. Hij zegt verder dat hij er niet rouwig om is dat ze de ploeg verlaten hebben. Dat als ze denken dat ze het zelf beter kunnen het maar lekker moeten proberen. Hijzelf gaat wel verder met nieuwe jonge talenten en dat is het begin van een nieuwe en betere schaatswereld in Noorwegen. Een betere schaatswereld word het zeker ja, maar dan voor de 4 die uit het team zijn gestapt!!!


Mueller laat doorschemeren dat hij denkt dat ze het zelf echt niet gaan redden maar ik ben er van overtuigd dat ze het samen echt gaan redden en volgend jaar echt weer goede prestaties zullen neerzetten!!!



to be continued!!! ;)

1 opmerking:

Globeskater zei

hahaha leuk blog, vind het echt een super actie dat ze bij Mueller weg zijn! En wat een leuke foto van de 4 betrokken schaatsers :D