dinsdag 15 juli 2008

Salzburg!

Vorige week was ik ff met Wendy over haar vakantieplannen aan het msn-en. Ze ging een interrailreis maken door Oost-Europa. Erg cool! En opeens bedachten we dat we mss samen wel een weekendje naar Salzburg konden gaan! Na ff wat dingetjes uitzoeken (toetsrooster, kosten enz.) besloot ik het te doen! We probeerden een gratis overnachting te vinden via couchsurfing. Helaas lukte dat niet, dan maar gewoon in een hostel en zo waren we klaar voor het weekend!

Vrijdag vertrok ik met de trein richting München waar ik rond 15.30 aankwam. Daar op zoek naar een bord waar opstond op welk perron de aankomende treinen aankwamen. Wendy's ICE bleek op spoor 25 aan te komen en daar wachtte ik ff en na een heeeele stroom mensen zag ik een bekend hoofd! Was erg leuk om elkaar weer te zien! De trein naar Salzburg zou over een uur vertrekken dus zochten we, op het station dat we inmiddels allebei al goed kennen ;), naar een plek om ff lekker wat te drinken. Het uur vloog voorbij en al snel zaten we in de trein op weg naar Salzburg! We kwamen wel langs een heel bekend plekje, Traunstein! Het stadje waar we altijd de trein uitmoeten als we naar Inzell gaan! We waren allebei wel benieuwd hoe Inzell er in de zomer uit zou zien maar bleven toch maar gewoon in de trein zitten!

In Salzburg aangekomen vonden we al snel de bus richting het hostel. Het was een vrij lange busrit maar zo zagen we gelijk al wel wat van de stad en dat zag er erg mooi uit! Mooie gebouwen en hoge bergen om de stad heen! Boven die bergen hingen wel donkere wolken en we hoopten dat we nog droog in het hostel konden komen. Dat lukte gelukkig en na het inchecken liepen we naar onze goed uitziende 6-persoonskamer. Onze kamergenoten waren 2 meiden uit Australië en 2 uit de VS. FF gezellig gekletst en daarna weer naar beneden want we hadden wel honger. We waren eerst van plan om wat in de stad te gaan eten maar met het slechte weer buiten besloten we lekker makkelijk pizza in het hostel te eten. Daarna al vrij snel gaan slapen want we waren wel moe van de reis!

De volgende ochtend stonden we rond 9 uur op en na een heerlijk ontbijt met kaiserbolletjes, vruchtjes en kwark gingen we lopend op weg naar Hellbrunn. Een kasteel en park gebouwd tussen 1613 en 1619 in opdracht van aarts-bisschop Markus Sittikus von Hohenems. Tijdens de wandeling genoten we van de prachtige natuur en de rust. Bij het park zagen we al snel de beroemde witte kapel staan uit de Sound of Music. Erg leuk om die een X te zien. Daarna naar de kassa om een kaartje te kopen voor een rondleiding door het gedeelte van het park met die Wasserspiele, (onzichtbare)tover fonteinen! Bij de eerste bezienswaardigheid aangekomen, een grote tafel met in het midden een gat met water om de wijn te koelen, vroeg de gids wat vrijwilligers om plaats te nemen aan de tafel om een speciale feature te demonstreren. Ik was wel nieuwsgierig dus ging zitten en ff later spoot er overal water omhoog! Ook vanuit de stoel! Ik werd dus lekker nat maar gelukkig was het heerlijk weer! We liepen verder door het park en zagen nog veel erg mooie beelden en regelmatig werden we of andere mensen verrast door een plotseling spuitende fontein! Erg grappig allemaal! Nadat de rondleiding was afgelopen mochten we nog vrij door het park lopen en ff verderop zagen we een kleine vijver/bad waarin je heerlijk een rondje kon lopen en wat afkoelen. Daarna bleven we lekker aan de rand zitten genieten vanh mooie weer en van wat spelende kinderen. Rond 3 uur besloten we toch maar eens verder te gaan richting de stad maar eerst nog ff lekker schommelen in de speeltuin! We voelden ons weer helemaal jong! Bij de buschauffeur kochten we een 24-uurs kaartje zodat we de rest van onze tijd hier onbeperkt met de bus konden reizen.

Na een kort ritje stapten we uit bij de Mirabelltuinen! Hier speelt zich ook een scene af van de sound of Music! Op een bankje aten we onze net gekochte broodjes op en liepen daarna, helaas in de regen, verder door het park en vervolgens naar het oude centrum. We liepen door mooie straatjes met prachtige gebouwen! Opeens zagen we wel een vaag bord, Christmas in Salzburg, met daarnaast een winkel met echt alleen maar kerstballen en andere kerstdecoratie! We zijn ff binnen gaan kijken en heb echt nog nooit zoveel kerstspullen bij elkaar gezien en dat in juli! Vanuit de tuinen hadden we gezien dat er een spoorbaantje liep naar een kasteel bovenop een berg. Dat leek ons wel erg leuk, helaas koste het 10 euro zagen we toen we er aan kwamen. Maar de kaartjesverkoper vertelde dat we 's avonds voor €3.40 naar boven konden omdat dan al veel delen van het kasteel gesloten waren. We wilden toch vooral de buitenkant zien en het uitzicht vanuit daar dus besloten we 's avonds terug te komen. Nu nog op zoek naar het huis waar Mozart geboren was. We waren er vlakbij maar zagen het nog niet en nadat we in een boekhandel kaartjes gekocht hadden vroegen we maar ff waar dat huis nu was. Hij bleek aan de overkant van het plein te staan en na wat foto's gemaakt te hebben gingen we op weg naar de bushalte. Terug naar het hostel om wat warmere kleren aan te trekken. In onze kamer aangekomen ontmoeten we 2 nieuwe kamergenoten, weer 2 Australische meiden en we kletsen gezellig met ze! Erg leuk om zo mensen van overal vandaan te ontmoeten! FF later nemen we wel weer afscheid voor iig een tijdje want we beginnen wel honger te krijgen. We vragen de receptionist om een goede en goedkope restaurant-tip en ze wijst ons op de kaart een restaurant vlakbij aan.

We gaan er lopend heen en vinden een mooi plekje buiten op het terras. Beiden bestellen we ff later Spätzler (ofzo, iig een soort pasta) met gemixte groenten. Hoewel het erg druk is word het eten al snel geserveerd, nog in een pannetje! En het smaakt echt heerlijk! Dan opzoek naar een bushalte waar we net de bus missen. Maar al snel komt er een volgende bus die via een grote omweg richting centrum gaat. Zo zien we wel weer wat van de stad dus het is niet erg. Aangekomen in het centrum halen we om 10 uur nog net de laatste trein naar het kasteel en kletsen erg gezellig met een paar Zuid-Koreanen die naast ons in ''coupé'' staan over de Koreaanse schaatsers die wij wel kennen maar hun niet :P Boven aangekomen lopen we een rondje om het kasteel heen en Salzburg by night is echt prachtig vanuit hier!! Al dwalend stellen we ons voor hoe het hier vroeger geweest moest zijn en dat lijkt ons toch wel heel apart! Een uur later gaan we weer met de trein naar beneden, vervolgens naar de bushalte en weer aangekomen bij het hostel liggen onze kamergenoten al te slapen en dat besluiten wij ook te doen want het is alweer laat.

De volgende ochtend gaat de wekker alweer vrij vroeg en nadat we alles ingepakt hebben checken we uit. Voordat we richting station gaan eerst nog weer ff genieten van een lekker ontbijt! Bij de bushalte aangekomen komt er al snel een bus aan en zo zijn we ruim op tijd op het station. Wendy's trein naar Budapest vertrok 10 min. eerder dan die van mij richting Hof dus wachtten we op haar perron. Nog ff gezellig kletsen over hoe de komende weken er voor ons allebei zouden uitzien en toen was het tijd om weer afscheid te nemen! Ik liep naar mijn trein en na een reis van 5-6 uur was ik weer terug op me kamer in Hof! Ik vond het een erg leuk weekend! Salzburg is echt een prachtige stad! En zo heb ik ook weer een nieuwe stad én een nieuw land op me lijst! Want was nog nooit in Oostenrijk geweest ;)

- zei

Waah echt gaaf zon weekendje :D :D Ik vind die Sound Of Music zo mooi!!!!!! dus echt leuk dat je daar wat dingetjes uit hebt gezien en ook mooi dat Salzburg by night! Ben jaloers op die foto!!!

angeline zei

Salzburg is zeker erg mooi! :D Ik zag die foto in dat park en ik dacht: he, die komt mij bekend voor! Ik ben nl ook in Salzburg geweest in 2002 en toen heb ik ook heel veel foto's in dat park daar gemaakt.

Kirsten zei

Salzburg is zekers mooi! Ben er ook jaren terug geweest. Enne grappig dat jullie idee hadden om in Traunstein uit te stappen en Inzell in zomer te bekijken.
Ik heb het op de terugreis wel gedaan en kan je zeggen dat het er leuk uitziet. Moet nog ff 3tal foto's plaatsen hehe ;)