zaterdag 24 januari 2009

Москва part 1

Na het regelen van heel wat dingen (vlucht, acco, inentingen en visum) was het donderdag 15 januari eindelijk zover, we gingen naar Moskou!

Een dag eerder waren Lisan en ik al naar Wendy gereist en na wat eten waren we snel gaan slapen want om 3.45 ging de wekker al! We eten nog ff wat en stappen dan de auto in, op weg naar Münster waar ons vliegtuig zal vertrekken. Wendy’s vader brengt ons en zo word het een relaxed ritje, we hoeven zo niet zelf te zoeken naar het vliegveld. Daar aangekomen zijn we zo ongeveer de enigen in de vertrekhal en als Kirsten ook gearriveerd is lopen we naar de check-in. Nadat we de bagage kwijt zijn drinken we nog ff wat en stappen vervolgens het vliegtuig in. Eerst op weg naar Berlijn waar we ruim een uur later landen. We moeten hier ruim een uur wachten voordat de vlucht naar Moskou vertrekt en besluiten een rondje te gaan lopen over het vliegveld. Opeens zien we dat hier ook een Starbucks is en gaan we daar naar op zoek. Na ff heerlijk daar gezeten te hebben en een lekkere kop thee lopen we weer verder en opeens zie ik iemand lopen en denk, hee die lijkt wel op Jenny Wolf en meteen daarna bedenk ik dat het echt Jenny Wolf is. Ook de anderen hebben haar gespot en Lisan zegt dat ook hardop en zo zijn er 5 verbaasde gezichten. FF later zien we ook een groot deel van de rest van het Duitse team en als we voor de douane staan te wachten zien we ze ff later ook in de rij aansluiten. We zitten dus samen met ze in het vliegtuig!

Eénmaal in het vliegtuig beseffen we dat we nu echt helemaal op weg zijn naar Moskou en kunnen we dat nog moeilijk geloven. Ruim 3 uur later, na nog een rondje om Moskou gemaakt te hebben omdat de landingsbaan sneeuwvrij moest worden gemaakt, landen we dan. We zijn in Moskou!!! Nadat we onze bagage hebben en de douane gepasseerd zijn begint de reis door Moskou naar ons hostel. Hiervoor pinnen we eerst wat roebels en dan op zoek naar de aerportexpress trein die ons naar het centrum zal brengen. Deze vinden we nog vrij snel en nadat we een kaartje gekocht hebben stappen we in en zijn we 40 minuten later midden in Moskou. Nu gaat de reis verder per metro. Met zware koffers en tassen, het gebrek aan roltrappen en liften en het cyrillisch schrift is dit nog wel een gedoe maar Lisan heeft alles goed uitgezocht en uiteindelijk arriveren we bij de goede metrohalte en zijn we vlakbij het hostel. We zien al snel het gogol-monument wat er tegenover staat en zijn blij als we binnen bij de receptie staan. Hier zien we ook Erik, een schaatsfan/fotograaf die we tijdens de schaatswedstrijd altijd wel spreken en die in hetzelfde hostel slaapt. Dit wisten we al van elkaar en hij had ook ff gewacht totdat wij veilig gearriveerd waren.

Nadat we onze bagage in de kamer hebben gezet gaan we snel met z’n 5-en op zoek naar een restaurant, pectopah in het Russisch. Al snel zien we 1 die heel mooi verlicht is van buiten en na het ff checken van de menukaart besluiten we hier te gaan eten. Binnen ziet het restaurant er ook prachtig uit en krijgen we een mooie ronde tafel toegewezen. Uit het zeer uitgebreide menu kiezen we allemaal iets wat ons wel lekker lijkt. Het scheelt dat de menukaart ook in het Engels is. Wachtend op het eten zijn we erg benieuwd hoe dit zal smaken, van verschillende schaatsers hebben we al de verschrikkelijkste verhalen gehoord dat het eten echt niet te eten is en ze daarom maar zelf een lading eten meenemen om te overleven. Hieraan denkend bedenken we dat de Noren ook aangekomen moeten zijn en hiervan krijgen we gelukkig de bevestiging via een sms en word er ook gemeld dat er nog een verrassing voor ons is meegenomen. Al snel word ons eten geserveerd. Het ziet het er in ieder geval al erg lekker uit en na een paar hapjes vinden we allemaal dat het ook heerlijk smaakt! Na lekker gegeten te hebben en veel gepraat te hebben over de rest van deze trip en aanwezige en niet aanwezige schaatsers rekenen we af en lopen terug naar het hostel. Daar gaan we vervolgens, moe van een lange reisdag, vrij snel slapen.

- zei

van die trappen hou ik nog steeds niet :P Ze hadden van mij wel wat minder trappen mogen maken daar in Moskou ;) Maar het viel me enigzins mee moet ik zeggen qua zoeken want het ging uiteindelijk allemaal vlotter dan ik gedacht had!

Globeskater zei

was gelukkig een voorspoedige reis en hostel al snel gevonden ook dankzij een paar mannen die mijn koffer gelukkig mee de trap op zeulden ;) en het eten was ook beter dan verwacht ;)