donderdag 27 augustus 2009

HOL!

Woensdag 22 Juli

1 van de dingen die ik met mijn ouders & zusje wilde doen en waarvoor ik hun ook al enthousiast had gemaakt was een tripje naar Hol. Helaas geen zomerijs hier maar wel de 'Energitrappa'! Een trap van 408 treden een berg op die door de locals veel gebruikt word om op te trainen! Als echte schaatsfamilie moesten we die gewoon op. Voor mij zou het al de 4de X worden ;)


Na heerlijk geslapen te hebben zien we 's ochtends voor het eerst deze week blauwe lucht en zon! Dat betekent op de fiets naar Hol! Na een lekker ontbijt en ons aangekleed te hebben gaan we op weg. Het weer word alleen maar mooier en het eerste stuk fietsen gaat heerlijk bergaf. Zo zijn we al snel in Hagafoss en slaan we linksaf naar Hol. Na een bocht om een rots heen zie je Hol dan al in de verte liggen tegen een bergwand aan en nu met de zon en een blauwe lucht zag het er helemaal mooi uit! Na het maken van wat foto's rijden we verder en na nog een paar vlakke kilometers rijden we Hol binnen. We komen langs het oude kerkje en besluiten daar op de terugweg ff te kijken. Eerst naar de ijsbaan! Daar aangekomen parkeren we de fietsen bij de trap en na het maken van een paar foto's is het tijd om aan de klim te beginnen. Mijn vader en zusje voorop en me moeder en ik er achteraan. Het gaat bij mij dit X redelijk makkelijk omdat ik nu weet wat ik kan verwachten maar mijn zusje is toch nog stukje sneller. Ook mijn ouders komen goed boven! Toch moeten hun er ook niet aan denken om hier in 54.5 sec. (het record) naar boven te rennen ;) Boven aangekomen is het weer genieten van het prachtige uitzicht! We blijven hier een tijdje lekker zitten en maken weer wat foto's. Daarna weer naar beneden en daar aangekomen begint een jongen net met trainen en springt de trap op waarbij hij heel wat treden overslaat. Dat lijkt me helemaal zwaar al gaat hij niet helemaal naar boven. Wij drinken nog wat, zetten onze fietshelmen weer op en verlaten de ijsbaan. Vanaf het fietspad kun je de hele trap zien en maken we nog een paar foto's.

We rijden weer het centrum van Hol binnen en stoppen bij het kerkje. Het is een erg mooi heel oud houten kerkje en we lopen er eens omheen. Daarna kijken we nog ff in het gebouwtje bij het kerkje en schrijven wat in het gastenboek. Hierna stappen we weer de fiets op maar een paar meter later stoppen we alweer bij een cafeetje. Het is nog steeds heerlijk weer dus tijd voor een ijsje! Met de vrouw in het café spreken we Noors, Nederlands, Duits en Engels door elkaar en ff later genieten we op het terras van heerlijk ijs. Daarna is het tijd om ons klaar te maken voor het fietstochtje terug naar Geilo. Eerst nog een paar km vlak maar daarna 10km vooral omhoog en met stukken van 7%! Voor mij is het alweer de 4de X dat ik hier omhoog rijd en ik vind het wel een leuke klim! Wel ben ik benieuwd hoe het nu zal gaan nu ik ook trap heb gelopen maar het gaat wel weer lekker. Mijn zusje houd ik niet bij, die vliegt naar boven als lichtgewicht. Na 3-4km zit het 7% stuk erop en gaat het meer op en neer. Dit fietst heerlijk als je goede benen hebt en al snel zien we Geilo alweer liggen. Daar volgen nog een paar kleine steile stukjes omhoog waar ik nooit goed opkom maar vlak daarna zijn we alweer bij mijn hytte. Het was een mooie trainingsochtend geweest in een prachtige omgeving en met heerlijk weer! =)


's Middags stappen Rixt en ik weer op de fiets, nu op weg naar het centrum van Geilo. Daar gaan we eerst ff langs Hugin waar Pål en Tove zijn. Ik heb mijn USB stick met foto's van de gletsjerwandeling ff meegenomen en we kletsen nog ff gezellig over Hol. Daarna gaan Rixt en ik verder naar Geilo Sport om een rugzak voor Rixt te zoeken. Er is veel keus en we vergelijken alle mogelijke modellen. Uiteindelijk kiezen we 1 uit maar voordat Rixt die gaat kopen gaan we ook nog ff bij de andere sportwinkel kijken. Hier is niks beters of goedkopers te vinden dus gaan we weer terug en koopt Rixt een mooie rode rugzak van Bergans of Norway! Hierna gaan we nog ff naar de supermarkt en daarna door de regen snel weer naar huis. Hier ploffen we gelijk voor de TV neer want er is een mooie touretappe bezig met de Schlecks en Contador die weer erg goed rijden! De rest van de middag/avond doen we niet veel meer en we duiken vrij vroeg ons bed in want zijn van plan morgen een lange fietstocht te maken..

2 opmerkingen:

- zei

Er is geen Hol aan in Hol!! Leuk dagje zeg :)

angeline zei

Leuke sportieve dag!:D Erg leuk om nu ook es samen met je ouders en zusje die lange trap te beklimmen!:D Gelukkig viel t ze een beetje mee:P Jammer dat er geen zomerijs in Hol was! Dat had t helemaal compleet gemaakt;)