zondag 1 november 2009

Hol-Norge: 8-2

Dit is niet de uitslag van een voetbalwedstrijd o.i.d. maar van het Noors kampioenschap afstanden (schaatsen) in Hamar afgelopen weekend! 8 van de 10 titels gingen naar schaatsers uit Hol! Zaterdag stond het nog 5-2 en was dit de kop van een krantenartikel die ik online las. En aan het eind van het weekend vond ik dit wel een leuke titel voor mijn blog ;)



Vrijdag begon het NK met de 3000m voor dames. De grootste favoriet voor de titel, Maren Haugli, ontbrak helaas wegens ziekte. En toch werd dit 1 van de twee afstanden die niet werd gewonnen door iemand uit Hol. Mari Hemmer was veruit de sterkste en won met 4.15.77. Ik ben blij dat ze weer zo goed rijd! Ze heeft afgelopen jaren vaak ''tegenslag'' gehad mede doordat ze niet bij Mueller traint maar zo laat ze mooi zien dat ze echt wel goed is! Daarna is het de beurt aan de mannen voor de 5km. Wie zou gaan winnen was vantevoren wel duidelijk maar voor de overige podium- en wc plaatsen zou het heel spannend worden! Helaas moest ik werken en kon ik niet 'live' kijken via de uitslagensite. Toen ik klaar was had ik een sms-je van Kirsten in me inbox met goed en slecht nieuws. Håvard Bøkko pakte de 1ste titel voor Hol met 6.24.24 en de top 5 bestond verder uit Sverre Haugli, Øystein Grødum, Eskil Ervik en Tore Solli! Een paar mooie namen maar er miste 1tje.. Henrik Christiansen.. die was DQ... Daar baalde ik erg van want zo begon het er toch weer op te lijken dat we hem niet in Berlijn zouden gaan zien.. Vorig jaar hadden we voor het NK/WC Berlijn een paar X vrolijk tegen elkaar gezegd ''see you in Berlin!'' Dat ging toen mede door een blessure helaas niet door... dit jaar was hij weer helemaal blessurevrij en had hij al goed gereden tijdens Norgecups. Dus ik had er alle vertrouwen in dat hij dit jaar echt in Berlijn zou zijn en dat laatst nog een X tegen hem gezegd en hij vond ook dat hij er dit jaar wel moest zijn! Gelukkig zou er nog een kans op de 1500 komen.. Verder viel de schaatser waardoor ik ooit Norenfan ben geworden, Preben Kristensen, helaas ook weer tegen met een 9de plaats. In 2003/2004 toen ik hem ontdekte reed hij Worldcups, helaas daarna nooit meer...


De 2de dag begon met de 500m voor dames en heren. En dat leverde 2 nieuwe titels op voor Hol! Hege won bij de dames en bij de heren ging de winst dit X niet naar Håvard maar naar Christoffer Rukke! Vorig jaar waren hij en Håvard nog gedeeld 1ste maar nu was Rukke echt sneller. Hij begint steeds beter te worden en ik ben benieuwd hoe het dit jaar verder met hem zal gaan! De 3de plaats was voor Dag Erik Kleven die na een prutseizoen nu weer op de goede weg terug is!

Hierna waren de dames weer aan de beurt voor hun 1500 en weer was Hege de snelste dus dat was titel nummer 4 voor Hol! Ida Njåtun werd 2de en Mari Hemmer 3de. Håvard was wel weer de beste op de 1500 voor Mikael Flygind Larsen en Christoffer Rukke. De 4e en 5e plaats, belangrijk voor worldcupplaatsing, waren voor Sverre Haugli en Henrik Christiansen. Noorwegen heeft 5 plaatsen op de 1500 dus dan zou een 5de plaats genoeg moeten zijn zou je denken.. in Noorwegen weet je het echter nooit... Ik was blij met de 2de plaats voor Mikael. Hopelijk is dit een goed begin van een topseizoen! Afgelopen jaren gingen het op het NK vaak ook wel goed maar daarna kwam er een blessure/ziekte waardoor de rest van het seizoen prut werd.. Zou mooi zijn als het nu in een Olympisch seizoen een X perfect gaat en hij echt kan laten zien wat hij in zich heeft!

De 3de en laatste dag begon met de 1000 waarop titel 6 en 7 voor Hol werden binnegehaald door Hege en Håvard! Al was Håvard niet de snelste. Dat was Mikael met 1.10.29 maar hij had een pion omgeschopt aan het begin van de bocht en dan volgt er een diskwalificatie. Zo werd Christoffer 2de en Dag Erik 3de! En als je Mikaels tijd zou meetellen 4de. Noorwegen heeft 4 startplekken op de 1000 dus dat zag er opzich goed uit.. maar zoals al gezegd, je weet het daar nooit...

Voor de dames was de 5km de laatste afstand. Hierop geen deelnemers uit Hol en net als op de 3km was Mari Hemmer weer de snelste! De laatste afstand is de 10km heren en hier word de 8ste titel voor Hol binnen gehaald door Håvard in 13.25.15! 2de word Øystein en 3de Sverre. Fredrik van der Horst word met een nieuw PR 4de en een paar tiende daarachter word Henrik ''5de'' (out of competition).

Het was een mooi en spannend NK geweest! En dan is het wachten op de WC selectie.. zou het nu eindelijk een X een goede en rechtvaardige selectie zijn? Ik had er niet veel vertrouwen in.. meer daarover in volgende blog!

1 opmerking:

Lisan zei

Leuke blog en echt cool dat de holbewoners het zo goed deden!!! Ben er bnieuwed naar je volgende blog maar weet het antwoord al natuurlijk