zaterdag 19 december 2009

Berlin! Teil 2 ~ Nice and sad things from the Freia paradise

Na lekker geslapen te hebben gaat voor mij alweer vroeg de wekker. Na me aangekleed te hebben en een kopje thee ga ik op weg naar de ijsbaan. Alleen dit X want Wendy gaat samen met Giselle Berlijn in voor een dagje sightseeing. Doordat het 20 jaar geleden is dat de muur is gevallen is er van alles te zien. Ik heb gister goed opgelet hoe we op de ijsbaan gekomen zijn en hoop het nu alleen te kunnen vinden. Dit gaat goed en al snel loop ik op de parkeerplaats van de ijsbaan. Daar kom ik Shani's moeder tegen met wie ik ff gezellig praat. Het blijft een mooi mens! Binnen aangekomen is het nog superrustig en is de 500m dames B-groep net begonnen. Ik moedig Hege ff aan die helaas net geen PR rijd. De volgende afstand is de 5km mannen en inmiddels zijn Lisan, Kirsten en Angeline gelukkig ook gearriveerd. In het eerste kwartet rijd de coole Pool Roland Cieslak die we ff hard gaan aanmoedigen. Hij rijd een hele goede race en finisht in 6.39.44 wat een mooi PR is! Alle Noren mogen in de A-groep starten en zo doen er voor mij verder weinig favo's mee maar er volgen nog wel wat mooie ritten. Verder is er rond de baan ook weer genoeg te zien. Opvallend veel Polen dit X en niet alleen schaatsers. Lisan krijgt gezellig bezoek van een paar familieleden van 1 van de Polen die hele verhalen in het Pools beginnen en haar geweldig vinden met haar Poolse spullen. Blijft leuk dat mensen niet weten waar je nu vandaan komt :P Ik ben de afgelopen jaren ook al Noors, Canadees en Amerikaans geweest ;)

De laatste afstand van de B-groep is de 1000m dames. Nu lukt het Hege wel om een mooi PR te rijden met 1.18.89 en daarmee ook weer een verbetering van het Noors juniorenrecord! Halverwege de 1000 nemen we afscheid van Angeline die weer op weg gaat naar Nederland. Het was leuk en gezellig geweest haar nu een X te zien! Nadat iedereen gereden heeft en Ireen Wüst de snelste is vandaag begint het trainingsuur tussen de B en A groep. We zitten relaxed op de tribune en kijken naar alles wat er op de baan rondrijd en om de baan loopt. Zo komt opeens de Duitse fysio van de Noren langslopen. Kirsten besluit vrolijk halloooo te zeggen en hij groet ons gelijk enthousiast terug en vind het helemaal geweldig dat we naar Vancouver gaan. Opzich leuk dat hij nu zo (bijna) overdreven aardig en enthousiast is maar opvallend blijft het wel..Eerst is het voor ons niet echt veilig om hem tegen te komen maar nadat een paar schaatsers erachter zijn gekomen dat wij betrokkenen zijn van al bekende verhalen is zijn gedrag totaal veranderd.

Na nog een baanverzorging begint dan de A-groep met de 500m dames. Met weer het eerste duel tussen Wang en Wolf hoewel dit X niet direct tegen elkaar in 1 rit. Wang rijd in rit 10 naar 37.85 en blijft daarmee de enige vrouw met een 37-er vandaag want Wolf komt niet verder dan 38.04. Dan de 5km mannen, mijn favo afstand van dit weekend! Met als het goed is 5 Noren aan de start waarvan 3 al in de eerste ritten. We kunnen echter weinig Noren ontdekken op het middenterrein en vermoeden al snel dat er iets 'niet klopt'. Ook vorig jaar waren er opeens mensen verdwenen en hadden we al allerlei complottheorieën bedacht. Uiteindelijk bleek toen dat Sverre Haugli gewoon ziek was. We besluiten ff wat te sms-en en Chris laat weten dat Sverre weer ziek is en Eskil ook. Toch is er dit X wel echt iets vaags aan de hand komen we al snel achter. Geen Noren in het eerst blok dus maar wel Chad Hedrick die een goede rit rijd en de Pool Chmura die helaas wat tegenvalt maar nog wel bijna zijn tegenstander Roger Schneider op een ronde zet. Die gaat heel raar over het ijs, op het rechte stuk komen zijn schaatsen niet van het ijs af. Waar dit op slaat weten we dan niet. Misschien opeens last van een blessure of materiaalpech denk ik dan nog maar dan vind ik het wel vaag dat hij de bochten wel normaal doorkomt. Later hoor ik dat het een serieuze poging was een nieuwe techniek uit te proberen…

FF later komen Chris en Henrik onze kant opgelopen en vind ik het opeens raar dat Henrik hier rondloopt en niet op het ijs staat nu er 2 Noren zijn uitgevallen… Ik besluit te vragen hoe dat zit en zijn eerste reactie zegt al genoeg. 'don't ask about it…' Toch legt hij daarna uit hoe het zit, hij was door de bond niet aangemeld als reserve en kon daardoor niet starten. Erg raar vonden we allemaal. Zoveel moeite is dat toch niet?! Verder kletsen we gezellig over van alles en hij laat ons weten dat Håvard in topvorm is! Dat word spannend! Met Chris gaan we ff chocola ruilen. Als inwoner van het Freia-paradijs was hij zo lief geweest om wat daaruit mee te nemen en krijgen we een mega melkesjokolade reep. Het had nog meer kunnen zijn maar het is te moeilijk voor sommige mensen om er een week vanaf te blijven ;) Als ruilmateriaal hebben we CHRIS in chocola en wat kleine speciale reepjes. Ook geven we een kaartje en reepje voor Sverre mee en hopen we dat het goed bij hem aankomt. Daarna lopen ze allebei weer verder en gaan wij weer eens naar de schaatsers op de baan kijken.

Na Horst (nieuw PR maar wel prut), Grødum (nog meer prut) en Shani (goed!) is het in rit 10 tijd voor Håvard! Zou hij nu kunnen verrassen met een toprace en toptijd waar Sven niet meer aan kan komen? Elke X blijf ik het toch weer hopen. Hij rijd een goede race, wij moedigen hard aan en de eindtijd is 6.17.17. Een mooie tijd maar niet een tijd waar Sven gelijk van schrikt denk ik. Hij mag in de laatste rit starten en rijd al snel onder het schema van Håvard en houd dit ook vol en finisht in 6.14.69. Zo wint hij met 2.48 voorsprong. Dat is wel eens veel meer geweest al hoefde Sven niet volluit te gaan maar ik denk toch dat Håvard zeker tevreden mag zijn! Ik was er zelf iig wel blij mee! FF later duikt Chris opeens weer op om te vragen of wij mss zijn accreditatie gezien hebben. Helaas voor hem niet en hij loopt diep nadenkend waar die dan kan zijn verder om ff later vrolijk met z'n accreditatie te zwaaien. Hij zat blijkbaar gewoon in z'n zak :P

Vandaag sluiten de dames de dag af met de 1000m dames. We blijven wel kijken maar echt boeiend vind ik het niet en als de laatste rit gefinished is gaan we snel naar buiten. Er lopen verschillende schaatsers heen en weer tussen ijsbaan en sporthal waar de warming-up/cooling down ruimte is maar niet echt interessante mensen. We houden ook al snel voor gezien want verwachten ook niet veel meer en gaan op weg naar hotel Kolumbus waar Kirsten en Lisan verblijven. Daar relaxen we ff wat om vervolgens weer naar buiten te gaan en op weg gaan naar een restaurant. Onderweg komen we nog een Pool tegen en op de hoek van een straat staat ''papa'' Erik al op ons te wachten. Samen lopen we verder naar een restaurant waar Lisan die week al eerder gegeten heeft op aanraden van Maciej. De gezellige echte Italiaanse ober herkent Lisan nog en er volgt een gezellig diner met erg goedkoop maar heerlijk eten! Daarna op naar Holiday Inn waar Erik en heel wat andere mensen verblijven voor nog een drankje. We lopen wat heen en weer op zoek naar een tafel, spotten een blij persoon en vinden uiteindelijk een tafel in een hoekje bij de ingang. Na 2 drankjes en het steeds drukker worden met andere landgenoten houden we het voor gezien. Ik ga weer op weg met tram en metro en hoop het huis van Giselle weer te kunnen vinden. Dit gaat goed en daar aangekomen komen Wendy en Giselle er ook snel aan en praten we nog gezellig na over onze dag met een grote kop thee.

2 opmerkingen:

- zei

Hehe was echt prachtig dat die z'n accreditatie kwijt was :P en echt stom dat die Noren zo zijn. En ik heb me rot gelachen om die Chmura family :D Echt prachtigg!!!

- zei

Ik doelde dus met 'die Noren' op die mensen die Henrik niet hebben ingeschreven!