zondag 29 april 2007

Amstel Gold Race --- part 2--- the tour!

Zaterdag ging de wekker al vroeg! We trokken onze fietskleren aan, pakten onze tasjes in en vulden onze bidons. Nog ff goed ontbijten en afscheid nemen van me familie want die gingen vandaag op vakantie, en we konden op weg! Aan de rand van Maastricht raakten we een beetje verdwaald maar opeens zagen we heel veel fietsers en zaten we op het parcours van de tocht! Wij moesten alleen eerst nog wel naar de start in Valkenburg en fietsten de andere kant op hehe. Opeens voelde mijn fiets wel erg raar en had ik een lekke band… we stopten en gingen maar proberen om de band te verwisselen. Het wiel eruit halen lukte nog wel maar verder kwamen we niet echt.. Gelukkig kwam er toen een man langsfietsen die ons ff ging helpen! Al snel had hij de band verwisseld en daar waren we hem erg dankbaar voor! Ons zelf was het nooit gelukt.. Nu konden we weer verder naar de start maar dit duurde niet lang.. al snel was me band weer helemaal leeg! Ik fietste maar ff door hierop tot de top van de Cauberg. Daar ben ik afgestapt want afdalen met een lege band wil echt niet.. Gelukkig was aan de voet van de Cauberg de start en een stand van Shimano! Daar konden ze mijn band weer gaan vervangen! Eerst de binnenband maar toen die weer opgepomt werd bleek dat de buitenband ook niet goed was.. dus ook een nieuwe buitenband. Die om me velg krijgen bleek nog wel lastig te zijn.. alle3 de mannen van de stand zijn ermee bezig geweest! Ik wist al wel dat ik een ‘moeilijk’ wiel had en dat was nu ook wel weer duidelijk! Maar uiteindelijk zat hij er goed om en konden we eindelijk starten!
De route was goed aangegeven met bordjes en anders kon je gewoon de vele andere fietsers volgen! Al snel kwam het eerste klimmetje, de Geulhemmerberg! Dit was toch wel ff zwaar want we waren nog niet helemaal warm gereden en op wat viaductjes na hadden we dit jaar ook nog niet geklommen.. maar we kwamen boven en fietsten verder door het mooie Limburg! Na een heel stuk langs de maas staken we die over en volgde het 2de klimmetje! De Maasberg, 500m omhoog maar wel over kinderkopjes! We zagen een paar mensen al lopen maar na ff doorzetten waren wij zo boven! Na een paar kilometer alweer een klim, de Adsteeg. Deze was ook 500m en volgens het bordje met een hoger gemiddeld stijgingspercentage dan de Maasberg. Maar deze ging wel gewoon over asfalt en ik vond hem daardoor niet echt zwaar.. Een stukje verder zagen we opeens allemaal fietsers stilstaan, we waren bij de rustpost aangekomen! De fietsen zetten we tegen een hek aan en we gingen kijken wat je hier allemaal kon halen! We pakten een koek en lieten onze bidons vullen. Op een bankje gingen we ff lekker zitten en aten onze koek op en pakten ook nog ff een banaan uit een doos. Daarna werd het toch een beetje koud op het bankje en liepen we terug naar onze fietsen. Hier scheen wel heerlijk de zon en we gingen nog ff lekker in het gras liggen voordat we weer verder fietsten. De weg liep gelijk weer wat omhoog en dat merkte ik wel aan me weer afgekoelde spieren. Opeens zagen we een bordje: koffie, vlaai, broodjes 150m! We hadden wel zin in vlaai en besloten weer te stoppen. Helaas was de vlaai wel op, dan maar een broodje die toch ook goed smaakte! Dan de fiets weer op voor het laatste gedeelte van de tocht. Al snel kwamen we weer in de buurt van Valkenburg. Daar aangekomen gingen we eerst de Sibbegrubbe op. Die klim kende ik nog wel van 2 fietsvakanties in Limburg en dat was dan wel 1 van me favo beklimmingen. Ook nu vond ik het weer leuk om hier naar boven te fietsen! Op de top aangekomen was het opeens weer erg druk met allemaal fietsers want alle routes kwamen hier weer samen en er fietsten ook heel wat mensen rond die al gefinished waren. De afdaling terug naar het centrum van Valkenburg was erg druk en dit was best wel eng.. ben al niet zo dol op afdalen en helemaal niet als het erg druk is.. maar we kwamen veilig beneden en daar begon na een paar meter vlak de laatste klim van de dag, de Cauberg! Ik wist nog dat deze klim zwaar was maar dat als je ff doorging ook alweer boven was.. Wendy begon goed maar al snel kreeg ze het moeilijk en haalde ik haar in. Ze zei dat ze ging stoppen maar bijna boven fietste ze opeens weer naast me! We haalden zelfs nog wat mensen en wilden samen over de finish gaan! Er stond alleen een enorme file met allemaal wielrenners die ook nog de finish over moesten. Dan maar ff afstappen en na een tijdje lopend de finish over. Het was wel een erg mooi gezicht, al die fietsers bij elkaar en we genoten heerlijk van het zonnetje! Na de finish stonden mensen klaar die de bikechip van het wiel haalden en het wiel er ook weer goed inzetten ;) We zetten onze fiets tegen een hek en gingen onze herinnering ophalen. Een leuk t-shirt en een roze zadeldekje. Verder konden we nog een Isostarpakket ophalen i.p.v. onze borg. We hadden nog geen zin om terug naar Maastricht te fietsen en liepen een stuk de Cauberg af. Daar vonden we een nog een leeg plekje op de stoep. We hebben daar een hele tijd gezeten en gekeken naar mensen die nog allemaal naar boven moesten. Hiermee vermaakten we ons prima! Was erg leuk om al die verschillende mensen met verschillende outfits en fietsen naar boven te zien vliegen of al bijna stilstonden. Voordat we weer naar boven gingen liepen we nog ff verder het centrum in en gingen een lekker stukje vlaai eten! Weer boven op de Cauberg aangekomen was het al een stuk rustiger en al snel vonden we onze fietsen terug. Nu weer op naar Maastricht en dit was nog ff een mooi tochtje! Een heerlijke afdaling zonder bochten en mooi wegdek, dan vind ik afdalen wel leuk! In Maastricht weer het huis terugvinden maar opeens zagen we het station en toen waren we zo weer thuis! Op de teller stond 92km! De dag begon met wat pech maar verder was het een geweldige tocht! ‘Thuis’ eerst even lekker gedoucht en toen nog even naar het centrum om wat te eten wat goed smaakte! We waren nu toch wel erg moe en weer in het huis aangekomen zij we lekker naar bed gegaan!

1 opmerking:

Globeskater zei

was ondanks de lekke banden echt een heerlijk fietsdagje :D met een mooi aantal kilometers :D