maandag 30 april 2007

Amstel Gold Race --- part 3 ---the race!

Zondag was de dag van de wedstrijd voor de profs! We stonden weer vrij vroeg op en gingen op weg naar de Markt in Maastricht waar de start was! Het was er al lekker druk en we zetten onze fietsen ff neer en liepen een rondje langs de ploegbussen. Daarna zochten een plekje langs het parcours want de start was al over een paar minuten! De renners reden rustig langs zodat je ze goed kon herkennen! Nadat alle volgwagens ook gepasseerd waren gingen we op zoek naar onbijt! Daar hadden we thuis geen tijd meer voor gehad.. We vonden al snel een broodjeszaak en kochten daar een heerlijk half stokbrood die op aten op een terrasje. Daarna gingen we even kijken bij een kraampje met allemaal wielerkleding. Daar zag ik opeens Noorse wielersokjes liggen! Die moest ik gewoon kopen hehe :) ook al had ik er eigenlijk geen geld voor maar ik kon ze gewoon niet laten liggen!
Gisteravond hadden we al even op de kaart gekeken om te kijken waar we de wedstrijd konden gaan bekijken. Het leek ons wel leuk om naar de Sibbegrubbe te gaan en we hadden mooi de tijd om daar heen te fietsen voordat de renners langs zouden komen. Na een lekker fietstochtje bergop kwamen we aan op de top en fietsen een stukje naar beneden totdat we een mooi plekje vonden op een steil stukje. Daar stonden ook een aantal auto’s van ploegen waarvan mensen klaar stonden om bidons aan te geven aan de renners. Even later kwamen er al allemaal motors naar boven en nog veel meer auto’s. Een Quickstep auto zag nog een mooi plekje op een oprit en draaide er snel achteruit in. Een motoragent was niet zo blij met deze actie en flipte helemaal tegen de man van Quickstep die heel verbaasd keek en niet snapte waar de agent zich zo druk om maakte. Nadat de agent weer verder reed moest iedereen in de buurt erg lachen! De kopgroep kon er nu al snel aankomen en even later zagen we wat renners de berg opkomen! Ze reden echt snel naar boven en hadden al een mooie voorsprong op het peloton! Die kwam ongeveer 7 minuten later de Sibbegrubbe opfietsen. Ze gingen wel snel maar het lukte toch wel om wat renners te herkennen :) Nadat het peloton voorbij was, was al snel de hele straat ook weer leeg en leek het net een gewone zondag! We hadden gisteren bedacht om op de Sibbegrubbe te blijven want de koers zou er nog een X langskomen maar dat ging toch nog wel lang duren… We pakten onze fietsen weer en gingen achter alllemaal andere fietsers aanfietsen waaronder een grote groep van een club. We hadden geen idee waar we uit zouden komen maar het was een erg mooi tochtje vooral bergaf! Opeens zagen we het bordje Gulpen en wisten we weer waar we waren! De groep stopte in het centrum en wij fietsen door op weg naar de Gulperberg. We konden alleen niet echt een weg naar de top vinden maar toen zagen we een wandelpaadje en besloten daar maar met de fiets op te lopen! Op mijn fietsschoentjes ging dit niet zo makkelijk maar uiteindelijk was ik ook boven! We informeerden even bij wat mensen waar de wedstrijd langs zou komen en fietsen toen de richting uit waarvandaan de renners zouden komen. Al snel kwamen we wat motors tegen en even later moesten we aan de kant gaan staan want de renners kwamen weer langs! We stonden nu op een vlak stuk weg en hier vlogen de renners echt voorbij! Daarna fietsen we weer terug want over een uurtje zouden de renners de Gulperberg aan de steile kant gaan beklimmen! We zetten onze fietsen op de top langs een hek neer en zochten een mooi plekje langs de helling. Hier genoten we van de zon en keken naar allemaal toerfietsers die naar boven fietsen. Sommigen vlogen echt snel omhoog en anderen moesten afstappen. Iedereen werd wel aangemoedigd en het was erg gezellig! Van ver af zagen we al helicopters vliegen en wisten we dat de renners alweer in de buurt kwamen! In het dal konden we ze al van ver zien aankomen en zagen we dat de kopgroep nog steeds vooruit was! We moedigden ze aan en ze gingen nog vrij makkelijk omhoog! 6 minuten later kwam het peloton en hier hadden sommige renners het toch al wel moeilijk! Tijdens het aanmoedigen klikte ik gewoon af en toe op het knopje van me fototoestel en dan zou ik later wel kijken wie er op stonden! Nadat de renners voorbij waren liepen we weer naar de top en zochten een plekje in de schaduw want het was toch wel erg warm in de zon! We gingen hier blijven want over een uur zouden ze weer langskomen! In de schaduw was het heerlijk maar na een half uurtje gingen we weer terug naar de helling om weer een goed plekje te zoeken. Het was nu al wel een stuk rustiger met toeschouwers. Bij ons stond een man die belde met een vriend die aan tv kijken was en van hem hoorden we hoe het er voorstond met de wedstrijd. De kopgroep bleek ingelopen te zijn maar er was nu weer een nieuwe kopgroep en al snel zagen we weer de helicopters vliegen. Ze kwamen er weer aan! Eerst de kopgroep die al snel gevolgd werd door het peloton! Je kon nu duidelijk merken dat ze al een heel eind gefietst hadden. Sommige renners hadden het nu echt heel zwaar en stonden bijna stil! Ook waren er groepjes renners die het peloton al hadden moeten laten gaan! Wij liepen weer naar boven en daalden met onze fietsen de berg af. Nu merkte je goed dat het echt een steile klim was want ondanks veel remmen ging je nog steeds hard naar beneden! We waren van plan om in Gulpen een café te zoeken waar we de finale gingen bekijken. We kwamen alleen niet echt in Gulpen uit maar in wat kleine gehuchtjes en besloten om naar Valkenburg te fietsen wat ook nog maar 9km was volgens de bordjes. Wat volgde was een erg leuke rit langs over een mooi fietspad samen met 3 andere mannen. We maakten er een beetje onze eigen wedstrijd van en haalden elkaar steeds in! Al heel snel waren we in Valkenburg onderaan de Sibbegrubbe en daar zagen we de renners voor de 6de X langskomen! We hadden vantevoren niet verwacht dat we ze zo vaak zouden zien! Nadat iedereen, sommigen op grote afstand, gepasseerd was gingen wij de Sibbegrubbe weer omhoog. Boven aangekomen op weg richting top van de Cauberg waar we toch langs moesten op weg naar Maastricht. In een dorpje zagen we opeens de rabobank bus staan en besloten daar even te gaan kijken. Achter de bus werd Thomas Dekker geïnterviewd en wij bleven even wachten want het leek ons wel leuk om met hem op de foto te gaan. Nadat hij alle vragen had beantwoord vroegen we hem en hij was erg aardig! Daarna ging hij de bus weer binnen en even later ging de deur weer open en kwam Michael Boogerd in de deuropening staan. Helaas voor ons stonden we aan de verkeerde kant van de deur en konden we hem niet goed zien. Nadat hij ook weer binnen was vertrok de bus. Wij bleven nog even langs de weg zitten want het was nog erg druk en wij wilden goed kunnen afdalen richting Maastricht. Na een tijdje werd het wel wat rustiger en gingen we op weg. Eerst nog een stukje vlak door wat dorpjes en toen begon de mooie afdaling weer! Op de weg stond een hele lange filen en al snel passeerden we auto’s die we een hele tijd geleden al voorbij hadden zien komen. Dat was wel erg leuk hehe. In Maastricht aangekomen gingen we even langs de Mac voor snel wat eten! Daarna naar huis waar we zagen dat we vandaag toch ook weer 54km hadden gefietst! We waren nu echt wel moe en na ff douchen hebben we heerlijk op de bank tv liggen kijken.

Het was een erg leuk weekend met heerlijk weer en een prachtige omgeving waarin we heerlijk gefietst hebben en fietsen gekeken hebben! Maandag hebben we lekker uitgeslapen, alles weer ingepakt en weer met de trein naar huis gegaan!