dinsdag 13 november 2007

New skates!

Eind vorig seizoen was ik mijn schaatsen eigenlijk al zat. Ze zaten veel te ruim en ik kon ze ook niet meer strakker krijgen want de veters konden gewoon niet meer strakker. Ook het leer gaf eigenlijk geen steun meer en hierdoor stond ik er best wankel op en dat schaatst gewoon niet fijn. Maar toen begon de zomer en dacht ik er eigenlijk niet meer aan. Een maandje geleden begon het nieuwe seizoen en toen kwam ik er al snel weer achter dat het echt niet ging op deze schaatsen.. Tijd voor nieuwe!

Ik besloot wel om alleen nieuwe schoenen te kopen. De ijzers en het klapstel waren eigenlijk nog wel goed en vaak kunnen die gewoon onder nieuwe schoenen gemonteerd worden. Verder wilde ik dan thermoplastische schoenen nemen. Die kunnen dan nadat ze verwarmd zijn naar je voet gevormd worden. Een paar jaar geleden waren ze nog heel duur maar nu viel het wel mee zag ik al op internet. En als ik dan toch nieuwe nodig had kon ik beter ff wat meer geld uitgeven aan echt goede schaatsen. Welke ik precies wilde wist ik niet. Er was zoveel keus tussen verschillende merken en dan waren er per merk ook nog meerdere modellen.. Ik besloot dat ik gewoon naar de Azzuri-schaatswinkel op de ijsbaan in Breda zou gaan en dan wel zien wat ze daar hadden en wat de mensen daar mij adviseerden!

Afgelopen dinsdag ging ik heen en de jongen die mij hielp vertelde dat hij vandaag net een nieuw model had binnengekregen die erg goed was maar niet duur. Het waren schaatsen van het merk 'Bont' en ze waren wit! Dat was wel ff wennen maar ze zagen er goed uit en de jongen was er erg enthousiast over. Ik besloot ze te passen en begon met maar 38. Die zaten toch best ruim en ik besloot om 37 te proberen. Daarin kon ik mijn tenen niet helemaal strekken dus die waren weer te klein. Dan nog een X 38 proberen en nadat ik de veters had aangetrokken zaten ze eigenlijk wel goed! Na nog ff denken besloot ik ze gewoon te nemen! Ze zaten gewoon goed en zagen er goed uit en waren een stuk goedkoper dan wat modellen van andere merken. Ik sprak af dat ik een dag later zou terugkomen om ze naar mijn voeten te laten vormen. Eerst ging ik nog ff met Wendy, die er inmiddels ook was, nog ff een laatste keer trainen op me oude schaatsen. Volgens de jongen wel beetje onverantwoord want er zat best veel speling op me klapstel maar ja, ik had er waarschijnlijk zo al veel langer op geschaatst dus nog 1x moest ook wel lukken.

De volgende dag ging ik weer naar de ijsbaan en werden de nieuwe schaatsen in de oven gezet. Nadat ze goed warm waren kreeg ik ze aan en mocht ik met mijn voeten in een groot apparaat gaan zitten. Er werden een soort luchtkussens opgeblazen rond me voeten die de schoen tegen/om mijn voeten drukten. Dit gebeurde een paar X en was wel een apart gevoel! Na een tijdje liepen de luchtkussens weer leeg en waren me schoenen 'gevormd'!

Dan de laatste X schaatsen op me oude, ik moest training geven, en daarna ging ik weer terug naar de winkel om mijn schaatsen in te leveren. Het klapstel en de ijzers zouden onder mijn nieuwe schoenen gezet worden.

Donderdag kon ik ze ophalen. Het was nog een heel gedoe geweest om ze om te zetten vertelde de jongen maar uiteindelijk was het wel goed gelukt! In de kleedkamer trok ik ze aan en liep naar het ijs. Ik deed me hoezen af en stapte het ijs op. Dat voelde wel heel raar! Ik ging eerst wat rondjes heel rustig rechtop schaatsen zodat ik een beetje kon wennen . Daarna voorzichtig beginnen met inrijden. Na een paar rondjes ging dit al wel wat beter maar regelmatig was ik nog ff uit balans. Maar ik ging gewoon door met rondjes rijden en ook steeds wat sneller en aan het eind van de training ging het eigenlijk al best lekker! De dweilmachine kwam op het het ijs en ik besloot om op het publiek uur nog ff verder te gaan rijden. Het ijs was nu ook weer erg mooi en na nog een paar rondjes ging het schaatsen echt heerlijk! Ik besloot wat steigerungs en snelle bochten te doen en ook dat ging goed :) Vervolgens nog een paar glijstartjes en ook dat ging best aardig! Daarna vond ik het wel mooi geweest en ging eraf met een erg tevreden gevoel! Ik merkte doordat ik veel meer stabiliteit had de afzet een stuk beter ging en ik langer kon glijden en daardoor makkelijker en voor mijn gevoel ook harder kon rijden!

Zondag had ik wedstrijd, ik was vantevoren erg benieuwd hoe dat zou gaan. Slechter dan vorige week kon gelukkig bijna niet en ik ging gewoon wel zien wat voor tijden ik zou gaan rijden! De eerste afstand was de 500m. Ik moest al in rit 6 starten en zou daarom weinig tijd hebben om in te rijden. Gelukkig waren er problemen met het startpistool en kon ik nog ff wat langer inrijden en weer ff wennen aan me schaatsen. FF later stond ik aan de start en nadat ik 1x vals had bleef ik de 2de X gelukkig wel staan. De start en eigenlijk de hele opening gingen wel wat moeizaam.. maar de bocht ging wel lekker en ook het rechte stuk ging wel goed! Ik kon wel lekker glijden. Ook de laatste bocht en rechte stuk gingen wel aardig en eenmaal over de finish was mijn tijd 54.31. Dat was al 7 tiende sneller dan vorige week en daar was ik erg blij mee! Ook met mijn rondje van 39.8 was ik tevreden. Het was al tijdje geleden dat ik rondje onder de 40 sec. gereden had.

Na deze vrij goede 500m had ik veel zin in de 1000! Ik besprak met mijn trainer op wat voor tijd ik weg zou gaan en dat werd 1.47-1.48. Daarmee zou ik al erg tevreden zijn en het moest mogelijk zijn. Ik startte in de binnenbocht zodat ik direct lekker achter mijn tegenstander aan kon gaan. Nadat ik de finishlijn gepasseerd had zag ik mijn opening op het tijdenbord boven de bocht, 24.53! Ik wilde ook in de 24 openen en dat lukte en daardoor ging ik vol goede moed verder met mijn 1ste ronde! Ik probeerde gewoon goed op techniek te rijden met lange slagen en dat ging goed! Weer over de finish zag ik mijn rondetijd 40.4. Ook hiermee was ik erg blij en inmiddels reed mijn tegenstander weer naast mij en kon ik me mooi aan hem optrekken. Op de laatste kruising passeerde ik hem en kon nog goed doorgaan tot de finish en mijn eindtijd was 1.46.41 met een slotronde van 41.4! Hiermee was ik echt superblij! Het was sneller dan ik vantevoren gedacht had en het was echt heel lang geleden (2003) dat ik nog zo snel gereden had!

Ik heb nu weer helemaal zin in de rest van het schaatsseizoen en ook in wedstrijden rijden! Daar had ik de laatste tijd niet meer zoveel plezier in om dat het slecht bleef gaan.. maar nu heb ik eindelijk weer eens een goede race gereden en weet ik dat ik het nog steeds kan en dat het ook echt voor een groot deel aan mijn schaatsen lag! Volgend weekend de 1500!

1 opmerking:

Anoniem zei

Vind het echt leuk dat je nieuwe schaatsen je zo goed bevallen :D :D