zaterdag 8 maart 2008

HOF, voorbereiding en de 1ste dagen

Na een week vakantie in Inzell en een weekend Heerenveen kwam 29 februari, de dag dat ik naar Hof ging vertrekken opeens wel heel dichtbij. Als slot van het schaatsseizoen en als afscheid van mij hadden me 3 beste vriendinnen, Kirsten, Wendy en Lisan, en ik besloten om 1 nachtje in hotel v/d Valk in Wolvega te slapen en nog 1x uit te gaan in Heerenveen. Beide dingen waren superleuk!! Verder waren me vriendinnen al het hele weekend erg geheimzinnig bezig. Maar zondagavond kreeg ik het resultaat te zien en dat was echt supercool!!!! Ik zal er veel plezier aan beleven tijdens mijn verblijf in Hof. Ik moest steeds bij schaatsers uit de buurt blijven terwijl hun druk met ze gingen praten, afspraakjes hadden en hyper werden door dingen die gebeurden. Ik werd steeds nieuwsgieriger en zondagavond tijdens het diner kwam ik erachter waarom ze zo geheimzinnig deden. Ik kreeg een zwart boekje met daarin een leuk tekstje met foto van hun alledrie om mij veel plezier te wensen, maar dat was nog niet het enige. Toen ik verder bladerde zag ik dat alle Noorse schaatsers en nog een paar anderen ook een superleuk/lief/grappig tekstje hadden geschreven!! Soms was ik die geheimzinnigheid wel zat maar nu ik dit zag was het het allemaal waard!! Ik zal vaak in het boekje kijken tijdens mijn verblijf in Hof!!

De rest van de week heb ik me spullen uit Breda verhuisd, nog een afscheidsetentje met Wendy gehad, naar de tandarts geweest, wat belangrijke mailtjes gestuurd en alles ingepakt. Dat ging tot mijn verbazing nog vrij snel.

Vrijdag ging dan de wekker om 06.00. Door mijn ouders en mijn zusje werd ik naar het station in Leer, vlak over de grens gebracht. Ik zou de trein van 7.42 nemen maar dat liep wat anders. Onderweg was het al mistig en in Leer was er geen bord te vinden welke kant het station op was. We vroegen wat voetgangers maar die stuurden ons allemaal een andere kant op. Na heel wat rondjes rijden vonden we het station toch uiteindelijk. Snel naar het loket een kaartje kopen en naar het perron. Daar aangekomen reed de trein net weg.. De volgende trein zou over een uur vertrekken en we besloten om wat te gaan eten en drinken in de stationsrestauratie. Een uurtje later liepen we weer naar het perron en nadat ik afscheid had genomen van me ouders en me zusje stapte ik de trein in. Eerst op weg naar Hannover. Daar stapte ik over op de ICE richting het zuiden. Onderweg vermaakte ik me met naar buiten kijken, beetje slapen, muziek luisteren en een boek lezen. In Nürnberg moest ik overstappen op een regionale trein die me naar Hof zou brengen. Op het station daar zou ik opgehaald worden door Sonja van het international office. Een paar minuten voordat ik aankwam begon ik wel wat zenuwachtig te worden. Zou zij mij wel herkennen of ik haar.

Ik stapte de trein uit en zag een vrouw wat zoekend kijken en ze kwam me wel bekend voor. Ze kwam al op me aflopen en vroeg of ik Aukje was. Gevonden! We liepen naar haar auto waarmee we vervolgens naar mijn kamer, op een woonpark met 10 studentenhuizen. Dat leek me erg gezellig! Onderweg vertelde ze me al van alles over Hof en wees verschillende dingen aan. Ook vertelde ze dat ik helaas nog niet in mijn eigen kamer kon omdat de jongen die daar voor mij had gewoond de kamer niet goed had achtergelaten en hij nog niet klaar was voor een nieuwe bewoner. Ik zou nu eerst op een andere lege kamer komen en dinsdag naar mijn echte kamer verhuizen. Dat vond ik wel jammer want nu kon ik niet gelijk beginnen met uitpakken en het leuk inrichten van me kamer. Het woonpark bestaat nog maar een paar jaar en daardoor ziet alles er nog erg mooi uit. De kamer is niet zo heel groot maar al een stuk groter dan mijn oude kamer in Breda en waar ik helemaal blij mee ben is dat ik een eigen badkamer heb! Echt heerlijk! De keuken, die er ook goed uitziet, moet ik wel delen met 2 of 3 andere studenten. Het viel me wel gelijk op dat ik een aantal dingen mis die ik toch wel nodig heb. Zo is er geen kussen en deken/dekbed en in de keuken heb ik nog niet echt pannen, bestek en servies kunnen vinden. Dat zal ik waarschijnlijk dan nog allemaal zelf moeten kopen. Ook miste ik wel een TV. Terwijl ik eigenlijk helemaal niet veel tv kijk maar vind het toch wel fijn om er 1 te hebben.

Nadat Sonja mij nog wat dingetjes had verteld over de kamer, internet (komt in de loop van de week) en wat over de planning van komende week ging ze weer weg. Nu zat ik daar dan bijna alleen op het woonpark. De meeste Duitse studenten waren nog weg op stage of vakantie en ik was de eerste uitwisselingsstudent die aangekomen was. Morgenavond zou er een meisje uit Mexico komen. Daar had ik gelijk al zin in! Na ff wat bijkomen van de reis besloot ik de stad in te gaan. Over een leuk bruggetje liep ik richting centrum. Bij één van de eerste winkels werd mijn aandacht al getrokken door een poster over Noorwegen. Binnenkort zou er dia-voorstelling plaatsvinden over de Hurtigruten, een cruise langs de kust van Noorwegen. Het schijnt echt supermooi ete zijn en het is iets wat ik nog wel een X wil doen. Binnen bij de Intersport waren kaarten verkrijgbaar stond op de poster en ik besloot naar binnen te gaan om wat meer informatie te vragen. Dit had ik me ook voorgenomen, niet bang of verlegen zijn en gewoon doen als ik iets wil weten of doen! En ook in het Duits, ook al gaat dat nog niet zo soepel, zo leer ik het wel het snelst. De man in de winkel vertelde dat het €8 koste en ik besloot er nog ff over na te denken. Tevreden over deze actie van mij stapte ik weer de winkel uit en liep verder de winkelstraat in. Al snel zag ik dat het toch nog een best groot centrum was met veel verschillende (grote) winkels! Hier zou ik me wel vermaken bedacht ik me.. Bij een paar winkels liep ik ff naar binnen om te kijken wat er allemaal te koop was. Dingetjes kopen deed ik nog niet. Morgen was er weer een dag en ik wilde ook niet te veel kopen voordat ik op mijn eigen kamer ben.

Nadat ik bijna de hele winkelstraat was doorgelopen kocht ik bij de supermarkt wat eten en drinken en liep weer terug naar me kamer. Daar zocht ik in het informatieboekje naar een leuk restaurant en ging weer op pad. Onderweg zag ik een internetcafé, dat was mooi! Maar naar binnen ging ik nu niet, ik vond het nog niet echt nodig om nu al te gaan internetten. Dat kwam later dit weekend wel een X. Al snel vond ik 3 restaurants vlakbij elkaar en na alle menukaarten te hebben bekeken besloot ik naar een pizzeria te gaan. Het voelde wel een beetje raar om alleen een restaurant binnen te gaan maar ik had geen zin om na een lange reis te gaan koken. De tortellini’s, die ik bestelde smaakten prima! Nadat ik afgerekend had liep ik weer terug naar me kamer. Daar heb ik de douche ff uitgetest en die is heerlijk! Daarna deze blog geschreven en nu ga ik zo lekker mijn bedje opzoeken. Morgen ga ik de stad eens bij daglicht bekijken en misschien al eens naar de school wandelen. Kijken hoe ver dat is. Er rijdt ook wel een bus heen maar een stukje lopen vind ik ook wel fijn. ’S Avonds ga ik waarschijnlijk het Mexicaanse meisje ontmoeten en wat ik zondag ga doen weet ik nog niet. Dan arriveren er nog meer buitenlandse studenten en wordt het waarschijnlijk al een stuk gezelliger hier! Maandag start dan om 9.00 de taalcursus!

Na een slechte nacht was ik om 7 uur alweer echt wakker en besloot maar op te staan. Ik ging wat op de computer bezig en keek naar buiten waar ik opeens een bliksemschicht zag al snel gevolgd door donder. FF later begon het ook nog licht te sneeuwen. Een paar uurtjes later was het gelukkig weer wat beter weer en ging ik de stad in met een lijstje spulletjes die ik nodig had. Eerst een leuke map met papier, tabbladen en hoesjes zodat ik maandag wat kon schrijven tijdens de taalcursus. Bij een andere winkel zag ik buiten goedkope paraplu’s liggen. Dat leek me ook wel handig. In een winkel met allemaal goedkope spulletjes vond ik wat bestek en een erg leuke fleecedeken. Ik was nog op zoek naar een nieuwe goedkope mobiele telefoon of Handy zoals ze het in het Duits noemen. Dan zou ik goedkoop kunnen bellen tijdens mijn verblijf hier. Er waren telefoonwinkels genoeg en op 1 van de rame zag ik opeens een aanbieding voor een prepaidtelefoon voor €20. Perfect! Ik ging naar binnen en kwam al snel weer buiten met een nieuwe foon. Inmiddels was me tas al aardig vol geraakt en besloot ik weer ff terug te gaan naar me kamer. Daar testte ik mijn telefoon uit, die het prima deed en relaxte wat. Dan op zoek naar een supermarkt. Die zou hier vlakbij moeten zijn maar ik was hem nog niet tegengekomen. Ik besloot eens de andere uitgang van het park te nemen en opeens zag ik dat de supermarkt er gewoon naast lag! In de winkel kwam ik erachter dat ze hier geen mandjes hebben maar ik had geen zin om terug te gaan voor een kar en kocht een paar spulletjes. Ik zag dat hij tot 8 uur open was dus kon nog wel een X terug. Weer thuis aangekomen dumpte ik de spullen en ging weer weg. Ik had wel zin om ff te internetten. FF een paar sites bijlezen wat wel interessant was en wat gezellig msn-en met vriendinnen. Daarna nog op zoek naar een waterkoker zodat ik toch iets warms kon eten/drinken. Op weg naar het centrum zag ik opeens een erg bekende vlag, die ik echter niet vaak zag, wapperen bij een winkel. Een Koreaanse! Snel stak ik de straat over en vroeg binnen hoe duur de vlag was. De prijs viel me mee en ik besloot hem te kopen. Alvast voor volgende winter om de Lee’s en Mun nog meer aan te moedigen ;) Weet nu al dat ze het geweldig zullen vinden! Door het kopen van deze vlag werd ik alweer aan schaatsen herinnert. Dat gebeurde gister ook al een paar keer toen ik een restaurant zag met de naam Kramers, een winkel met de naam KOSS en een supermarkt van dezelfde keten als de supermarkt in Inzell ;) Veel winkels waar ze waterkokers zouden kunnen verkopen waren al dicht maar bij Galeria Kaufhof vond ik een goed uitziende goedkope blauwe. Ik had inmiddels wel honger gekregen en ging weer terug naar me kamer. Weer op de kamer heb ik gelijk de waterkoker gebruikt om warme chocolademelk te maken en heb ik een lekker broodje gegeten. Moe van al het geloop en geshop plofte ik daarna op me bed neer en luisterde naar de leuke muziek van me laptop. Weer wat uitgeruster ging ik nog eens met mijn nieuwe foon bezig en zette er wat nummers in van vriendinnen en wat andere mensen. Dan nog een X naar de supermarkt en nu nam ik wel een karretje mee. Ik liep nu ook ff de hele winkel door en kocht wat noodles en cup-a-soup zodat ik wat eten kan maken met de waterkoker. Als ik echt op me eigen kamer zit ga ik wel weer wat gezonder eten kopen ;) Nu zit ik weer op me kamer deze weblog te maken en ik ga zo ff bezig met een weblog over Heerenveen. Ook die van Inzell moet nog af maar daarvoor wacht ik nog ff op ander verslagen want ik ben een beetje vergeten wat nu welke dag allemaal gebeurde ;) Over een paar uur komt Urusula, het meisje uit Mexico waarschijnlijk aan en ga ik haar ff opzoeken. Misschien gaan we dan wel ff samen eten in de stad. Lijkt mij iig wel gezellig. Het zijn nu nog niet echt boeiende logs maar ik hoop over een paar dagen wat leuke verhalen te kunnen vertellen over hoe het leven hier verder gaat en leuke activiteiten met medestudenten :)

3 opmerkingen:

- zei

klinkt al erg gezellig daar in Hof en vind het goed van je dat je ook alleen dingen gaat ondernemen en je niet verstopt in je kamertje :D

Anne-Roos zei

Aaaw, toen was je helemaal alleen? gelukkig zijn er nu genoeg leuke mensen voor je:)
En idd wat Lisan zegt, super dat je zelf in je eentje dingen ondernam:D

Anoniem zei

Hahahaha een winkel die Kramers heet...dan wordt je gelijk goed herinnert :P
Maar goed om te lezen hoe je daar je weg vindt :-)
Je gaat vast een hele mooie tijd beleven daar!