dinsdag 18 maart 2008

Hof, week 2!

Zondag heb ik heerlijk uitgeslapen. ’s Middags ben ik naar Szilvi (Hon) gegaan en hebben we samen weer 2 afleveringen van Prisonbreak gekeken. ’s Avonds heeft Erika ons allemaal een erg leuk Boliviaans dobbelspel geleerd, Catcho (of hoe je het ook schrijft.) Dat hebben we vervolgens de hele avond gespeeld. En dan maandag begon de taalcursus weer om 8.30. Ik kan nu al merken dat mijn Duits snel verbeterd nu je het zoveel gebruikt en dat zal straks alleen nog maar sneller gaan wanneer ik de hele dag alle lessen in het Duits krijg. “s Middags maar weer naar de bieb gegaan om ff te internetten. We zijn er alle5 best verslaafd aan en gelukkig is er elke x wel genoeg plaats!

’s Avonds met Ursula (Mex), Szilvi, Maria (Dui) en een groep Duitse studenten die Spaans leren die we vorige week ontmoet hadden naar een Mexicaans restaurant geweest. Ursula zocht iets volgens haar erg lekkers uit voor ons samen en al snel kwam het gerecht, een grote plaat voor 2 personen met allerlei verschillende Mexicaanse gerechten. Ursula legde ons uit wat alles was en vervolgens begonnen we er heerlijk van te smullen. Het smaakte echt goed! Nadat we alle4 wel genoeg gehad hadden was er nog steeds over, terwijl 2 personen het op zouden moeten kunnen eten… als drinken had ik maracujasap en dat smaakte supergoed! Heb het helaas nog nergens in een winkel kunnen vinden. Na een gezellige avond kroop ik thuis aangekomen snel me bedje in.

De volgende dag zag er weer hetzelfde uit als de andere dagen, cursus, mensa, internet maar nu n iet alleen voor de fun. De volgende dag moest iedereen zijn eigen land presenteren. Daarvoor had ik foto’s nodig van Nederlandse dingen. Ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn om die te vinden maar dat viel best tegen. Ook nog wat leuke Nederlandse muziek gedownload en thuis aangekomen eens begonnen met de presentatie in elkaar zetten. In me hoofd had ik al allerlei ideeën en het lukte wel goed om die ook echt te verwerken. De presentatie maakte ik met windows moviemaker. Daar ben ik het eerste weekend hier, uit verveling, eens mee begonnen te klooien en heb ontdekt dat het echt een geweldig programma is! Tussendoor nog ff wat gedronken met Ursula, Szilvi en Erika. Ondertussen hadden we nog steeds geen internet en besloten we eens op zoek te gaan naar iemand die ons misschien kon helpen. Bij 2 deuren werd niet gereageerd en opeens herinnerde Ursula zich dat ze een paar dagen eerder een erg aardige jongen ontmoet had, Michael. We besloten hem te gaan zoeken en op het infoscherm van het huis waar hij volgens haar woonde stond idd een Michael. We belden aan en al snel ging er vlak naast ons een raam open. Het was niet de Michael die Ursula eigenlijk bedoelde maar bij toeval was dit wel de IT-jongen van het woonpark! Hij liep met ons mee en vond het raar dat het nog steeds niet werkte maar kon er verder ook niet veel aan doen en zei dat het donderdag in orde zou zijn. Daarna weer snel verder met de presentatie. Uiteindelijk was om 01.00 de presentatie klaar en kon ik gaan slapen.

Om 8.30 de volgende ochtend zaten we in een lokaal allemaal klaar voor de eerste presentatie over Letland. Maar zoals zovaak waren er weer problemen met de verbinding tussen laptop en beamer. Een half uurtje later konden we dan toch echt beginnen en was de eerste presentatie gelijk al erg interessant! Ik wil nu wel een X naar Letland want het zag er erg mooi uit! Daarna tijd voor de volgende. Ik besloot te gaan, dan was ik er vanaf. Het ging best goed, de presentatie vonden de anderen leuk en ik was bli dat ik die had want veel Duits spreken ging toch niet echt soepel nu. Een filmpje van schaatsen die ik er nog ingestopt had deed het helaas niet helemaal goed maar de anderen kregen nu toch wel een idee wat schaatsen was. Dat wisten velen namelijk niet echt en nu ik een presentatie over NL moest geven moest ik dat er echt in verwerken ;) Daarna was het de beurt aan Yo uit China. Zijn presentatie begon erg interessant met veel mooie foto’s uit China en nog meer en nog meer en nog meer en uiteindelijk een uur later kwam de laatste foto voorbij. Dat was toch een beetje te veel ;) Hierna ff lekker pauze en daarna volgden nog presentaties van Litouwen, Rusland, Tsjechië, Bolivia, Mexico, Polen, Hongarije, Slovenië, Pakistan en Roemenië. Iedereen had de presentatie goed voorbereid waardoor ze allemaal erg mooi waren. Sommigen hadden ook typische gerechten uit het land meegenomen waar we van mochten proeven en dat was allemaal heerlijk. Verder kregen we van Ursula allemaal een erg schattig Mexicaans hoedje. Uiteindelijk was om 2 uur, meer dan 2 uur later dan gepland, iedereen geweest en konden we niet meer naar de mensa om te eten. Dan maar gelijk door naar de bieb waar ik mijn presentatie ff online heb gezet zodat Wendy, Kirsten en Lisan konden zien wat DE, Rukke en Bøkko met een presenatie over Nederland te maken hebben ;) Ik heb nu eenmaal (bijna) geen foto’s van Nederlandse schaatsers op me computer en het ging toch niet om de personen maar om het schaatsen opzich dus dan kan ik er net zo goed wat leuke Noren instoppen ;) Dat zien ze toch niet.

’s Avonds wilde ik naar een diashow van Noorwegen per Hurtigrutte gaan. Bij de intersport vlakbij me huis kon je daar kaarten voor kopen. Helaas waren ze al uitverkocht maar de mensen daar vertelden dat ik nog wel ter plekke een kaartje kon kopen. Weer thuis aangekomen zou het nog wel een tijdje duren voordat het begon en ik besloot ff op me bed te gaan liggen. Om vervolgens ruim een uur later weer wakker te worden. Nu was ik te laat… dat was wel balen! Verder had ik ook nergens zin meer en besloot om maar weer verder te slapen.

Donderdag konden we iets later richting school lopen want de bus die ons naar een museum zou brengen vertrok om 8.50. We gingen naar Mödlareuth, een dorpje hier vlakbij wat ook wel ‘klein-Berlijn’ wordt genoemd omdat hier ook een muur dwars door het dorp stond. Eerst kregen we een film te zien over die periode en vervolgens nam de gids ons mee naar een tentoonstelling met modellen van hoe het er toen uitzag, veel foto’s en ook verschillende materialen. Iedereen maakte leuke foto’s van elkaar met verschillende voorwerpen en daarna ging de gids nog wat meer vertellen over wat er allemaal gebeurd was. Dan door naar buiten waar het ondertussen was gaan regenen en sneeuwen en best koud was. Hier stonden nog originele voorwerpen van de grensafscheiding en over alles had de gids een interessant verhaal. Helaas waren al snel opeens alle batterijen van me camera op. Na nog veel leuke verhalen waren we intussen allemaal wel koud geworden en liepen we snel terug naar de bus. Vond het, nadat we bij de geschiedenislessen op school veel leren over deze tijd, erg interessant om het ook eens in het echt te zien! Bij school aangekomen weer naar de mensa en bieb.

’s Avonds film kijken bij Teresa (Pol) samen met Erika en Szilvi. Helaas stopte de film er alleen al naar 10 minuten mee en had geen zin om verder te gaan. We besloten om weer Catcho te gaan spelen en daarna rummikub met kaarten. We hadden veel lol en aten ondertussen allemaal lekkers wat iedereen had meegenomen. Meeste dingen hier gewoon gekocht in Duitsland maar iedereen heeft dat toch niet in zijn eigen land en zo blijft het leuk om verschillende dingen uit te proberen. Erika had verder een soort thee uit Bolivia en dat smaakte echt heerlijk! Na veel spelletjes rummi, waarvan Teresa veel won terwijl ze het spel voor deze avond nog niet kende, was het alweer laat en gingen we elk naar onze eigen kamer om lekker te slapen.

De volgende ochtend alweer de laatste dag van de taalcursus. Eerst nog wat spreekoefeningen en wat grammatica en daarna gingen we een quiz spelen die officieel voor kinderen was maar toch veel moeilijke vragen bevatte. Het was erg gezellig en ik ging met m’n team bijna winnen maar de laatste vraag wisten we niet en zo ging een ander team er toch nog met de winst vandoor. Wij werden ff later wel 2de en kregen een lekker stuk chocola. Nu was de cursus echt afgelopen. De 2 weken zijn snel voorbij gegaan! We hadden een leuke groep en docente wat de cursus erg leuk maakte en tegelijkertijd ook leerzaam! Daarna maar weer snel ff naar de bieb die om 1 uur dichtging want internet deed het toch nog steeds niet. Inmiddels hadden we allemaal het gevoel niet in Duitsland te zitten waar alles zo punctueel en ordelijk verloopt maar eerder in een Zuid-Europees of Amerikaans land.

Thuis aangekomen maar eens wat afgewassen en toen kwam er een jongen de keuken in. Hij vertelde dat hij vandaag was aangekomen en ook in dit gedeelte kwam te wonen. Eindelijk was ik niet meer alleen hier! Hij heet Michael ofzoiets, studeert Media-informatiek en is tot nu toe erg aardig! Daarna op weg gegaan naar de Turistinfo om wat informatie te vragen over accommodatie hier voor als me ouders+zusje en Lisan, Kirsten en Wendy mij gezellig komen bezoeken :D Onderweg daar naar toe kwam ik Erika en Liene (Let) tegen die vervolgens gezellig met mij meeliepen. De vrouw bij de Turistinfo was erg aardig en heeft ons allerlei informatie gegeven over Hof. Dan terug naar Erika’s kamer waar we de film die we gister al wilden bekijken wilden gaan zien. Onderweg nog wat lekkers gekocht en thuis aangekomen ook Teresa en Szilvi uitgenodigd die al snel kwamen. De film deed het nu wel en was erg leuk, maar een uur later hield hij er opeens weer mee op. Computer opnieuw opgestart en hij deed het weer maar dat duurde maar 10 minuten. Nog een X proberen maar op precies hetzelfde moment stopte hij weer en we gaven het op. Erika, die de film al wel een X helemaal gezien had vertelde maar ff hoe de film verder ging. Daarna weer tijd voor spelletjes! Cathco, rummi, poker, wat eenvoudige kaartspelletjes en tot slot Chanchoa (ezelen) waarmee we erg veel lol hadden. Ondertussen ook weer veel lekkers gesnoept. Het is maar goed dat we elke dag minimaal een uur lopen ;). Voordat iedereen weer naar huis ging afgesproken om de volgende dag samen een echte maaltijd te gaan koken ;) Op me kamer ben ik me muren eens verder gaan decoreren. Ursula had boven haar bed haar foto’s erg leuk opgehangen en ik ging ook eens een poging doen en dat is best goed gelukt. Het zijn alleen nog te weinig foto’s, ik wil nog wat leuke laten afdrukken. Op een andere muur een kaart van Duitsland die we bij de cursus gekregen hebben geplakt en vervolgens lekker gaan slapen!

Zaterdag gingen we met z’n 4-en naar de nettosupermarkt naast het woonpark, ideaal is dat! Al snel hadden we besloten wat we zouden gaan eten, patat met kipfilet en sla! Daarna naar het huis van Erika en Teresa en beginnen met koken. Patat in de oven, kipfilet in de pan en de sla klein maken en een lekker sausje erdoor. De kip en sla ging prima en al snel piepte de oven ook en was de patat ook klaar dachten we. Dat was echter niet het geval en we besloten eerst de kip en sla maar op te eten en dan later de patat. Uiteindelijk heeft de patat er ruim 45 minuten ingezeten en was het nog steeds niet gaar :S Toch hebben we het maar opgegeten. Daarna wat kleren wassen en daarop wachten en dan de volgende lading en dan op weg naar het centrum. Daar bij een winkel gekeken met alleen maar chocola, helaas wel erg duur allemaal. Verder heb ik een nieuwe schoudertas gekocht zodat ik die mee kan nemen naar school en niet elke x me nerdy laptoptas hoef mee te slepen. Weer thuis aangekomen zijn we naar Szilvias kamer gegaan en hebben daar de film Little miss Sunshine gekeken. Die had ik al een X gezien en vond hem toen erg leuk dus vond het niet erg om hem nog een X te zien. Daarna nog lang gezellig gekletst en weer terug op me kamer aangekomen ben ik lekker gaan slapen.

Zondag zijn we samen naar een eiscafe vlakbij het woonpark gegaan. Daar heb ik een Hawaii ijsbeker besteld! Die smaakte goed maar niet zo goed als in Erfurt ;) denk ook dat dat eiscafe moeilijk overtroffen kan worden ;) Daarna ff thuis wat gegeten en ’s avonds weer naar Szilvia waar we Simpsons, the movie gingen kijken. Ik heb eigenlijk nooit echt naar de Simpsons gekeken omdat ik dacht dat ik het stom zou vinden en ik wist daarom ook niet of ik deze film wel leuk zou vinden. Maar het was echt een leuke film en heb veel gelachen!! En nadat de film was afgelopen ging opeens de bel, het was Ursula die naar München was geweest om daar een vriend op te zoeken.We kletsten gezellig bij over wat we allemaal gedaan hadden en gingen vervolgens weer kaarten waarbij ik ook weer een X gewonnen heb! Nu me zussie er niet is kan ik ook wel spelletjes winnen ;) en ondertussen heb ik ook geleerd hoe je kaarten goed kunt schudden! Is ook wel handig. Na een paar spelletjes gingen we allemaal naar huis want volgende dag werd de eerste echte schooldag! Daarover meer in volgende log! Ondertussen heb ik nog steeds geen internet op me kamer.. misschien vandaag en anders pas na Pasen verwacht ik..

2 opmerkingen:

- zei

Mooi dat het zo leuk is daar!! Enne niet gare patat eten? Hopelijk ben je er niet ziek van geworden!!! En hoop dat je snel internet op je kamertje heb maar nu heb je ook kans om veel dingen te doen die je anders niet zal doen :)

Globeskater zei

hey gelukkig heb je nu internet op je kamer ;) je begint al lekker routine in je leventje daar te krijgen volgens mij ;) ik hoop dat je het zo naar je zin blijft hebben en geniet er van :P