maandag 24 maart 2008

Hof, week 3

Maandag de eerste echte schooldag! Eerste les Spaans, er waren verschillende niveaugroepen en ik heb maar gewoon 1 uitgekozen waarvan ik dacht dat die goed voor mij was en die ook nog eens in me rooster paste. Tijdens de les kwam ik er al snel achter dat ik goed gekozen heb, het sluit mooi aan bij mijn Spaans kennis! De lerares was erg aardig en ook met andere studenten was het gezellig. Dan Duits waar ik bijna iedereen van de taalcursus ook weer terugzag. Dan ff lekker een tussenuur waarin we allemaal weer naar de bieb gingen om onze mail te checken en ff later naar de mensa om weer lekker te eten. Om 2 uur zou voor mij het volgende vak beginnen en ik ging het lokaal binnen wat op het rooster stond. Al snel deelde de lerares wat stencils uit en toen kwam ik erachter dat ik niet in het goede lokaal zat. FF naar Sonja die ff op het rooster ging kijken en op naar een ander lokaal. Daar raakte ik gelijk in gesprek met een aardig meisje maar kwam er toen ook al snel achter dat dit ook niet het goede lokaal was. Weer bij Sonja kwamen we erachter dat het rooster weer veranderd was en het vak waar ik heen wilde niet meer om deze tijd was. Een ander vak, volkswirtschaftspolitik, die ik wilde volgen opeens wel en ik besloot daar dan maar heen te gaan. Het grote lokaal zat helemaal vol en alleen achterin was nog plek, iedereen was erg rumoerig en daardoor kon ik de docente niet goed verstaan. Maar van wat ik er wel van kon verstaan lijkt het me wel een leuk vak! Daarna nog ff internetten en vervolgens lekker naar huis.


Dinsdag liep ik samen met Teresa naar school en zouden we het eerste uur Internationale Marktforschung/Außenhandelstechnik hebben. Maar de leraar vertelde aan het begin van de les opeens van alles over roosterwisselingen. We snapten er niet zoveel van maar al snel werd het duidelijk dat we nu globale marketingstrategiën hadden. Het was wel interessant! Maar helaas kan ik dit vak niet nemen omdat het niet in me rooster past. Na de les zijn we maar ff gaan vragen hoe het nu zit met het rooster en nadat hij het ons ff rustig had uitgelegd snapten we het. Daarna heel lang pauze die we doorbrachten in computerlokaal, de mensa en de bieb. Dan om 15.45 zou ik Engels hebben. Bij het lokaal aangekomen zag ik 5 jongens staan en vroeg of ze ook voor Engels kwamen. Dat was zo en ik had al zin in de les want het waren wel leuke jongens ;) 1 van hun ging ff wat op de laptop opzoeken en kwam toen met de mededeling dat de les uitviel. Dat was jammer.. Nog een uur wachten.. om half 6 had ik samen met Szilvi Internationale Distrubitionslogistik. De docente was erg aardig en sprak duidelijk Duits waardoor het wel goed te volgen was! Hierna op weg naar een feest in de mensa samen met Ursula en Szilvi. Het starkesbierfest! Op weg daar naartoe kregen we een smsje van Teresa dat ze helaas niet kon komen maar dat we internet op het woonpark hadden! Eindelijk!! Binnen aangekomen zag het er echt uit als een typisch Bayerisch feest, lange tafels met banken en geblokt tafelkleed. Ook liepen veel mensen in klederdracht rond. Dat vonden we alle3 toch wel apart, dat jongeren daarin rondlopen, maar wel cool!! We namen plaats aan een lange tafel en bestelden ff later een halve liter bier die goed smaakte! Ondertussen hadden we veel lol om alles wat er op dit feest gebeurde. Op het podium speelde een blaaskapel wat nummers en de Duiters gingen steeds meer los. Aan het eind van de avond stond iedereen op de banken te dansen. Rond 12 uur was het afgelopen en gingen we naar huis. Was erg leuk om een X zo'n feest mee te maken.

uitzicht vanuit me kamer

Woensdag alweer de laatste lesdag van deze week die al vroeg begon. Om 8 uur had ik de eerste les, Interkulturele Kompetenz & kommunikation. Teresa en Szilvi waren gisteren naar deze les geweest en hadden verteld dat het erg interessant was! Wel was het in het Engels en dat vond ik wel jammer want dan mag ik het niet mee laten tellen voor me te behalen credits. Toch besloot ik gewoon heen te gaan en het was idd erg interessant! Hierna me 2de les Spaans waarin ik wel weer veel geleerd heb. En dan alweer de laatste les van deze week, Internationale wirtschaftspolitik & natoniale ordnungsrahmen. De hele les ging over de Europese unie en was erg interessant. De leraar kon goed vertellen en was gelukkig voor mij ook goed te verstaan.
's Avonds weer gezellig met de andere meiden Catcho gespeeld, gekaart en weer lekker veel gegeten ;) Ook alvast afscheid genomen van Terese die de volgende dag naar huis in Polen zou gaan. Daarna nog gezellig gemsn't en tegelijkertijd met heel veel talen/landen bezig geweest. Ik was met vriendinnen uit Nederland aan het msn-en waarvan 1 in Franrijk op uitwisseling is, we hadden o.a. over Duitsland, ondertussen was ik in het Noors een berichtje aan het typen naar een kennis en luisterde ik naar Spaanse muziek ;)

Donderdag ging ik met Szilvi en Ursula een dagje naar Nürnberg. Erika, die naar familie ergens in Duitsland ging, liep ook met ons mee naar het station want ze moest met dezelfde trein! Na een gezellige treinreis kwamen we 3 uurtjes later in Nürnberg aan en buiten aangekomen vonden we alledrie gelijk al dat dit een mooie stad was! We liepen ff naar de Turistinfo waar we een plattegrond haalden en liepen vervolgens door het stadscentrum en genoten van alle mooie gebouwen. Bij een straatkraampje kochten we een lekkere bretzel en we maakten leuke foto's van elkaar op mooie plekjes. Af en toen een dikke sneeuwbui maar daardoor lieten we ons niet tegenhouden. Op de markt kwamen we opeens een bekende tegen, een meisje van de Spaanse intensieif cursus. Best wel apart, ben je in een Duitse stad waar je nog nooit geweest bent en kom je opeens toch nog iemand tegen die je ''kent''. We kletsten ff gezellig en liepen daarna verder naar het grote kasteel/paleis/burcht. Het was een erg mooi gebouw en we bekeken het van alle kanten. Weer terug in het centrum kochten voor de lunch een broodje met lekkere worstjes. Daarna op weg naar de starbucks waar we een hele tijd heerlijk gezeten hebben genietend van een lekkere warme kop chocomelk. Hierna nog ff wat winkels in en dan weer op weg naar het station, terug naar Hof!

Vrijdag besloot ik naar Passau te gaan, een plaats vlakbij de Oostenrijkse grens. Ik had zin om ergens heen te reizen maar het was nogal lastig met overal volgeboekte accomodaties. Hierdoor kon mijn plan om naar Salzburg niet doorgaan. In Passau was nog wel plaats en op foto's zag het er wel leuk uit. Na een lange treinreis kwam ik aan en vond al snel het hostel. De gastvrouw was erg aardig en nadat ik me spullen gedumpt had en ff lekker een kopje thee had gedronken liep ik de stad in. Ik wilde naar de Turistinfo gaan die volgens een infofolder open zou zijn maar daar aangekomen was dat niet het geval. Dan maar gewoon door de stad lopen en mooie dingen bekijken. Eerst naar de belangrijkste bezienswaardigheid, een punt waar 3 rivieren samenvloeien in 1. Dit zag er wel mooi uit! Verder langs het water gelopen en opeens zag ik een creperie, daar had ik wel zin in! Ik bestelde een crepe met appel en vanillesaus en die smaakte echt heerlijk! Daarna weer verder gelopen door de stad die opzich wel mooi was maar vond het nu niet echt bijzonder. 's Avonds zou ik ook wat moeten eten en had bij aankomst gezien dat er op het staion een supermarkt was die wel open was. Daar kocht ik een pizza en liep terug naar het hostel. Onderweg dacht ik eens na over wat ik hier verder wilde doen en al snel bedacht ik dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel zin meer had om hier te blijven. De stad had ik voor een groot deel al gezien en viel me toch wat tegen, het weer was slecht, ik zat helemaal alleen in het hostel wat ik wel erg jammer vond en de prijs voor een treinkaartje naar Linz in Oostenrijk viel me ook wel tegen. Ik dacht er bij het hostel aangekomen nog eens goed overna en besloot toen om weer terug te gaan naar Hof. Dat kon nog mooi met het gekochte Bayernticket. Ik pakte me spullen, liep weer terug naar het station en ruim 4 uur later was ik weer terug op me kamer. Me eerste allleen-reis tripje heeft dus niet lang geduurd.. maar ik ga het zeker nog wel een X doen. Dit was de verkeerde plaats en verkeerde tijd..

Zaterdag gezellig met Ursula en Szilvi geshopt hier in Hof. Bij de H&M zag ik een sweater hangen die ik vorige week al aangepast had maar toen nog twijfelde of ik hem wel echt leuk vond. Nu was hij nog €10 goedkoper en besloot ik hem te kopen! 's Avonds gezellig met 2 Tsjechische meiden naar een koffiebar geweest in het centrum, daarna naar Szilvis kamer waar we een film wilden kijken maar de computer wilde helaas niet echt meewerken. Rond 9 uur gingen we naar een ander gebouw waar een feest zou zijn. We waren de eersten die arriveerden en tot mijn verbazing werd er opeens in het Nederlands gepraat tegen me toen ik me voorstelde. Het bleek een meisje uit België te zijn, wel grappig! Al snel kwamen er meer mensen en was iedereen gezellig aan het dansen en met elkaar aan het praten en werden er veel foto's van elkaar gemaakt.

Zondag een heerlijke luie dag gehad, heb echt helemaal niks gedaan. Gezellig wat gemsn-t met vriendinnen, wat films gedownload zodat we ook een X op mijn kamer filmavond kunnen houden en wat rondgesurft op internet en opeens 's avonds een erg leuk bericht terug uit Noorwegen! Dat was een mooi eind van de week ;)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Aukje,

Wij hebben net van Bauke de site van je blog ontvangen. Elbrich was vanochtend op de koffie en vertelde er over. Wij willen dan natuurlijk niet achterblijven. Erg leuk om je avonturen te lezen! Blijkbaar vermaak je je goed in Hof, fijn. Wat stoer dat je zomaar een tripje in je eentje hebt gemaakt. Hier in Sneek sneeuwt het met pasen. Dit is de eerste keer sinds kerst dat we weer allemaal thuis zijn. Vanavond gaat iedereen weer naar zijn eigen stadje. Bauke naar Delft, Wytske naar Amsterdam en Romke naar Utrecht.

Groetjes Wytske, Romke, Bauke en Aeltsje

Globeskater zei

waar blijven de foto's ;)

maakt de blog wat leuker leesbaar als je er foto;s bij zet ;)

- zei

Jammer dat Passau niet was wat je hoopte dat het was maar je hebt iig je eerste alleenreis tripje achter de rug en ik weet zeker dat als het weer mee zit dat het dan wat leuker zal zijn! Dus je moet zeker nog eens op pad!

Ik ben echt vreselijk nieuwsgierig hoe het daar bij jou eruit ziet en haalde zojuist een leuk hof kaartje uit de bus :D Dus nu heb ik nog meer zin om met pinksteren naar je toe te gaan!! BEn echt benieuwd!!
Enne Auk, je moet zeker foto's op je blog zetten, sluit me aan bij Wendy ;) Kan ik me meteen inbeelden hoe alles is/was geweest