zaterdag 14 juni 2008

2 excursies!

Afgelopen week werden er 2 gratis excursies vanuit school! georganiseerd :D Dat zijn mogelijkheden die ik dan gewoon wil nemen, een gratis dagje weg is nooit verkeerd ;)


Zaterdag ging ik met de klas van Duits naar Leipzig! Rond 11 uur vertrok de bus en ruim 2 uur kwamen we aan in Leipzig. We stopten eerst ff bij een momument uit de tijd van Napoleon. Het was echt een enorm ding om de slachtoffers te herdenken die bij een slag bij Leipzig gevallen zijn. Daarna reden we verder naar het centrum en de bus werd geparkeerd bij het station. Samen met Erika (Bol), Talitha (Braz) en Ursula (Mex) ging ik eerst ff naar het station op zoek naar wat eten. Daarna de stad in, eens kijken of dit ook een mooie Duitse stad was. Het was in ieder geval wel heerlijk weer en op straat was het erg gezellig doordat er een groot stadsfeest was. Overal waren ook kleine podia waar shows werden opgevoerd of een band speelde. Lopend door de stad kwamen we snel tot de conclusie dat dit niet onze favo stad was. Er was weinig moois/bijzonders te zien. Het was gewoon een grote stad, dan waren er toch wel veel mooiere steden in Duitsland! Rond 4 uur besloten we eens richting een kerk te lopen want dan zouden we samen met onze docent een wandeling door de stad gaan maken. Daar zagen we ook weer wat anderen van de groep en samen liepen we nog eens door de stad terwijl de docent wat interessante dingen vertelde. Dat kan ze iig een stuk beter dan Duits les geven ;) Het is een aparte vrouw en tijdens Duits leren we nu niet echt veel maar ja.. dit deed ze wel leuk. Hierna gingen we ff lekker op een terrasje zitten genieten van het zonnetje!



's avonds liepen we richting het operagebouw, we gingen de opera 'Die Zauberflöte'' (de toverfluit) van Mozart kijken. Ik had nog nooit een opera gezien en was erg benieuwd hoe ik het zou vinden. Het leek me niet echt geweldig maar ik wilde het toch een X zien en dat kon nu mooi gratis! 3 uur later was de opera dan afgelopen en kwam ik tot de conclusie dat het idd niet echt iets voor mij is. Ik vond het te langdraderig en te veel hoog gezang. Zal dus niet snel weer eens gaan maar was leuk om een X mee te maken! :)


Daarna weer in de bus terug naar Hof! Ik zat gezellig naast Talita en we hadden een leuk gesprek met Yo (China). Hij heeft ons ook nog wat Chineze woordjes/zinnetjes geleerd :) Ik kan nu weltrusten en hoi, hoe gaat het? zeggen :P In Hof moesten we nog een stukje lopen en daarna kon ik weer lekker me bedje inkruipen!


Woensdagochtend ging de wekker al heel vroeg en rond 6.30 zat ik met wat mensen van logistiek vakken in de bus op weg naar Ingolstadt, naar de Audi-fabriek! Na in de bus nog wat verder geslapen te hebben reden we rond 9.15 Ingolstadt binnen. We zagen allemaal gebouwen en de leraar vertelde dat dit allemaal bij de Audi-fabrik hoorde, was echt enorm groot! Na wat heen en weer rijden vonden we de plek waar we moesten zijn. We kregen eerst een video te zien over Audi in het algemeen en de fabriek hier. Daarna gingen we samen met een gids naar de hal waar de banden aan de velgen bevestigd worden. Het was een erg grote hal en het was nog wel een ingewikkeld proces! Wel erg interessant om te zien en de gids kon er leuk over vertellen! Nadat we alle onderdelen van dit proces hadden bekeken liepen we verder naar de eindmontagehal. Dit was een nog veel grotere hal waar alle onderdelen van de auto aan elkaar bevestigd worden. Ik keek echt me ogen uit. Hoe snel en soepel dat allemaal gaat! Ook hier vertelde de gids weer erg interessant over. Op gegeven moment kwam andere man op ons afgelopen en gebaarde dat we niet verder mochten. De gids vertelde dat ze wss met een nieuw prototype bezig waren en dat mocht niemand nog zien ;) Tot slot gingen we nog ff in het museum kijken waar wat erg mooie auto's stonden! Dan weer in de bus op weg naar de volgende plek!
Die plek was het vliegveld van München! Na ruim een uur rijden kwamen we daar aan en hadden we ff de tijd om wat eten/drinken te kopen. Ik kocht in de supermarkt wat flesjes drinken en daarna begon hier de rondleiding. We gingen vooral kijken naar het proces van bagageverwerking. Eerst gingen we bij de check-in balie. Daar was ik al een paar X geweest dus dat was niet heel interessant maar daarna gingen we naar de ruimte achter de check-in balie!! dat was wel erg leuk om te zien want dat zie je niet zomaar ff ;) Hierna liepen we verder naar de enorme hal waar de bagage gesorteerd word die naar een vliegtuig moet of uit een vliegtuig komt. Ook erg interessant om een X te zien! Dan verder naar de control-kamer waar allemaal mannen achter veel schermen zaten en van alles aanklikten en intypten en bekeken. Zag er erg ingewikkeld uit! Daarna met de bus op weg naar een ander gedeelte van het vliegveld, waar de grote vrachtpakketten opgeslagen werden voor verder transport. Dit vond ik wat minder interessant. Er was niet zoveel te zien en de gids praatte snel en onduidelijk. Daarna weer tijd om terug te gaan naar huis. Onderweg nog ff gestopt bij de Mac op wat te eten en vier uurtjes later waren we weer in Hof!



Ik vond het 2 vooral erg interessante excursies omdat ik veel dingen heb gezien die ik nog nooit eerder had gezien! :D

1 opmerking:

- zei

De Toverfluit heb ik ooit gezien als kindervoorstelling ;) Vond hem toen wel leuk maar dat was ook vooral toneelspel en weinig opera! Maar ja het was gratis dus je hebt ff kunnen uittesten of je er ooit geld aan uit wilt geven!!

En idd op sommige plekken in het vliegveld kom je zelden dus wel cool dat je daar bent geweest :D