zondag 15 juni 2008

EM Fußball!


Een week geleden is het EK voetbal begonnen! Ik ben helemaal geen voetballiefhebber maar zo'n groot toernooi vind ik toch altijd wel weer leuk! Verder is het hier ook nog eens een erg leuke plek om het EK te volgen! De Duitsers zijn helemaal voetbalgek dus je word bijna vanzelf meegetrokken in een voetbalsfeer. Overal zie je wel EK-dingen en wat ik erg leuk vind zijn kleine Duitse vlaggetjes die veel Duitsers aan hun auto hebben bevestigd aan de bovenkant van hun raam zodat ze boven de auto uitsteken wat er leuk uitziet als ze door de straten rijden. En omdat hier mensen uit veel verschillende landen zijn is de ''strijd'' daartussen ook wel leuk! Van Wendy, Kirsten en Lisan had ik een heel oranjepakket gekregen dus ik was er ook helemaal klaar voor!

Afgelopen maandag Nederland-Italië! Ik heb deze wedstrijd op een klein schermpje op me computer gezien. Een groter 'scherm' zonder dat het schokkerig werd kon ik op dat moment niet vinden. Ik kon de wedstrijd dus niet heel goed zien maar het was gewoon een geweldige wedstrijd. Vantevoren had ik gegokt/gehoopt dat het 2-1 zou worden voor NL maar eigenlijk had ik daar niet eens zoveel vertrouwen is, het was toch de wereldkampioen tegen wie ze speelden! Maar aan het eind van de wedstrijd was het gewoon 3-0!!!

De volgende ochtend om 8.00 Engels! Ik had me oranje shirt weer ff aangedaan en toen ik klas binnenkwam begonnen alle jongens te juichen! :P De laatste weken hadden we het elke les wel ff over voetbal en ze hadden mij al verteld dat ze erg blij zouden zijn als NL Italië versloeg! En dat bleek nu dus ook!! Even later hoorde ik wat de reden hiervoor was, bij het afgelopen WK was Duitsland in de halve finale uitgeschakeld door Italië! De volgende les was marktonderzoek. Voor dat vak moet ik een onderzoeksopzet maken om te onderzoeken hoe Duitsers en Nederlanders over elkaar denken. De leraar melde mij tijdens de les dat de sympathiewaarde van de Nederlanders bij de Duitsers sinds gisteren iig een heel stuk gestegen was en de hele klas was het daarmee eens! Ook de rest van de dag hoorde ik van verschillende mensen nog hoe goed Nederland gespeeld had! Dan voel je je toch wel trots als Nederlander ;)

Woensdag speelde Turkije en ook hier in Duitsland wonen veel Turken. In de laatste minuut won Turkije nog van Zwitserland en dat was hier goed te merken! Overal hoorde je toeterende auto's en juichende mensen en dat ging nog lang door! Van Wendy hoorde ik dat het in Breda hetzelfde was ;)

Dan donderdag 15.45 weer Engels! Dinsdag hadden veel jongens al gezegd dat ze niet konden komen want om 18.00 speelde Duitsland en als ze vlak daarvoor nog les hadden waren ze te laat voor een mooi plekje bij de public viewing! Ik ging wel gewoon en was eerst alleen samen met het enige andere meisje van de klas. Later kwam er nog 1 jongen, maar de docent kwam maar niet..We hebben toen maar ff wat grappige youtube filmpjes gekeken. Daarna nodigden ze me uit om ook mee voetbal te gaan kijken op groot scherm in 1 van de lokalen hier op school. Dat leek me wel grappig/interessant/leuk/gezellig dus besloot mee te gaan! Het duurde nog een tijdje voordat de wedstrijd begon en ik wel leuke en grappige gesprekken met ze over Nederland. Het was de eerste X in de geschiedenis dat de Duitsers zo positief waren over NL vertelde de jongen :P in het lokaal waren nog wat vrienden van hun en daarmee was het ook erg gezellig! Ze ontdekten al snel dat ik uit NL kwam door me NL tas ;) Een tijdje later zochten we een mooi plekje vooraan en al snel stroomde het hele lokaal vol met allemaal Duitsers. Ook zag ik Ursula (Mex) nog verderop zitten, was dus niet de enige buitenlander ;) Eén van de Duitse jongens bij wie ik zat had wat schmink bij zich om vlaggetjes te tekenen. Ook bij mij wilde hij dat doen en na ff discussieren zei ik dat ik wel een klein vlaggetje wilde :P De wedstrijd begon en iedereen zat vol spanning te kijken. Hierdoor raakte ik dat ook helemaal ;) Helaas speelden de Duitsers niet echt goed en al snel scoort Kroatië. Ook de 2de helft ging het niet echt beter. Kroatië scoorde nog een X. Maar dan de 79ste minuut, Podolski scoorde voor de Duitsers! Het hele lokaal was opeens helemaal druk en blij en wild. Erg grappig om te zien! Helaas bleef het bij dit ene doelpunt voor Duitsland en volgde ook nog een rode kaart in de laatste minuut.

Na het laatste fluitsignaal waren alle Duitsers helemaal treurig om dit verlies. Ik besprak de wedstrijd nog ff aan met me 2 klasgenoten en hun zeiden ook dat Duitsland gewoon slecht was...en dat de scheidsrechter wel partijdig was. Dat zeggen de verliezers meestal maar ik was het dit X opzich wel met hun eens! Al is dat mss ook wel omdat ik nu ook echt voor Duitsland was ;) Vind het wel een gezellig sfeertje hier nu en lijkt me wel leuk als de Duitsers nog verder komen en dan uiteindelijk een finale Nederland-Duitsland! Dan ben ik natuurlijk wel voor Nederland! ;) Ik liep samen met Ursula naar huis en we waren het er over eens dat het wel erg leuk was om zo een wedstrijd te volgen en we hadden wel lol om alle treurige Duitsers ;)

Vrijdag dan de tweede wedstrijd van Nederland! Maar daarvoor eerst nog Roemenië-Italië. Ik vond nu een betere livestream op me computer en kon zo de wedstrijd wel goed volgen! Ik hoopte dat Roemenië zou gaan winnen, dat is naast NL toch wel me favo land in deze poule ;) Ze speelden wel weer goed en Italië was weer slecht dus dat zag er wel goed uit! Tijdens het kijken ontdekten Wendy en ik ook nog een schattige speler bij de Roemenen, Mutu! FF later had ik het daar nog ff over met Kirsten en zij vertelde dat ze hem al wel kende omdat hij zo schattig was ;) Helaas miste hij in de 2de helft een penalty en daar was hij helemaal verdrietig om, dat zag er wel erg schattig uit! Zo bleef het uiteindelijk 1-1 en dat was ook wel goed!

Voor de wedstrijd NL-Frankrijk besloot ik om eens naar het grote scherm in het centrum te gaan. Dan kon ik ontdekken of er hier misschien nog meer Nederlanders waren of dat ik echt de enige hier was! Daar aangekomen waren er nog niet veel mensen en de mensen die er waren, hadden allemaal Franse shirts aan. Later kwamen er nog meer Fransen. Niet echt geweldig ;) FF later zag ik wel 3 jongens met een NL vlag maar die zagen er niet leuk/aardig uit.. Ik had wel een mooi plekje en genoot weer van een erg spannende wedstrijd! De Fransen speelden wel goed maar de Nederlanders scoorden prachtige doelpunten en daar gaat het nog altijd om ;) Na afloop liep ik langs de NL jongens en we juichden nog wel ff samen en daarna ging ik op weg naar verjaardagsparty van Sabrina (Bel) Daar was iedereen ook al op de hoogte van de uitslag en werd ik door veel gefeliciteerd hehe.

Nu het weekend ff rust met wedstrijden die me niet boeien en dan maandag speelt Duitsland weer! Ik denk dat ik weer gezellig op school ga kijken en hopelijk worden de Oostenrijkers dan verslagen! En dan dinsdag NL-Roemenië! Hier heb ik ook erg veel zin in! Ik weet nog niet waar ik deze wedstrijd ga kijken. Mss wel gewoon op me computer of in de mensa bij school waar ook alle wedstrijden worden uitgezonden. Het had me wel erg leuk geleken om deze wedstrijd samen met de Roemeense studenten te kijken maar helaas zijn die 2 week geleden vertrokken ;) Ik ga Dani nog wel ff mailen vandaag denk ik, mooie gelegenheid daarvoor heb ik nu ;)


Tot slot nog ff een foto van ik in me kamer! Hier op het woonpark zie je voor veel ramen Duitse of Turkse vlaggen hangen. Ook een Italiaanse en een Oostenrijkse heb ik al gespot. Met de oranje spullen die ik heb gekregen kon ik natuurlijk niet achterblijven en heb de slingers ff voor het raam gehangen. Helaas woon ik daarvoor niet echt op een goede plek en is het bijna niet zichtbaar voor iemand maar ja, het gaat ook om het idee ;)




2 opmerkingen:

- zei

Stoer die vlaggetjes voor het raam :D :D

Globeskater zei

leuke blog, had nog geen tijd gehad om te reageren dus doe het nu, helaas ligt NL inmiddels uit het toernooi en is dde oranjegekte voorbij.. :(