maandag 6 oktober 2008

Stage i Norge!

Volgend semester moet ik 20 weken in het buitenland stagelopen. Het land en het bedrijf mag je zelf uitkiezen. Er zijn wel wat wat eisen waaraan het moet voldoen maar je hebt een hele ruime keuzevrijheid! Al toen ik mij inschreef voor deze studie wist ik dat me stage in Noorwegen wilde gaan doen! Het lijkt me al jarenlang echt geweldig om daar voor een periode echt te wonen!

De afgelopen maanden ben ik wel een beetje bezig geweest met een plek zoeken en heb wat verschillende mensen en bedrijven gemaild maar schoot verder nog niet echt op. Nu school weer is begonnen begint het zoeken naar een stageplek ook echt serieus. Op internet ging ik weer op zoek naar potentiele bedrijven maar vond eigenlijk alleen bedrijven (in de omgeving van) Oslo en dat is nou net iets wat ik het liefst niet wou. Oslo is een erg leuke stad maar het is niet echt Noorwegen. Het is gewoon een stad. Nadat ook een Nederlandse jongen die nu al 3 jaar in Noorwegen woont dat zei wist ik zeker dat ik in eerste instantie iig niet in Oslo wilde. Maar waar dan wel... Wendy begon toen opeens over de Preikestolen-camping. Opzich een erg leuke plaats maar naast die camping is daar niet zoveel... maar doordat zij over een toeristische plek begon kreeg ik opeens wel een ander idee. Geilo! Een plaats precies tussen Bergen en Oslo in aan de bovenkant van de Hardangervidda! Een plek waar ik al heel veel Noren over gehoord had. Het zou daar echt geweldig zijn!! Ik ben eens op internet gaan rondkijken en gelijk sprak de plaats mij ook helemaal aan! In de winter is het een perfecte wintersportplaats en in de zomer zijn er ook van allerlei buitensportactiviteiten te doen! Ook de natuur is daar echt schitterend! Verder komen er ook veel toeristen uit andere landen dus met internationale contacten komt het dan oo wel goed!


Maar dan nog een geschikt bedrijf vinden.. Ik besloot de Turistinfo te mailen en te vragen of zij misschien wat geschikte bedrijven wisten. Al snel kreeg ik een mail terug met daarin een lijst met alle hotels en andere overnachtingsmogelijkheden. Niet precies wat ik zocht maar ja.. Vlak daarna had ik mijn eerste oriënterende stagegesprek met mijn stagebegeleider op school. Hij was erg enthousiast over mijn plannen en motivatie en zei waarom ik niet gewoon bij de Turistinfo zelf ging proberen een stageplek te vinden! Daar had ik nog niet aan gedacht, wist niet eens dat dat mocht, maar vond het wel een erg leuk idee!

Dan de volgende stap, een sollicitatiebrief schrijven. Ik besloot het eerst in het Noors te proberen, dan kon ik al laten zien dat ik druk bezig ben met Noors leren. Als het niet lukte kon ik altijd nog de brief in het Engels schrijven. Maar al snel kwam ik erachter dat het Noors geen groot probleem was, het was moeilijker om te bedenken wat ik zou schrijven. Na er een hele dag mee bezig te zijn geweest had ik een eerste versie af. Die liet ik ff lezen aan Kirsten, Wendy en Lisan die met erg nuttige tips en aanvulligen kwamen! Nadat ik die er in verwerkt had was ik eigenlijk erg tevreden over mijn brief. Ook nog ff door mijn begeleider laten lezen die nog wat opmerkingen had waarvan ik een deel gebruikt heb maar niet alles. Was het niet op alle punten met hem eens.

Over mijn Noors had ik wel een goed gevoel maar wilde het toch ff laten checken door een Noor. Ik stuurde mijn brief ff naar een kennis met de vraag of hij de grote fouten er ff wilde uithalen. Een dag later mailde hij me de gecorrigeerde versie terug en sprak me tegelijkertijd aan op msn en zei dat er helemaal geen grote fouten inzaten en hij ook de kleine fouten ff had verbeterd! Ik was echt blij hiermee!! Mijn Noors was echt al goed vond een echte Noor! Nu nog een CV schrijven wat nog wel lastig was want de woorden die ik daarvoor nodig had gebruik ik normaal niet echt.. maar uiteindelijk was die ook af. Ondertussen had ik ook nog een ander potentieel bedrijf gevonden, destinasjon Geilo wat een overkoepelende marketingorgaan is voor de bestemming Geilo. Vandaag ff alles uitgeprint, enveloppen en postzegels gekocht en nu zijn er 2 brieven op weg naar Geilo! Ben heel benieuwd!!!

2 opmerkingen:

- zei

Ik hoop dat het lukt om in Geilo stage te lopen :D Zou echt supergaaf zijn!

Globeskater zei

ik ben benieuwd of je wordt aangenomen :D