zaterdag 22 november 2008

NK, NM, SMS, krabbels, limieten, forums, bordjes

Uit die dingen bestond mijn weekend!

In Heerenveen vond het NK afstanden plaats en Lisan ging daar het hele weekend kijken. In Hamar was op zaterdag en zondag het NM afstanden, Kirsten en haar vriend gingen een weekendje weg naar Oslo en zouden zondag naar het NM gaan. Wendy was met haar familie gezellig een weekendje naar de Moezel en ik ging weer eens naar Annen toe. Daar ging ik via tv en internet beide kampioenschappen volgen en iedereen op de hoogte houden van alles via SMS! Verder discusseerde ik mee over beide kampioenschappen op verschillende forums, doken er opeens vage limieten op en heb ik druk gekrabbeld met een andere Noorse schaatsersfan. Erg gezellig om iemand te vinden die ook alles weet van de Noorse schaatswereld en hetzelfde denkt over veel dingen Tot slot moeste er nog ff wat nieuwe bordjes gemaakt worden.

In Annen aangekomen na een paar uur treinen was de 500m al afgelopen maar er werd toevallig net een samenvatting uitgezonden dus zo was ik gelijk op de hoogte hoe die afstand verlopen was. Daarna de 5km mannen. Tijdens de rit van Wouter Olde Heuvel hoorde ik opeens bekende stemmen. Lisan en Sabine met ''hup Wouter''! Zoals verwacht won Sven Kramer deze afstand en zo zat de eerste dag van het NK er alweer op! FF de uitslagen door sms-en en nog ff wat forummen en dan lekker gaan slapen en zenuwachtig zijn voor het NM wat de voglende dag zou gaan beginnen!


De volgende dag was ik alweer vroeg wakker en ging ik eens verder met de nieuwe bordjes. Sverre, Henrik, Rukke en Øyvind werden toegevoegd aan de collectie! Ondertussen begon de 2de dag van het NK met de 1000m voor dames en heren. Bij de heren was ik erg blij dat Erben Wennemars nu wel weer goed reed na zijn erg tegenvallende 500m een dag eerder. Verder reed Sjoerd de Vries ook een supermooie race waarmee hij ook erg blij was na de finish en omdat ik wist waar Lisan ongeveer op de tribune zag, zag ik dat hij ook een blij gebaar naar haar maakte ;) Later kreeg ik ook een paar erg blije sms-jes van haar over wat leuke gesprekjes die ze had gehad! Beorn reed ook best een goede race maar werd helaas gediskwalificeerd door de 'nieuwe' regel van afsnijden in de bocht. Het NM in Hamar begon met de 500m en net als vorig jaar was er weer een perfecte website met live resultaten! Bij de dames won Hege Bøkko, het zusje van Håvard! Daarna de mannen...spannend!!! Ik was vooral benieuwd hoe de schaatsers van het sprintteam zouden gaan rijden! Helaas viel Dag Erik wel erg tegen... Mikael werd mooi 3de en helemaal blij werd ik van de 2de plaats van Øyvind Andreassen!! Dat zou wel goed genoeg moeten zijn voor de Worldcup!! Winnaar werd Håvard Bøkko met een supertijd van 35.99 die zo alweer mooi op weg was om alle 4 de afstanden te gaan winnen.


Het NK in Nederland ging verder met de 3km dames, niet echt boeiend. In Noorwegen was de 1500m de voglende afstand. Bij de dames gewonnen door Maren Haugli. Bij de mannen bleek Håvard Bøkko veruit de snelste te zijn! Op meer dan een seconde volgde Rukke op de 2de plaats die zich zo mooi revancheerde voor zijn DQ op de 500m! Mikael behaalde zijn 2de bronzen plak deze dag, Sverre Haugli werd mooi 4de en jong talent Fredrik van der Horst werd 5de. Helaas viel Henrik Christiansen tegen met een 7de plek.. Maar opzich verliep alles nog wel goed dit NM vond ik! Mikael deed het goed met 2x een 3de plek, Øyvind ging WC rijden en morgen op de 1000m zou Dag Erik wel ff goed gaan rijden en Henrik op de 5km en zo zouden al onze favo's wel van start gaan in Berlijn!


De wedstrijden voor vandaag zaten er weer op en ik ging ff weer ff uitslagen door sms-en, gezellig krabbelen en wat forumen. Opeens zag ik toen op het yahoo-forum iets over limiettijden in Noorwegen staan en ik dacht echt van huh!??! blijkt dat de schaatsbond daar opeens limiettijden heeft opgesteld waaraan de schaatsers moeten voldoen voordat ze naar de Worldcup mogen!! Echt heel raar! De ISU heeft zelf al limieten waaraan voldaan moet worden en dan gaat de Noorse bond nog veel strengere limieten stellen... en ook opeens want toen de selectiecriteria begin september gepubliceerd werden stond er nog niks over limiettijden in... heel vaag dus allemaal en ik was er totaal niet blij mee!! Helemaal niet toen ik ontdekte dat Øyvind niet de limiet had gehaald.. en als ze echt streng gingen doen zou het betekenen dat hij dus met zijn 2de plek niet naar de WC kon! Eerst nog maar ff afwachten tot de selectie bekend zou worden gemaakt... maar met hoe het de laatste jaren daar gaat in Noorwegen in gedachten had ik er neit veel vertrouwen meer in... ik sms-te dit nieuws ook gelijk maar ff door en Wendy, Kirs en Lisan waren net zo verbaasd en verontwaardigd als mij.

Dan alweer de laatste dag van het NK en NM! Vandaag zou Kirsten naar het NM gaan en zou ze vanuit daar ook live verslag doen! Leuk om zo niet alleen afhankelijk te zijn van cijfertjes! De dag begon met de 1000m die bij de dames gewonnen werd door Hege Bøkko! Dan de mannen.. ik keek vooral heel erg uit naar de rit van Dag Erik! Hij moest gewoon ff een goede tijd neerzetten en zich zo in de worldcupploeg rijden! Gespannen drukte ik heel vaak op F5 totdat de tijd van 1.14 verscheen....slecht dus.....geen Dag Erik in Berlijn en Heerenveen....dat was wel ff een schok want daar hadden we echt op gehoopt en heel veel zin in!! FF later belde Kirsten en gaf ze een verslag van hoe de race ging en vertelde ze ook dat Dag Erik er daarna heel zielig bij liep op het middenterrein :( Håvard Bøkko pakte zijn 3de overwinning dit weekend en Mikael alweer zijn 3de 3de plaats. Øyvind werd nu mooi 4de maar weer net buiten de limiettijd.... In Nederland begon de dag met de 1500m waarop Sven Kramer ook gewoon de snelste was. Erg knap maar werd er niet echt blij van...

De laatste afstand in Noorwegen was de 5km voor heren. Ik keek vooral uit naar de ritten van Preben Kristensen en Henrik Christiansen. Als Preben echt goed zou rijden zou hij misschien eindelijk weer eens naar de worldcup kunnen! Hij reed een erg goede race en het was ff afwachten! Uiteindelijk werd het de 5de plaats dus in principe goed genoeg voor de WC want Noorwegen heeft 5 plekken op de 5km! Maar hij had de limiet niet gehaald...dus bleef nog ff spannend.. Dan Henrik, hij reed in de rit na Preben en reed een paar 10de langzamer. Gelijk wist ik toen al dat dit niet genoeg ging zijn want er kwamen nog heel wat goede schaatsers aan de start in de ritten daarna... Ik baalde er echt enorm van.. Afgelopen maanden hadden we hem een paar X gesproken en steeds sloten we gesprek af met '''see you in Berlin!'' Nu zouden wij er wel zijn maar hij zelf niet..... :( Ik was echt teleurgesteld en reageerde me zelf maar af in wat smsjes ;) Zoals verwacht won Håvard Bøkko ook deze afstand en zo was hij net als vorig jaar gewoon op alle 4 de afstanden de snelste! Een verrassende 4de plek was er voor Tore Solli, in de Norgecups was hij altijd al 1 van de snelsten en nu wist hij zich echt tussen de toppers te rijden. Hij bleef ook binnen de limiet dus mss een WC debuut voor hem?

Het NK in Nederland werd afgesloten met de 10km voor mannen. Ted Jan Bloemen was de tegenstander van Sven Kramer en probeerde het hem de eerste ronden nog ff moeilijk te maken, erg leuk om te zien! Daarna liet hij Bloemen toch snel achter zich en reed zo naar de 3de zege dit weekend.

Nu was het afwachten op de selecties voor de Worldcups.. ik verwachtte dat die maandagochtend wel eens zou komen... maar aan het begin van de avond keek ik eens op de NSF site en zag ik dat de selectie al klaar was!! En waar ik al bang voor was bleek waar te zijn... Øyvind Andreassen was niet geselecteerd met zijn 2de en 4de plek!!! Ook Preben met zijn 5de plek niet... Gelukkig Tore Solli wel! Daarnaast was Fredrik van der Horst met een 5de plek op de 1500 en ruim buiten de limiettijd wel geselecteerd!??! Als je vage regels maakt, pas ze dan iig consequent toe.. maar dat is niet mogelijk in Noorwegen blijkt al jaren... en ook dit jaar weer niet. Dan kan Mueller wel vantevoren schreeuwen dat het een rechtvaardige selectie word maar dat gebeurt gewoon weer niet! Ook dit slechte nieuws werd weer door gesms-t en gekrabbeld en we waren het er allemaal over eens dat dit weer eens nergens op sloeg en dat het tijd was voor actie.. daarover in volgende blogs meer.

Mijn weekend als internationaal communicatiecentrum zat erop ;) Ik heb me wel vermaakt! Was blij dat het schaatsseizoen nu weer echt begonnen is! Helaas niet alleen maar goed nieuws maar ja.. dat hoort er ook bij. Er waren toch ook wel heel wat mooie dingen! :) En op dat moment was het nog maar een paar dagen wachten voordat we alle schaatsers weer live in actie zouden gaan zien!

2 opmerkingen:

- zei

haha ik vond het ook wel handig zo'n communicatiecenter! Mooi om alles nog eens te lezen :) wel balen van die limiettijden,slaat nergens op

Globeskater zei

baal nog steeds van de noorse limiettijden en dat een aantal niet geselecteerd zijn maar goed helaas is er verrekte weinig aan te doen, ben wel erg blij dat ik van alle info voorzien werd aan de moezel want anders had ik tot maandag moeten wachten tot ik wat wist en nu gewoon alles meegekregen THANKS :D