dinsdag 24 februari 2009

Den første uken! / de eerste week!

Inmiddels ben ik alweer een week in het mooie Geilo en heb ik al heel wat gedaan! Ik heb mijn eerste opdracht voor me stagebedrijf al afgerond en door die opdracht heb ik al heel wat van Geilo en de omgeving gezien! Mijn opdracht was namelijk om een toerist te spelen en op allerlei verschillende plekken te vragen of ze leuke tips en ideeen hadden over activiteiten die ik hier nog meer zou kunnen doen behalve skieen. Het doel hiervan was om er zo achter te komen hoe bekend mijn bedrijf hier is! Ik vond het gelijk al een erg interessante opdracht! Wel was het misschien wat moeilijk voor mij want zomaar mensen aanspreken is nou niet echt me sterkste punt maar ik was nu erg gemotiveerd en dit was een mooie kans om hier aan dit punt te werken

Vrijdag ga ik, nadat ik lekker ontbeten heb, met me slee op weg naar het centrum. Maar eerst ff bij een hotel naar binnen om daar aan de receptie wat tips te vragen. Vanaf daar zie ik het centrum al liggen en ben er vervolgens ook snel! Daar ben ik eerst ff de turistinfo ingelopen want dat is toch de meest logische plaats voor zulke vragen. Hierna heb ik verschillende winkels bezocht en tussendoor ook wat inkopen gedaan. Zo heb ik een nieuwe zonnebril gekocht want die had ik niet meer en met zon en sneeuw is het toch wel fijn om 1 te hebben. Rond lunchtijd ben ik weer ff teruggegaan naar me hutje en heb wat brood gegeten. Daarna naar nog wat andere locaties langs de weg die ik gister gewandeld had. Nadat ik 15 plekken heb bezocht heb ik me doel voor vandaag behaald. Op de terugweg kom ik langs de bibliotheek en besluit daar ff naar binnen te gaan. Om me Noors nog wat meer te verbeteren lijkt het me goed om wat Noorse boeken te gaan lezen. Tot mijn verbazing kost het in dit verder toch dure land helemaal niks om lid te worden van de bieb! Nadat ik weer lekker gegeten heb in het hotel relax ik nog wat op me kamer en kruip al snel me bed weer in.


De volgende dag ga ik op weg naar 1 van de grote resorts hier. Die ligt aan de andere kant van Geilo en op de kaart zoek ik ff een mooie route uit om er te komen. Ik ga al vrij vroeg op pad en het is echt een prachtige weg waar ik over loop en ik geniet van de natuur en stilte om me heen. Op de weg terug van het resort kom ik nog langs veel andere plekken die ik gebruiken kan voor me opdracht! Weer in het centrum aangekomen bezoek ik ook nog wat plekken en ga dan ergens ff een kopje thee drinken. Vlak daarbij zit het gebouw van Ustekveikja Energi, de hoofdsponsor van Håvard! Ik ben wel erg nieuwsgierig of ze ook iets over/van Håvard daar hebben staan dus ik besluit gewoon ff naar binnen te lopen en zie gelijk een mooie kast staan met bekers, medailles, schaatsen en wat reclamemateriaal, erg leuk! Na nog een paar locaties heb ik ook vandaag 15 plekken bezocht en zit me ''werkdag'' er weer op! 's Avonds ga ik nog ff in de lobby zitten en weer lekker vroeg op bed.



Nu ik alle locaties in en vlak buiten het centrum wel bezocht heb is het tijd om naar de skigebieden wat verder buiten Geilo te gaan! En zo neem ik zaterdagochtend de skibus naar Kikut! Daar aangekomen is het superrustig en weet ik eigenlijk niet goed waar ik heen moet. Ik loop maar een tunnel door en zie opeens hutjes die ik ergens van ken en loop door deze 'wijk' eens verder de berg op waar ik geniet van mooie uitzichten! Nadat ik weer beneden ben ga ik verder met zoeken naar het echte skigebied hier. Opeens ontdek ik een bordje en dan is ook het skigebied snel gevonden! Hier vermaak ik me wel een tijdje met kijken maar na een tijdje heb ik dat ook wel weer gezien maar kom ik erachter dat er om 3 uur pas weer een skibus teruggaat. Ik heb geen zin om daarop te wachten dus besluit te gaan wandelen. Hiervoor moet ik nog wel ff uitzoeken hoe ik weer in het centrum kan komen want de enige weg die er na toe loopt is een snelweg en daar mag ik niet op. Dan maar over de langlaufloipes! Die gaan niet rechtstreeks naar het centrum en ik zie op de kaart dat het een wandeling van 5-7km zal gaan worden. Dat is nog wel te doen en ik ga op weg! Het is echt weer een mooie wandeling door de natuur maar ik ben ook wel weer blij als ik aangekomen ben bij me hutje want het lopen in de sneeuw is toch best vermoeiend. Vlak voor het eten kom ik toevallig Pål tegen die erg benieuwd is naar de uitkomsten van mijn onderzoek!


Zondag is het tijd voor nog een skigebied. Deze ligt aan de kant van mijn hotel en ik besluit er lopend heen te gaan. Voor het eerst dat ik hier ben schijnt de zon nu echt en is er een felblauwe lucht. Zo is het nog mooier hier! De weg naar het skigebied gaat de hele tijd omhoog en ik voel me benen nog wel wat van gister. Na een uurtje kom ik dan boven aan en kijk ik wat rond, werk ik aan me opdracht en na ff wat gedronken te hebben ga ik weer naar beneden. En met me slee die ik heb meegenomen ben ik in minder dan een kwartier weer terug! Er is nog 1 café die ik moet bezoeken voor de opdracht en daar ga ik 's middags heen. Ik bestel een kop thee en ga bij een tv in de buurt zitten. Daarop begint dan het het WK langlaufen 30km mannen en ik besluit dit eens te gaan kijken. Het is een mooie wedstrijd en ik kan het Noorse commentaar eigenlijk wel goed volgen waar ik wel blij mee ben. De laatste kilometers zijn erg spannend en uiteindelijk wint een Noor het goud! Weer terug in me hut sorteer ik me folders, brochures en magazines die ik de afgelopen dagen heb eens wat en begin alvast met de uitwerking van de resultaten. Ik heb me goed vermaakt met deze opdracht en het was een erg mooie manier om Geilo en omgeving te leren kennen!


Maandag is het dan tijd voor me eerste werkdag op het kantoor! Die ligt tegenover het hotel en dus ook maar 3 minuutjes lopen van me hutje, ideaal! Ik krijg een rondleiding door het kantoor die niet zo lang duurt want zo groot is het daar niet en ontmoet nog 2 van me 3 andere collega's. Dan ga ik verder met het uitwerken van me onderzoeksresultaten tot een echt verslag. Hier ben ik de hele ochtend mee bezig. 's Middags begin ik dan aan me volgende taak hier, het vertalen van de website in Nederlands, Duits en Engels! Ik begin met met Nederlands en ben hier verder de hele middag mee bezig. 's Avonds ga ik nog ff naar de supermarkt wat toetjes kopen want dat kan ik hier in het hotel niet krijgen en ik ben daar toch wel aan verslaafd ;)

Vandaag ben ik weer verder gegaan met de vertaling en ik heb inmiddels de voorlopige versie in het Nederlands af! Ik moet alles nog ff een paar x nachecken zodat het helemaal perfect wordt! Verder kwam ik er vandaag achter dat Pål iemand kent uit de omgeving hier die ik ook weer ken, al is dat ook niet zo heel moeilijk als je allebei uit een dorp komt met nog geen 800 inwoners ;) en ga ik donderdagavond wss een leuk uitstapje maken naar dat dorp waar ik een interessante plek zal gaan zien! Meer daarover volgt later ;)

2 opmerkingen:

Globeskater zei

klinkt als een lekker productief weekje! Het ziet er echt schitterend uit en ik hoop dat het werk je goed blijft bevallen!

- zei

Ben erg blij dat je eerste opdracht geslaagd is! En vind het goed van je dat je al die mensen hebt aangesproken :D