donderdag 26 februari 2009

Jeg har gått på skøyter i HOL!!! / Ik heb geschaatst in HOL!!!

In Moskou heb ik op de afterparty van het WK Kjell de ijsmeester uit Hol leren kennen, een erg aardige man! Nu sprak ik hem vorige week op de facebookchat en hij vroeg wat ik nu in Geilo deed en of ik zin had om een X naar de ijsbaan in Hol te komen, de baan van Håvard, Chris en Hege! Daar had ik natuurlijk wel zin in! Hij vertelde me dat er elke donderdagavond een wedstrijd was en ik dan wel kon komen! Nu had ik vorige week donderdag wel tijd alleen geen vervoer dus dat ging niet door. Deze week vroeg Pål, mijn baas, of ik zin had om een X naar de ijsbaan in Hol te gaan en ook hij begon over de donderdagavond wedstrijd en toen kwam ik er ook achter dat Pål ook in Hol woont en hij Kjell ook wel kent. De wereld is klein hehe als is het niet zo raar als het dorp ong. 800 inwoners heeft. Hij bood ook aan dat ik wel met hem mee kon rijden en zo was het vervoersprobleem opgelost! Maar nu ontstond er deze week een nieuw probleem, het was erg warm en het ijs begon te smelten en het was niet zeker of er donderdagavond wel geschaatst kon worden... maar donderdagmiddag sprak ik Kjell weer op de chat en hij vertelde me dat de wedstrijd doorging!
Met Pål sprak ik af dat hij me om half 6 bij het kantoor zou ophalen en na me warm aangekleed te hebben en lekker gegeten te hebben loop ik naar het kantoor. Na een tijdje wachten komt er opeens een taxibusje aangereden die vraagt of ik naar de ijsbaan in Hol wil. Blijkbaar had Pål opeens iets anders en had ie dit busje voor me geregeld. Ook prima, als ik maar in Hol kom. Ik stap in en er volgt een ritje door een erg mooie omgeving! En na een kwartiertje rijden we Hol binnen, echt een mooi gelegen dorpje! Al snel zijn we ook bij de ijsbaan en stap ik uit. De ijsbaan ligt echt op een prachtige locatie en ziet er zelf ook supermooi uit met hoge sneeuwranden erom heen. Ik zie een paadje die langs de finishkant van de baan loop en besluit daar eens heen te gaan. Maar ik heb niet echt door dat het erg glad is en voor dat ik het weet lig ik al op de grond. Ik krabbel maar snel weer op en loop verder. Halverwege het rechte stuk houd het pad op maar is er wel een spoor die verder loopt over de berghelling. Die besluit ik te gaan volgen want hier ergens moet ook de Energitrappa zijn, een trap van 400 treden die 's zomers gebruikt word om te trainen. Aangekomen aan het eind van het spoor zie ik inderdaad de trap liggen die nu bedekt is onder een dikke laag sneeuw. Vanaf hier heb ik ook een heel mooi uitzicht over de baan en maak wat foto's. Dan loop ik weer terug en als ik ff langs de baan sta te kijken komt Kjell aangelopen en hij begroet me met een ''klem''. De Noorse manier van elkaar begroeten ;) En dan vraagt hij mij of ik ook wil schaatsen! Is dat mogelijk dan vraag ik verbaasd. Hij zegt dat dat natuurlijk mogelijk is en dat ik maar ff mee moet lopen voor een paar schaatsen. Hij heeft wel alleen ijshockeyschaatsen maar daar kom ik ook wel op vooruit! Er is gelukkig nog een paar in mijn maat en Kjell slijpt ze zelfs nog ff omdat ze erg bot zijn volgens hem.


Op de weg terug naar buiten word ik opeens voorgesteld aan de trainer van Håvard en Chris toen ze nog heel klein waren. Kjell verteld dat hij mij in Moskou heeft ontmoet en dat ik samen met 3 andere meiden de fanclub uit Nederland ben van Håvard, Chris en Hege :P. Bij het ijs aangekomen doe ik me schaatsen aan en word ik nu voorgesteld aan iemand van Ustekveikja Energi, de hoofdsponsor van Håvard. En dan sta ik echt op het ijs van Hol!! Na ff wennen schaats ik zo weg op de ijshockeyschaatsen en rijd me 1ste rondje. Echt een bijzonder gevoel! Op het ijs zijn verder nog aardig wat kinderen vind ik maar Kjell vertelde dat er normaal wel 50-60 kinderen zijn, echt veel voor zo'n klein dorp! Ik rijd heel wat rondjes en ondanks dat het ijs nu slecht schijnt te zijn vind ik het heerlijk rijden! Nadat ik heel wat rondjes heb gereden vind er nog een kleine wedstrijd plaats over 100m. Het gaat er wel leuk aan toe. Aan het begin van het rechte stuk staat een man met een pistool en aan het eind staan een paar pionnen en wat mensen die de tijd opnemen. Eén van de deelnemers is het jongere broertje van Christoffer maar ik ben er niet echt achtergekomen wie dat nu was. Als de wedstrijd is afgelopen nodigt Kjell me uit om nog ff mee te komen het clubgebouw in om ''Lappe'' te eten. Volgens hem de reden waarom iedereen hier zo snel schaatst. Ik ben wel benieuwd wat dat dan is en ga mee. Het blijkt dat een soort pannekoekjes zijn waar je jam op kunt smeren en ze smaken echt verrukkelijk! En alweer word ik voorgesteld als Nederlands meisje van de fanclub :P Het is een erg mooi gebouw en ik zie allemaal foto's hangen en besluit eens rond te kijken. Kjell haalt 1 lijst ff van de muur met daarin wat kinderfoto's van o.a. Håvard en Chris, echt schattig! Daarna ga ik nog ff aan tafel zitten bij wat mannen en probeer de gesprekken wat te volgen wat nog wel moeilijk is. Met Kjell praat ik al wel de hele avond Noors en dat gaat wel goed!
Ik moet ook terug naar Geilo en daarvoor moest ik Pål ff bellen maar dat is niet meer nodig want de man van Ustekveikja woont ook in Geilo en ik kan wel met hem meerijden, das helemaal makkelijk! Dan komt er nog een man bijzitten die me al bekend voorkomt maar zeker weten doe ik het niet.. Er word druk gekletst over de schaatsers uit Hol en zo af en toe versta ik toch wel hele delen. Dan is het tijd om te gaan maar Kjell stelt me nog ff voor aan de man die me bekend voorkwam en het was wie ik dacht dat het was, Eirik Bøkko, de vader van Håvard en Hege! Hij schud me de hand en ook aan hem verteld Kjell dat ik samen met 3 andere meiden Håvard, Chris en Hege overal volg en aanmoedig! :) Ik bedank Kjell nog ff voor deze geweldige avond en loop dat met de Ustekveikja man en zijn zoontje mee naar zijn auto en na ook met hem nog wat in het Noors gepraat te hebben word ik 20 minuten later afgezet bij me hutje!

3 opmerkingen:

- zei

Je hebt echt geluk joh :D Lijkt me echt super om die ijsbaan eens in het echt te zien en grappig dat je de vader van Hege en Håvard hebt ontmoet! Die foto's van vroeger lijken me schattig!

Globeskater zei

hahaha echt gaaf dat je nog even geschaatst hebt! en leuk dat je Kjell weer gezien en veel gesproken hebt! wat zei de vader van Hávard allemaal is wel grappig om aan hem voor gesteld te worden! ben ook erg benieuwd naar de trappen! enne heb je nog foto's van de foto's van vroeger gemaakt??

Kirsten zei

Ik vind dit echt een supergaaf verhaal!! Kon gister niet reageren op je smsjes, maar het klinkt leuk!! Die ijsbaan wil ik ook wel zien, zag er goed uit op de foto. Volgens mij echt een prachtige omgeving daar!!
Ook leuk dat je mensen hebt ontmoet daar waaronder de vader van Håvard. Echt grappig!