woensdag 18 februari 2009

Reisen til Geilo og første dagen / De reis naar Geilo en de 1ste dag

Dinsdag 17 februari is het eindelijk zover! Ik ga naar Geilo, Noorwegen waar ik 5 maanden zal gaan wonen en zal stagelopen bij Høve Støtt! Een outdoor-activiteitenbedrijf waar ik vooral marketing en promotiewerkzaamheden zal gan doen. Om 5 uur ’s ochtends vertrek ik samen met mijn ouders en zusje in de auto richting vliegveld Düsseldorf Weeze. De dag ervoor heb ik mijn koffer zo licht mogelijk gemaakt want ik mag maar 15kg bagage mee. Dat is alleen echt onmogelijk en ik kom uit op een gewicht van ong. 20kg. Dan maar wat bijbetalen, het vliegticket is gelukkig erg goedkoop! De reis naar het vliegveld gaat snel en als we aankomen is het nog ff wachten voordat de incheckbalie opengaat. Mijn koffer blijkt idd 20kg te zijn en daardoor moet ik €75 extra betalen. Er is nog ff tijd voordat ik door de douane moet dus drink ik nog wat met me ouders en zusje en neem dan afscheid van ze. Ondertussen heb ik me handbagage tas ook nog wat leger gehaald en gelukkig mag die gewoon mee! Het is nog ff wachten voordat ik het vliegtuig in kan maar om 9.50 stijgt het vliegtuig dan op en ruim 1 ½ uur later land ik op vliegveld Sandefjord Oslo Torp. Het is een klein vliegveld waar ik 3 uur zal moeten wachten voordat mijn trein vertrekt. Ik vermaak me met het lezen van een Noors ryanairmagazine waar o.a. een artikel over Amsterdam in staat. Best grappig om te lezen hoe de Noorse schrijver(s) Amsterdam zien! Verder bestudeer ik nog eens hoe je nu alle letters in het Noors uitspreekt. Dat blijft toch lastig!

Een kwartier voordat de trein zal vertrekken stap ik in een shuttlebus die me naar het ‘station’ zal brengen wat uit niet meer dan 1 klein perron bestaat. Al snel komt de trein eraan en stap ik in. Het eerste stuk van de reis kijk ik naar buiten en overal waar ik kijk ligt een dik pak sneeuw! Dan doe ik mijn ogen ff dicht want ben best wel moe maar schrik weer wakker als er word omgeroepen ‘neste stasjon er Holmestrand’ ;) Ik kijk gelijk weer ff naar buiten en zie dat het mooi ligt aan een meer! Na een uur in deze trein arriveer ik in Drammen waar ik moet overstappen. De volgende trein vertrekt over een uur en ik besluit ff wat eten te gaan kopen. Ik zie wel een lekkere sandwich maar kan geen prijs ontdekken. Ik bedenk me dat ik wel in het Noors kan vragen hoe duur iets is en ga dat doen! De vrouw achter de kassa begrijpt me en de prijs is wel goed dus koop ik de sandwich. FF later loop ik richting het perron en hoor ik dat er word omgeroepen dat de trein uit 2 delen bestaat, ik versta echter niet naar welk deel ik nu moet. Ook dit kan ik wel in het Noors vragen en doe dat en weer word ik begrepen. Vind het best cool dat dit mij iig al lukt :) Als de trein gearriveerd is vind ik al snel mijn zitplaats en ga nog ff lekker naar buiten kijken voordat het zo donker is. Tegenover mij zit een vrouw krant te lezen en als zij die uitheeft vraag ik ff of ik hem mag lezen. Dat is goed en zo heb ik nu het donker is geworden ook wat leuks te doen! Ik begrijp de artikelen eigenlijk allemaal wel goed en daar ben ik blij mee! Via onder andere Hønnefoss, Gol en Ål kom ik rond 19.45 aan in Geilo! Nu op zoek naar Pål, mijn baas/begeleider bij Høve Støtt. Al snel zien we elkaar en stap ik in de auto. Hij vraag of hij Noors of Engels moet praten en ik zeg dat hij wel Noors kan praten en dat ik het wel versta. Ook antwoorden lukt mij en zo heb ik me eerste echte gesprek in het Noors en dat voelt goed! :D Na ff rijden komen we aan bij Bardøla Hotell & hyttepark. En in 1 van de hyttes (hutten) ga ik wonen! Doordat het donker is zie ik niet veel van de buitenkant maar de binnenkant is echt supermooi en groot!! Grote woonkamer met keukentje en een bed, nog een extra kamertje en een eigen badkamer met douche en toilet! Pål vertelt en vraagt me nog wat dingetjes en zegt dan o.a. ook dat hij uit hetzelfde dorp komt als Håvard en hem ook wel kent hehe. We spreken af dat we elkaar de volgende ochtend om 11 uur zullen zien bij het hotel. Zo kan ik ff lekker uitslapen.

Van de lange dag ben ik wel moe geworden en na nog ff wat lezen kruip ik ook snel me bedje in. Ik slaap redelijk en als ik dan de volgende ochtend wakker word is het licht en kan ik wat zien buiten en wat ik zie is echt supermooi!!! Overal sneeuw, bergen, bomen en mooie Noorse huisjes. Na ff lekker douchen en me warm aangekleed te hebben ga ik naar buiten voor een wandeling over het park hier. Ik zie dan ook dat mijn hut best groot is en uit vier appartementen bestaat en dat de hut ook een naam heeft, Solly! Als ik aan de andere kant van het park ben zie ik een nog mooier uitzicht met hoge bergen en skihellingen waarop ik af en toe iemand naar beneden zie komen. Weer terug in me hut relax ik nog wat voordat ik rond 10.45 richting hotel loop. Daar ga ik ff lekker buiten zitten en geniet van de zon die heerlijk schijnt. Al snel komt Pål ook aangelopen en laat hij mij zien waar ik in het hotel kan eten. Ik mag namelijk elke dag ontbijten, lunchen en dineren in het hotel! Dan gaan we ff ergens zitten en krijg ik me eerste opdracht waar ik ff nog niet meer over kan vertellen. Er komen ook 2 mannen langsgelopen waaraan Pål me ff voorstelt en wat over mij verteld en wat ik hier ga doen en hij vermeld er ook ff bij dat ik fan ben van Håvard :P Verder hebben we het nog ff over mijn activiteiten de rest van de periode dat ik hier ben en ik heb echt zin om alles te gaan doen! Dan is het tijd om te lunchen en ik neem wat gebakken ei met aardappels, 2 stukken brood waarvan 1 met kaas en 1 met zalm en wat fruit en het smaakt allemaal erg goed!

Weer aangekomen in me hutje ga ik ff bezig met mijn eerste opdracht want om 4 uur ga ik het nog weer ff bespreken met Pål. Als ik daarmee klaar ben pak ik me tas en koffer eens uit en decoreer de muren wat met een kaart van Noorwegen en wat foto’s. Om 4 uur ga ik weer richting hotel en is Pål erg tevreden over mijn uitgewerkte plan en hij geeft nog wat verder uitleg Verder vertelt hij mij dat ik volgende week mee ga/mag met de activiteiten die ze organiseren zodat ik die zelf ook kan ervaren. Dit word o.a. ijsklimmen en dat is vlakbij de ijsbaan van Hol vertelt hij mij :P. Het lijkt mij allemaal supercool!! Weer buiten krijg ik mijn vervoersmiddel voor hier, een ‘spark’. Dit is een soort step-slee. Met deze slee ben ik zo weer bij me hutje die namelijk een stukje lager ligt. Daar breng ik me laptop weer ff binnen en pak me fototoestel en ga weer op weg richting hotel terwijl ik onderweg wat foto’s maak. In het hotel ga ik dineren en ik neem 2 verschillende wraps, wat vlees en rijst en weer lekker fruit! Na het eten besluit ik eens met de slee een stukje te gaan sleeën/steppen. Al snel ontdek ik dan alleen dat ik nog niet weet hoe ik goed moet remmen en ik val zo ongeveer van de slee af die een sneeuwduin in schiet. FF later ga ik maar met slee en al de sneeuw in zodat ik kan stoppen. Ik zie verderop een vlakke weg die ik eerst maar eens ga proberen en dat gaat wel goed. Zo step/slee ik een heel stuk en geniet ondertussen van de omgeving. Na een tijdje keer ik weer eens om en ga weer terug naar me hut. Daar heb ik ff deze blog getypt en nu zit ik in de lobby van het hotel waar er een draadloos netwerk is en ik dus ff op internet kan! Ik ga zo weer lekker vroeg slapen en dan morgen beginnen aan me opdracht!


3 opmerkingen:

Globeskater zei

hey leuk verslag! ben benieuwd hoe je stage gaat verlopen en naar al je andere activiteiten! Ga maar lekker genieten!

- zei

klinkt erg goed :D mooi verslag enne dat eten; heerlijk man en leuk hutje :D oh ja mijn internet is overleden dus zit nu elders maar kan niet zoveel op internet helaas :(

Kirsten zei

Heerlijk zo'n positieve start :D :D
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het allemaal verder gaat!! :)