donderdag 9 april 2009

Москва part 5 --- leaving Russia again..

Maandag 19 januari

Alweer de laatste dag in Rusland! Ondanks dat we pas om 3 uur gingen slapen waren we al vrij vroeg weer wakker. Erik was ondertussen al onderweg naar Nederland en wij gingen maar eens beginnen met onze tassen/koffers inpakken. Dit ging bij ons allemaal niet echt snel, we hadden geen zin en waren ondertussen druk aan het kletsen over het weekend. Gelukkig hadden we ook alle tijd. Uiteindelijk hadden we toch alles ingepakt en was het tijd om nog ff Moskou in te gaan! Eerst op zoek naar souvenirs, in ‘onze’ straat hadden we wel een paar winkeltjes gezien en bij één daarvan gingen we naar binnen. Ik besloot een Matroeschkapoppetje te gaan kopen, dat is toch wel echt Russisch. Verder kochten Lisan en ik nog een borrelglaasje voor Wendy’s vader als bedankje voor het brengen en halen van het vliegveld. We keken ook nog wat verder rond in het winkeltje en zagen tot onze verbazing dat een hele muur volhing met geweren. Zoiets had ik nog niet eerder gezien en vond het ook maar aparte combinatie. Nadat we allemaal wat souvenirs hadden gevonden liepen we nog wat verder de straat in. Wendy wilde nog graag naar het Hardrockcafé voor een shirtje en we hadden nog niet echt ontbeten. Het Hardrockcafé werd snel gevonden en Wend vond ook snel een leuk shirtje! Op weg hiernaartoe hadden we nog een andere Starbucks gespot en daar gingen we op de terugweg ff naar binnen om wat eten te halen. Ik kocht een broodje met vruchtjes die Lisan zondag had genomen en die was echt heerlijk!




We hadden nog steeds tijd genoeg voordat we richting vliegveld zouden moeten en gingen nog een X naar het Rode Plein! Dit keer liepen we wat verder naar het ‘’bolletjes’ gebouw en maakten nog wat foto’s. Helaas hadden we geen tijd meer om het gebouw van binnen te bezichtigen. Weer bij het hostel aangekomen checkten we uit en liepen naar het metrostation. Inmiddels waren we al wat aan het metrosysteem gewend en ging de reis naar het station waar de aerportexpresstrain zou vertrekken erg snel! De trein vertrok echter niet helemaal op hetzelfde station en we moesten nog een stukje lopen door Moskou. Dit hadden we op de heenweg ook gedaan en toen hadden we het metrostation zo gevonden maar op 1 of andere manier konden we het treinstation nu niet vinden. Wendy besloot op zoek te gaan naar iemand die ze kon vragen en daarna was het nog een klein stukje lopen en waren we er! Het kopen van een kaartje ging ook makkelijk maar naar welk perron we nu moesten was niet helemaal duidelijk. Gelukkig kwam ff later de trein aanrijden en bleek dat we op het goede perron stonden. In de trein haalde ik me schrijfblok tevoorschijn en noteerden we wat dingen over dit weekend die we niet wilden vergeten! Zo ging de treinreis snel voorbij en kwamen we aan op het vliegveld. We konden gelijk inchecken en wachtend in de rij werden we opeens begroet door iemand. Bleek het een man te zijn die ook in het hostel sliep. Lisan en ik moesten onze rugtassen naar een andere transportband brengen en daarna kregen we onze tickets. FF later liepen we richting douane, zouden we Rusland uitmogen? Gelukkig hadden we allemaal ons papiertje nog die je moest inleveren. De douanier bekeek iedereen goed maar gelukkig mochten we doorlopen richting een uitgebreid scanapparaat. Hier moest je in gaan staan met je armen omhoog en dan draaiden er wat dingen om je heen. Dit zag er erg grappig uit en we hadden er wel lol mee en gelukkig mochten we ook nu verder lopen. Wendy en ik hadden nog wat roebels over en liepen ff een winkeltje in waar ik nog een sleutelhanger kocht.


Het duurde nog ff voordat het vliegtuig zou vertrekken en opeens voelden we ons allemaal wel erg moe. Ik was dan ook blij toen ik het vliegtuig inkon want daar kon ik in een lekkere stoel zitten. Ik heb de hele vlucht half liggen slapen en wat muziek geluisterd en zo waren we opeens alweer in Berlijn! Daar liepen we gelijk door naar het volgende vliegtuig richting Münster. We kregen stoelen toegewezen helemaal achterin het vliegtuig terwijl de weinige overige passagiers allemaal voorin zaten. Beetje apart maar totaal niet erg ;) We hadden lol met de horoscoop en wat andere grappige dingen in een tijdschrift en met de steward die zo onder de indruk van ons was dat hij vond dat wij de volgende X wel de veiligheidsinstructies konden geven. Zo vloog het uurtje voorbij en landden we in Münster. De bagage kwam ook al snel en in de aankomsthal namen we afscheid van Kirsten die opgehaald werd door haar ouders. Lisan, Wendy en ik moesten nog ff wachten op Wendy’s vader. Hij had wat eten en drinken meengenomen wat erg fijn was! Helaas had hij ook minder nieuws, de blessure van Erben bleek toch ernstiger te zijn dan verwacht en ff later hoorden we dit ook op het nieuws. Dat was balen! Al snel arriveerden we in Hoogeveen waar Lisan en ik uitstapten om nog een stuk met de trein te reizen. Ik ging naar Annen dus konden we helaas niet samen reizen. Mijn trein kwam er al snel aan en in Assen werd ik opgehaald door me ouders en was ff later weer thuis!

Het was een hele bijzondere ervaring om in Rusland te zijn. Ik had niet gedacht dat ik daar snel heen zou gaan! Moskou was een erg mooie stad en om er 5 dagen te zijn was erg leuk en interessant! Het WK met alles erop en eraan was ook echt geweldig, een supermooi stadion, spannende races en veel lol! Verder heb ik tot me verbazing alle dagen heerlijk gegeten en het erg gezellig gehad met Lisan, Kirsten, Wendy en Erik en was de afterparty echt unbelievable awesome en hilarisch! Het blijft echt geweldig om door het schaatsen zoveel te zien en mee te maken!

1 opmerking:

- zei

Jaaa was mooi weekend Moskou :D Geloof soms nog steeds niet dat we dat echt gedaan hebben haha! Ja en ze waren wel streng op het vliegveld en die steward in vliegtuig naar Munster was hilarisch! :)