donderdag 9 april 2009

Tiden går fort! / de tijd gaat snel!

Ik woon inmiddels alweer ruim 6 weken hier in Geilo en het bevalt me nog steeds goed! Er ligt hier nog steeds 70cm sneeuw dus een lentegevoel heb ik nog niet echt. Als ik dan hoor dat het in Nederland supermooi weer is, je al buiten kunt lopen in t-shirt, er lammetjes geboren worden enz. heb ik echt het gevoel dat ik in een andere wereld leef. Erg vind ik het niet, ik ben de sneeuw nog niet zat en was begin deze week blij dat het weer sneeuwde! Verder schijnt hier de zon ook regelmatig en dan is het ook al best warm!


Op stage gaat het nog steeds goed! Sinds een paar weken is er een nieuwe collega bijgekomen dus nu zijn we inclusief mij met 6 hier wat erg gezellig is! Het zijn nu ook 3 mannen en 3 vrouwen dus dat is mooi verdeeld ;) De nieuwe collega gaat vooral bezig met het nieuwe 2de kantoor op het station! Het gaat een welkoms en informatieruimte worden voor de mensen die hier in Geilo met de trein arriveren en er komen allemaal leuke dingen in! De opening is 1 mei en dan zal ik wat meer vertellen over wat er allemaal in komt! Zelf ben ik op dit moment druk bezig met het schrijven van een marketingplan om Høve Støtt bekend te maken in Nederland en Duitsland en toeristen uit die landen te trekken! Dit doe ik in het Noors en heb inmiddels al 17 pagina's getypt waar ik wel trots op ben! Nadeel is wel dat ik straks alles nog in het Engels moet vertalen voor school.. maar ja, zo ontwikkel ik me Noors wel verder wat toch mij doel is en leer zo ook wat 'vaktaal'!

Alweer bijna twee week geleden was het voor mij een langlaufweekend! Ik ontdekte dat het qua prijs niet veel uitmaakte of je de langlaufskies 1 of 2 dagen huurde dus besloot ze voor 2 dagen te huren! Mijn skilerares had gezegd dat het boven bij Kikut erg mooi was dus daar wilde ik graag heen. Ik ging daar echter niet de skies huren want dan was ik verplicht om daar zondag ook weer heen te gaan om me skies in te leveren. Vanuit Geilolia, wat dichterbij het centrum ligt, was het ook mogelijk om bij Kikut te komen door middel van een enkele rit met de skilift! Boven aangekomen vond ik al snel de langlaufloipe en ging op weg. Gelijk genoot ik al van de supermooie natuur! FF later kwam het zonnetje er ook bij en was het helemaal genieten. Soms zag je ook verder niemand en was je helemaal alleen met alleen maar sneeuw om je heen, erg bijzonder! Toch vond ik het wel fijn dat je af en toe wel iemand tegenkwam ;) De route ging aardig op en neer wat het zwaarder maakte dan de eerste X langlaufen toen het vooral vlak was. Toch ging het wel goed en al snel had ik alweer heel wat km afgelegd. Opeens zag ik toen een enorm hoge helling voor me opdoemen. Erop komen ging nog wel goed maar ik maakte me al wel wat zorgen over de afdaling. Een stukje verder zag ik een richtingaanwijzer richting een uitzichtpunt en dat leek me wel een mooie plek om heen te gaan en dan weer om te keren terug naar huis. Na een stuk klimmen zag ik echter dat je echt een berg op moest op 1 of andere manier en dat zag ik niet zitten dus ben weer omgekeerd. Al snel kwam ik bij de lange afdaling en gelukkig kwam ik met een paar X stoppen veilig beneden.

Een stukje verder was een hut waar je eten en drinken kon kopen en ik was wel toe aan een pauze dus deed me skies af en ging naar binnen. Ik kocht een beker chocomel en een kviklunsj, de Noorse kitkat en erg populair als snack tijdens een tur! De bank binnen zat heerlijk en ff later kon ik er weer helemaal tegenaan voor het laatste deel! Weer bij Kikut aangekomen moest ik nog terug naar Geilo. Nu wist ik dat er een route was omdat ik die een X gelopen heb maar die zag ik niet echt zitten op skies omdat het wel erg veel en steil naar beneden ging. Volgens mijn kaart was er ook een route rechtstreeks naar Geilolia en dat leek me wel wat. Ik kon de route echter niet vinden en zag toevallig iemand van de skipiste lopen en besloot haar eens te vragen. Ze vertelde me dat er geen route was en ik het beste me skies af kon doen en dan over de piste naar beneden lopen. Dit was nog vrij lastig maar uiteindelijk was ik beneden. Nu nog terug naar me hut en ik was wel blij toen ik daar was!

De volgende dag was het weer heerlijk weer en was ik klaar voor nog een tocht! Op de kaart had ik gezien dat er een route richting Hol was en vanuit de auto had ik al gezien dat het die kant op erg mooi was dus dat leek me wel leuk. Na een stukje lopen was ik aangekomen bij de langlaufloipes en ging ik echt op weg. Me benen voelden niet echt goed maar de route was mooi en ik had geen haast dus deed gewoon rustig aan. FF verder zou de echte route naar Hol beginnen maar het was niet een geprepareerde route zag ik. Toch ging ik die weg maar in, misschien werd het ff later wel beter. Helaas werd het alleen maar slechter en opeens hield de route gewoon op. Over de weg ging ik nog ff verder maar zag ook niet echt dat de route weer verder zou gaan dus er zat niks anders op dan terug te keren. Ik besloot gelijk helemaal naar Geilolia te skien om me skies in te leveren want een andere route was er niet echt in de buurt. Nadat ik ze ingeleverd heb, heb ik een hele tijd heerlijk buiten gezeten genietend van de zon!


Ik keek heel erg uit naar afgelopen zaterdag, dan zouden we drie activiteiten van ons gaan filmen en ik moest meehelpen! Dit leek me al erg leuk en het werd nog leuker toen ik vrijdag hoorde dat de erg leuke jongen van het restaurant hier ook meeging. Ik wist dat hij wel vaker meehelpt en elke X als ik hem zie zegt hij heel vrolijk heihei! Verder heb ik hem alleen nog niet echt gesproken en dit zou de perfecte kans ervoor zijn. Het was nog ff onduidelijk hoe laat we zouden gaan filmen afhankelijk van het weer maar Pål zou me wel sms-en. Vrijdagavond wilde ik wel graag weten hoe laat het ongeveer zou worden want dan kon ik desnoods me wekker zetten. FF later kreeg ik toen een sms dat het filmen niet door zou gaan. Hier baalde ik echt heel erg van.... Ik had echt uitgekeken naar een leuke dag met leuke mensen. De volgende dag was ik alweer vroeg wakker en kwam toevallig Pål tegen die vertelde dat er problemen waren met de cameraman ofzo. Misschien gingen we later die dag alsnog filmen maar helaas is dat niet meer gebeurd. De rest van het weekend heb ik eigenlijk weinig meer gedaan, een X een lui weekend mag ook wel ;)


Inmiddels is het hier Pasen en is het druk!!! Opeens zijn alle pakeerplaatsen bezet, zijn alle kassa's in de supermarkt geopend en staan er ook rijen voor! Dat had ik nog niet meegemaakt maar wel verwacht. Geilo heb ik eigenlijk leren kennen door pasen, omdat ik van verschillende Noren hoorde dat ze er dan heen gingen. En sinds ik hier woon heb ik vantevoren ook al van verschillende mensen gehoord dat het hier echt een gekkenhuis is dan! Leuk om dat nu zelf ook echt mee te maken en nog leuker word het zaterdag want dan komen Wendy, Kirsten en Lisan hier aan! Dan gaan we samen pasen in Geilo meemaken! :D Vorig jaar zeiden we tegen elkaar dat het wel erg cool zou zijn om dat eens mee te maken en nu word het gewoon echt werkelijkheid! :D Kirsten en Lisan blijven t/m vrijdag en Wendy t/m volgende week dinsdag. We gaan er een awesome week van maken met wintersport, karaoke en ook een bezoek aan Hol!
Ik wens iedereen een fijn Pasen!

1 opmerking:

- zei

kviklunsj hehe...dat vindt een bepaald iemand ook lekker :P wel grappig dat ik nu beter weet hoe je daar leeft en het mij echt kan verbeelden! Het was hilarisch! WHO LET THE DOGS OUT??????