vrijdag 22 mei 2009

Bergen!

Nu ik hier in Noorwegen woon wil ik graag ook wat meer zien dan alleen Geilo. In 2005 was ik met Wendy al een paar dagen in Bergen geweest en vond het toen een erg leuke stad dus besloot er nu weer eens heen te gaan!

Vrijdag 1 mei loop ik rond 7 uur 's avonds naar het station. Als enige bagage heb ik me dagrugzak mee. Veel andere keus heb ik ook niet want mijn koffer is veel te groot voor een weekendje en andere tassen heb ik ook niet. Maar met een beetje proppen paste alles in me dagrugzak. Bij het station aangekomen wil ik bij het loket mijn ticket halen maar het blijkt dat die gesloten is. Dan maar gewoon alleen met mijn reservering de trein in. Ik heb een plek bij het raam en kan zo mooi naar buiten kijken, naar het prachtige landschap! Verder luister ik wat muziek en rond 10 voor 11 kom ik aan in Bergen. Nu op op zoek naar de bushalte die ik al snel vind. Maar als de bus er dan aan komt en ik in wil stappen verteld de chauffeur me dat ik aan de verkeerde kant sta. Om de hoek is de goede bushalte en na ff wachten komt de goede bus eraan. Het hostel ligt een eindje buiten het centrum en na een kwartier met de bus en nog een stukje lopen kom ik er aan. Bij de receptie moet ik ff wachten totdat er iemand komt die me vervolgens verteld dat ik een bed in een 4 persoonskamer krijg i.p.v. in dorm met 20 bedden wat ik geboekt had. Ik hoef niks extra te betalen dus vind het geen probleem, helemaal niet als ik bij de kamer aangekomen ben ontdek dat ik de enige ben. De kamer ziet er goed uit en heb zelfs eigen badkamer! Het is inmiddels al laat en nadat ik me bed heb opgemaakt ga ik slapen.

De volgende ochtend ben ik al vrij vroeg wakker en ga naar de ontbijtzaal. Ik ben wel benieuwd wat voor ontbijt ik hier krijg want ben eigenlijk alleen Duits ontbijt gewend wat altijd erg goed is. Hier helaas geen kaiserbolletjes en de verdere broodkeuze is ook wat beperkt maar er is wel grote keus uit beleg en de jus d'orange is echt heerlijk! Ik neem ook nog iets wat op yoghurt lijkt maar het smaakt raar en vind het niet lekker. Daarna pak ik me tas in voor vandaag en loop richting bushalte. In het centrum aangekomen loop ik eerst richting de touristinfo waar ik wat rondkijk. Ik wil de volgende dag graag wat actiefs doen maar kan nog niet echt iets vinden. De rij mensen is verder wel lang en ik besluit eerst weer ff naar buiten te gaan en wat door de stad te wandelen. Ik loop naar 'Bryggen' wat echt mooi blijft en loop nu ook door houten steegjes wat verder naar achteren waar nog meer mooie houten huizen staan. Verder kijk ik wat rond in souvenirwinkeltjes en zie wel wat leuke dingetjes waaronder wat 'Noorwegen' kleding maar ik kan niet goed kiezen wat ik nu wil en loop eerst verder richting 'torget' (marktplein) waar verschillende kraampjes staan waar vis verkocht word maar ook wat kraampjes met souvenirs. Hier vind ik een erg schattige elandenknuffel, gekleed in een Noorse trui, en koop die voor mijn verzameling!

Ik ben nu ook weer vlakbij de touristinfo en het is nu niet zo druk dus ga ik eens vragen of ik een fiets kan huren. Dat blijkt niet mogelijk te zijn. Ik vraag nog of er dan misschien iets anders actiefs is wat ik kan doen maar het meisje weet zo niet echt iets en geeft me het tel.nummer van een activiteitenbedrijf. Ik vind het toch raar dat je geen fiets zou kunnen huren en loop ff naar de bieb om daar op internet te kijken maar ook daar niks te vinden. Overal staan wel bordjes met fietsroutes enzo maar die kan je blijkbaar alleen fietsen als je een eigen fiets meehebt? Er is wel een georganiseerde fietstour, van wel 22km en daar moet je dan bijna €100 voor betalen?! Ik besluit het activiteitenbedrijf eens te bellen en krijg te horen dat het nog voorseizoen is en er nog niet zoveel te doen is maar dat ik de volgend dag wel naar Mount Ulriken kan komen want daar zijn wat activiteiten. Hierna loop ik weer wat verder door de stad en vind het leuk om weer allemaal bekende dingen te zien van toen ik hier in 2005 was al zijn er ook wel veel nieuwe dingen. Ik loop ook ff naar de bioscoop want heb wel zin om film te kijken morgenavond. Ik bekijk en lees wat filmposters en Slumdog Millionaire lijkt me wel erg leuk en die draait ook op goede tijd! Daarna loop ik weer naar 'Bryggen' want weet inmiddels wat ik wil kopen! Een dun zwart vestje met in wit/roze 'Norway' erop gedrukt en nog wat roze sterretjes. Inmiddels is het ook wat minder bewolkt geworden en besluit ik met de 'fløybanen' een soort treintje, naar de top van mount Fløyen te gaan. 1 van de 7 bergen die Bergen omringen. Bovenaan is het uitzicht erg mooi en ik geniet een tijdje van de zon die zelfs is beginnen te schijnen. Weer beneden aangekomen ga ik naar de Mac voor me diner. Het is al tijdje geleden dat ik daar gegeten heb want je hebt geen Mac in Geilo en ik heb er wel weer eens zin in. Ook kan ik nu weer MacFeast eten! Dat at ik de vorige keren dat ik Noorwegen was altijd en vind het heerlijke burger! Hierna besluit ik weer naar het hostel te gaan waar ik buiten nog wat lees en al snel ga slapen.



De volgende ochtend ben ik alweer vroeg wakker en na een lekker ontbijt ga ik op weg naar Mount Ulriken die toevallig vlakbij het hostel ligt. Via een mooi bospaadje waar ik ook de eerste waterval zie sinds ik hier ben, kom uit bij het beginpunt van de kabelbaan. Ik koop een kaartje en stap in en geniet van het mooie uitzicht! Boven aankomen is het nog erg rustig en ik wandel een stukje en vind een nog rustiger plekje en ga hier ff in de zon liggen terwijl ik wat muziek luister. Na een tijdje liggen loop ik nog eens wat en zie ik op een papier dat er om 12 uur activiteiten beginnen. Het spreekt me nog niet echt aan maar ik zal wel zien. Ik koop nog een lekker ijsje en ga op een bankje zitten wat mensen kijken maar als het inmiddels al 1 uur is geworden en ik nog steeds niks zie ben ik het zat en ga weer naar beneden. Daar pak ik de bus naar het centrum en loop weer wat rond door de stad en koop alvast een kaartje voor de bios. Bij een kiosk koop ik een heerlijke softis med sjokoladestrø en een krant die ik vervolgens lees op een bankje en heerlijk in de zon. FF verderop ontdek ik nog een souvenirwinkel waar ik gister nog niet geweest was en vind hier een eland gekleed in een Noors jurkje die ik wel goed bij me gister gekochte eland vind passen. Ik besluit deze ook te kopen en heb zo een mooi stelletje :P Inmiddels ben ik het wandelen wel wat zat en heb ik ook al veel gezien en besluit ik mijn treinkaartje voor de terugweg alvast uit de automaat te halen. Ik heb wel zin om wat te puzzelen maar in alle winkels zijn alleen maar sudokupuzzels (wat ik niet leuk vind) of kruiswoordpuzzels (wat te moeilijk is in Noors) te vinden. Het leesboek wat ik meeheb blijkt niet leuk te zijn en tijdschriften & boeken zijn belachelijk duur. Ik ga maar gewoon in het park zitten en wat muziek luisteren en denk wat na over dingen....


Voor mijn avondeten ga ik weer naar de Mac, nu kan het nog, en loop daarna door naar de bios waar ik in uitgebreide winkel heerlijk snoep vind wat ik vroeger tijdens vakanties in Zweden altijd at. ''Aardbeienslungels'' zoals wij het toen altijd noemden. Ook zie ik tot mijn verbazing opeens iets in paars papier en twijfel nog ff of ik dat ook koop maar het is maar klein en wel heel duur dus laat het liggen. In de zaal aangekomen ontdek ik dat een mooi plekje heb en al snel begint de film. Ik vind het echt een supermooie en leuke film! Vind het verhaal orgineel bedacht en het is leuk hoe alles in elkaar overloopt en met elkaar te maken heeft. Een aanrader wat mij betreft! Weer buiten aangekomen zie ik dat het geregend heeft en besef ik me dat ik wel veel geluk heb qua weer in deze stad. In 2005 alleen maar zon gezien en nu eigenlijk ook weer en dat in de regenachtigste stad van Europa ;) Het duurt nog ff voordat mijn trein terug naar Geilo vertrekt dus loop ik nog ff richting haven waar ik een prachtige zonsondergang zie! Bij het station aangekomen staat de trein er al en op mijn stoel vind ik een leuk slaappakket met fleecedekentje, oordopjes, opblaasbaarkussen en een oogding. Leuke en goede service! Ik zet mijn alarm op mijn telefoon aan en ga lekker zitten/liggen. Slapen lukt niet echt maar de stoel zit/ligt wel lekker. FF later kom ik erachter dat me telefoon is uitgevallen en ik niet in slaap mag vallen want moet er rond 2 uur uit in Geilo. Een tijd later voel ik dan dat iemand me op mijn schouder tikt. Het is de conducteur die me wekt. Was dus toch in slaap gevallen en was erg blij dat er nog een 'wekservice' was anders was ik heel ergens anders uitgekomen ;) Ik loop naar me hytte waar ik gelijk weer in mijn bed kruip en verder slaap!


Het was leuk om weer een X in Bergen te zijn, het blijft een mooie stad! Maar vond het wel erg jammer dat er zondag niet echt wat te doen was. Het is natuurlijk nog voorseizoen maar had toch wel verwacht dat je in zo'n stad een fiets kunt huren en dan had ik wat meer van de omgeving kunnen zien die ook supermooi is! Verder gaat het 'alleen reizen' nog niet echt geweldig. Maar heb dit weekend wel beseft dat ik me in Geilo echt thuisvoel! =)

4 opmerkingen:

- zei

Mooie log hoor! Ik vind dat je nog best veel hebt gedaan in Bergen! Met name de eerste dag :)

Kirsten zei

Volgens mij heb je wel een leuk weekend gehad met in ieder geval veel actieve dingen :)
Af en toe een Mac is wel lekker idd ;)

Globeskater zei

Bergen is een super stad! zou zo weer daar heen willen als ik je verhalen lees! Lijkt je eland ook nog wat op de elanden die ik heb gekocht? of weer heel anders? softis med sjokoladestrø blijft ook heerlijk! ben zelf nog steeds benieuwd naar de film maar die moet ik maar eens op DVD zien ;)

angeline zei

Klinkt als een te gek weekend!:D Wat een prachtige omgeving daar, zo te zien op de foto's!:D Als ik ooit eens naar Noorwegen ga, wil ik ook zeker naar Bergen;) Leuk trouwens dat je zoveel Norway-kleding kon kopen!:D Dan wordt t gewoon lastig kiezen:P Maar volgens mij heb je wel wat moois uitgezocht, zo te lezen!:D 100 euri voor een fietstocht is wel belachelijk veel geld!:O:S