dinsdag 12 mei 2009

For et skarverennet!

Zaterdag 25 april vond hier de skarverennet plaats. Een langlaufwedstrijd/toertocht over 38km met 12.200 deelnemers! Voordat ik hier kwam had ik er al veel over gehoord doordat er ook elk jaar veel schaatsers aan meedoen die er vervolgens wat over schreven op hun websites. Ook werd er hier in Geilo al veel over gesproken en de weken ervoor. Van verschillende mensen kreeg ik de tip om zaterdag naar Ustaoset te gaan, een dorpje hier in de buurt waar de finish zou zijn. Daar zou een geweldige sfeer zijn. Maar de skarverennet ''begon'' donderdag en vrijdag eigenlijk al. In heel Geilo was er van alles te doen en georganiseerd

Donderdag ga ik eens een wandeling maken om te kijken wat er allemaal te zien is. Eerst loop ik naar de sporthal waar het skarverennetcentrum is waar je startnummer kunt halen en er is ook een skarverennetwinkel. Er worden allemaal sportartikelen verkocht en vele dingen met het skarverennetlogo. Verder staan er nog wat kraampjes van sponsors waaronder Ustekveikja Energi. Ik loop er eens voorbij en zie dat er een prijsvraag is waarbij je moet raden hoeveel snoepjes er in een pot zitten. De prijs is een overnachting in het Bardøla hotel (waar ik woon) dus veel heb ik er niet aan maar ik vul gewoon ff een briefje in en neem nog wat snoepjes mee die heerlijk smaken! Daarna loop ik verder richting centrum waar een skarverennetmarkt zou zijn. Door het hele centrum heen staan kraampjes en tenten van verschillende winkels met producten met veel korting. Ik bekijk alles eens en er zitten zeker mooie producten bij maar ondanks de korting blijft het prijzig en eigenlijk heb ik niet echt iets nodig dus zonder iets te kopen loop ik weer naar me hytte.

Vrijdagavond ga ik weer op pad. Ik ben wel benieuwd of het nu al drukker is overal en heb toch wat dingetjes bedacht die ik wil kopen. Eerst weer op weg naar de sporthal waar ik bidons wil halen. Ik koop een roze en blauwe en wil dan nog ff naar de Ustekveikja kraam voor een paar nieuwe lekkere snoepjes. Zoals ik al verwacht had is het inderdaad drukker en moet ik me een beetje door mensen heen wringen om er te komen. Als ik er bijna ben zie ik opeens een heel bekend hoofd en van schrik loop ik weer naar buiten. Ik wist dat ik hem nog wel een X zou tegenkomen maar had er nu helemaal geen rekening mee gehouden terwijl het achteraf eigenlijk heel logisch was. Na een telefoontje ga ik weer naar binnen en als ik weer bij Ustekveikja ben zie ik opeens nog een local waar ik inmiddels niet meer van schrik. Hij zit bij de snoepjespot prijsvraag en vind dat ik ook mee moet doen. Ik vul een ander getal in als gister en terwijl ik bezig ben met briefje invullen word ik ook gespot door de andere local die vrolijk Hei! zegt. Nadat ik nog wat snoepjes heb gepakt loop ik weer naar buiten en ga verder richting centrum terwijl ik onderweg nog wat mensen spreek ;) In het centrum ga ik op zoek naar een gewone broek want mijn favo broek is hier kapot gegaan. In een tent van ''Moods of Norway'' vind ik een mooie groene broek die gelijk goed zit en de prijs valt ook nog wel mee dus die koop ik. Weer onderweg richting me hytte kom ik langs het dorpshuis waar op dat moment een jeugdseminar bezig is met allemaal bekende langlaufers maar ook een paar locals. Ik ben er te oud voor maar ben toch wel benieuwd hoe het eruit ziet dus gluur ff om het hoekje en zie dat er best veel jeugds is gekomen! Toevallig mogen de locals net gaan vertellen hoe hun favo trainingsdag eruit ziet. Daarna is het ook afgelopen en loop ik verder naar mijn hytte.


Zaterdag ben ik al vroeg wakker en als ik de gordijnen open zie ik een strakblauwe lucht en de zon die heerlijk schijnt. Ik besluit een ochtendwandeling naar het centrum te gaan maken want heb geen eten voor ontbijt in huis en ben wel benieuwd hoe het nu in het centrum is. Alle deelnemers moeten namelijk met de trein naar de start in Finse, een plaats die alleen per trein bereikbaar is! Alle winkels in het centrum zijn nog dicht maar er is wel een kraampje waar je broodjes en drinken kunt kopen en nadat ik wat broodjes heb gekocht ga ik op bankje zitten en zie allemaal mensen met langlaufskies heen en weer lopen. Wel grappig om te zien hoe verschillende gekleed iedereen erbij loopt. Nadat er een trein is vertrokken word het weer rustig en loop ik weer terug naar me hytte. Rond 12 uur ga ik weer richting centrum want om half 1 zou er een bus vertrekken naar Ustaoset speciaal voor mensen die daar willen kijken. De rit naar Ustaoset gaat door een prachtig gebied! Eenmaal aangekomen is het gewoon de menigte volgen naar het finishgebied. Daar is het al best druk met langlaufers die al gefinished zijn! Verder zijn er verschillende kraampjes waar je eten & drinken kunt kopen of gratis kunt krijgen. Ik heb wel honger dus besluit eerst een broodje met pølser te gaan kopen. Als ik die op heb haal ik bij de Freia kraam gratis chocomel en een kvikklunsj en als ik op zoek ga naar een zitplek krijg ik nog een doosje rozijnen. Een stukje verder vind ik nog een mooi plekje in de sneeuw waar ik goed zicht heb op het parcours en geniet van de zon terwijl er continue mensen voorbij komen.



Ondertussen luister ik ook naar de omroep/radio en 1 van de commentators is Pål =) Ik kan het allemaal wel goed volgen en zo begrijp ik ff later dat de eerste wedstrijddeelnemers er zo aan komen. Het is namelijk mogelijk om de afstand af te leggen als wedstrijdlanglaufer of gewoon als toertocht. De deelnemers aan de toertocht zijn eerder gestart dus daarvan zijn er al heel wat gefinished. Een paar honder meter voor de finish word het parcours ook gesplitst in 2 aparte finishes zodat de wedstrijdlanglaufers vrij baan hebben voor een eventuele eindsprint. De eersten die binnekomen zijn de junioren die ook als eerst gestart gezijn. Vervolgens de vrouwen en daarna de senioren. Er word soms nog flink gesprint wat er mooi uitziet en heel snel gaat en ik maak wat foto's. Daarna probeer ik om beide finishes tegelijk in de gaten houden om wat bekenden te spotten maar dat is wel lastig omdat ik niet weet hoe laat ze ongeveer finishen, wat voor kleding ze aanhebben en omdat er heel veel deelnemers zijn. Toch zie ik een hele tijd later opeens toch 3 bekende hoofden voorbij schieten.


Om beide finishes in de gaten te houden moet ik wel staan en dat ben ik na een tijdje wel weer zat dus ga weer lekker in de sneeuw zitten en kijk gewoon naar de nog steeds vele toertochtdeelnemers die langskomen. Het finishgebied word dan ook steeds voller en ff later ga ik daar weer eens kijken en ook weer wat nieuwe chocomel, kvikklunsj en rozijntjes halen. Terwijl ik daar naar onderweg ben ik zie ik aan de overkant opeens wat bekenden zitten die blijkbaar allemaal al gefinished en ff later spreek ik er nog een paar ff. Inmiddels ben ik er ook al weer een hele tijd en besluit ik richting station te lopen om de trein terug te nemen naar Geilo. Deze zit propvol maar de rit duurt niet zo lang en weer aangekomen in Geilo loop ik weer richting me hytte. Mede door het echt heerlijk weer was het een erg leuke middag geweest! Zittend in de sneeuw met de zon die volop schijnt genieten van allemaal mensen die voorbij komen, lekker eten en drinken, leuke muziek en commentaar en nog wat bekenden spreken, wat wil je nog meer? En de dag was nog niet voorbij!


Bij zo'n groot evenement hoort ook een feest. Nu was er een feest in het highland hotel maar de entree was 200kr (ong. €22) en dat vond ik toch wel duur vooral omdat ik niet wist of het leuk zou zijn. Een dag eerder had ik echter gehoord dat het in de Off pist ook wel gezellig zou worden en daar kon ik gewoon gratis naar binnen dus kon daar altijd ff kijken. Rond half 10 ga ik op weg en kom bij de ingang Rune, mijn collega, tegen die vanavond daar bewaker is. Binnen is het nog redelijk rustig en ik vind een tafeltje naast de dansvloer. Aan de bar zit een bekende onbekende local ook alleen die druk bezig is met zijn telefoon maar niemand kan bereiken. Ik pak mijn telefoon er ook eens bij en ga eens sms-en. Ik had graag gewild dat Wendy, Lisan en Kirsten hier nu ook waren maar helaas is dat niet het geval dus hebben we de hele avond een sms-verbinding met elkaar wat wel heel gezellig is ;) Al snel word het wat drukker en gaan er ook meer mensen de dansvloer op en besluit ik dat ook eens te gaan doen. De muziek is erg goed en ik vermaak me eigenlijk prima. Een tijd later verschijnen er nog wat bekenden die mij (in eerste instantie) niet zien maar dat is niet erg want het is ook best leuk ze te observeren. Later word ik wel gespot door één en kom ik er achter dat hij een heel goed geheugen heeft door een actie van hem wat voor veel gelach zorgt bij mij en degene waar hij mee is. Rond half 1 word het weer rustiger en heb ik ook al een tijdje niet echt leuke muziek meer gehoord dus ben ik van plan om zo weer eens naar huis te gaan. Maar dan word ik opeens vrolijk begroet door een altijd vrolijk iemand, word de muziek ook weer leuker en heb ik ook wel lol met het observeren van wat bekende onbekende mensen op de dansvloer. Als ik echt weer een leuk nummer hoor besluit ik ook nog ff de dansvloer op te gaan. Daarna blijven er leuke nummers komen en besluit ik gewoon tot het eind te blijven. Laat is het toch al en eigenlijk word het ook steeds gezelliger...en als de muziek dan ophoud en de lichten aangaan vind ik het zelfs jammer dat het afgelopen is maar de terugweg naar me hytte is toch ook wel gezellig en nagenietend van een leuke dag val ik in slaap.

Ik vond het leuk om de skarverennet nu eens live mee te maken! Er hing alle dagen een erg leuke sfeer hier! Ooit wil ik ook zelf een X meedoen! Ben sowieso van plan om wel weer eens terug te komen in Geilo en dat lijkt me dan wel een mooie gelegenheid daarvoor!

4 opmerkingen:

- zei

hoe omslachtig omschreven...bekende onbekende mensen :P En je bedoelde zeker omweg ipv terugweg naar je hytte :) mooie log weer!

aukje zei

hehe :P vond dat wel een mooie omschrijving (a)meer kan ik er niet over kwijt ;) een omweg was het opzich niet al weet ik nog steeds niet welke route nu echt korter is ;) enne takk! :)

Kirsten zei

De dag was een belevenis van begin tot eind volgens mij! ;)

Globeskater zei

lijkt mij erg leuk om dit eens te zien :D enne de bekende onbekende mensen waren ook leuk om weer te zien ofnie :P