vrijdag 22 mei 2009

Gol!

Na weer een weekend in Geilo te zijn geweest had ik afgelopen weekend weer zin om een tripje te maken. Dit keer hier in de buurt. Van mijn buurmeisje had ik gehoord dat Gol wel een leuke plaats is en ik er zeker eens heen moest gaan! Net als Geilo ligt Gol ook in het Hallingdal en het is de grootste plaats in dit dal. Met de bus zou goedkoper zijn maar die reed alleen maar op rare tijden (9 uur 's ochtends heen en 1 uur 's middags terug) dus werd het de trein.


Rond 10 uur loop ik richting centrum en ga eerst nog ff langs fotowinkel waar ik wat foto's ophaal die ik heb besteld om mijn muur in me hytte nog wat te decoreren. Daarna verder naar het station waar ik een retour naar Gol koop bij een rare oude dikke man. In de trein is het lekker rustig en ik geniet van het uitzicht. De vorige keer dat ik hier reed (toen ik hier aankwam) was het donker en kon ik niks zien maar nu zie ik 40min. lang een prachtig dal. In Gol aangekomen loop ik richting centrum en kijk eens om me heen. Het valt me gelijk op dat hier (bijna) geen skipistes zijn. In het centrum aangekomen loop ik eerst richting turistinfo maar die is zaterdags gesloten.. Dan loop ik verder naar het Pers resort waar je volgens de website van Gol een fiets zou kunnen huren. Een chagerijnig meisje staat achter de receptie en moet iemand bellen en ik kan horen dat ze zegt dat ze nog nooit fiets heeft verhuurd en niet weet hoe dat moet. Verder volg ik het gesprek niet echt maar als ze weer bij mij komt zegt ze dat het niet mogelijk is om fiets te huren :S Dan niet.. Er moeten nog 2 hotels zijn waar je een fiets kunt huren maar als ik op de kaart kijk zie ik dat die in ''Golfjellet'' zijn wat nog een heel eind van Gol afligt. Ik besluit dan maar een wandeling een berg op te maken langs een weg. Er komen heel wat auto's langs wat ik niet echt fijn vind maar verder is het wel een mooie weg en heb ik een mooi uitzicht! Ook is het voor het eerst sinds ik hier ben dat ik in t-shirt kan lopen! Na een hele tijd bergop gelopen te hebben heb ik een heel mooi uitzicht op Gol en besluit ik weer eens terug te gaan lopen.


Weer in het centrum aangekomen ga ik eens wat winkels bekijken. Er zijn hier heel wat meer dan in Geilo en het is wel leuk om gewoon wat rond te kijken. Ondertussen is de zon ook gaan schijnen en zit ik een tijdje heerlijk op een bankje in het centrum en kijk naar mensen die voorbij lopen en auto's die langsrijden. Na een tijdje sta ik weer eens op want er zijn nog 2 dingen die ik wil bekijken. Ik loop richting de rivier en kom uit bij een half vergane speeltuin. Er is verder niemand en ik kan het niet laten om ff het kabelbaantje uit te proberen, over de wipwap heen te lopen en op het klimrek te klimmen. Blijft toch leuk ;) Daarna loop ik verder richtig de Stavkirkje van Gol. Een houten kerk waarvan je er heel veel hebt in Noorwegen. Blijven echt mooie gebouwen vind ik! Daarna loop ik verder langs het riviertje maar opeens loopt die weg dood en ben ik wat in de war. Ik loop maar weer ff richting de turistinfo om op de kaart te kijken en als ik de weg weer weet loop ik weer verder. Ik kom uit bij een bedrijventerrein wat ik een beetje vaag vind maar als ik daar op een plattegrond kijk zie ik dat ik toch goed ben. Na nog een klein stukje lopen kom ik uit bij mijn bestemming, de ijsbaan! Ik had 's ochtends al op de kaart gezien dat ie vlakbij het centrum lag en kon het niet laten om ff te gaan kijken ;) Het enige wat je nu zag was een grote lege vlakte met een paar reclameborden en een paar vrij vervallen houten gebouwtjes waarbij op 1 nog een startlijst van een wedstrijd hangt. Al met al vind ik het ook met de ligging middenin een bedrijventerrein een stuk minder mooi dan Hol. Dan komt er tot mijn verbazing een auto de baan op gereden en loop ik maar snel weg.


Het duurt nu niet heel lang meer voordat de trein naar Geilo vertrekt en het station is nog wel een eind lopen dus ik ga eens op weg. Onderweg koop ik bij de supermarkt nog ff wat chips om 's avonds lekker te eten tijdens kijken van het songfestival. Bij het station aangekomen moet ik nog een tijdje wachten en lees wat in de krant. Eerst nog lekker buiten in het zonnetje maar dat word ff later wel wat koud en gelukkig is er ook een wachtruimte binnen. De trein komt mooi op tijd en 40min. later ben ik weer in Geilo. Via het kantoor waar ik nog ff op internet kijk loop ik naar me hytte waar ik mooi op tijd aankom voor het songfestival met Noorwegen als grote favoriet! Meer daarover in me volgende log ;) Ik vond Gol een leuke plaats en was leuk om wat meer van de omgeving te zien! Wel vind ik Geilo nog een stuk mooier en leuker en ben ik blij dat ik hier woon =)

4 opmerkingen:

Globeskater zei

haha heerlijk dat je het niet kon laten om even die speeltuin in te gaan ;) blijft leuk :P het stavkyrkje ziet er echt mooi uit, is toch ook wel één van de vele mooie dingen in Norge! jammer dat de ijsbaan niet zo'n mooie ligging heeft als in Hol en dat je geen fiets kon huren!

- zei

Mooi dat je dagje zo leuk was! Ook mooie foto's gemaakt en lijkt me wel leuk zo'n dagtripje in de buurt! Balen alleen van die fiets :( Stonden er nog interessante mensen op die startlijst :P

angeline zei

Leuk om ook es in andere plaatsen te kijken!:D Je hebt mooie pics gemaakt van t landschap en de kerk!:D Stom dat je geen fiets kon huren, terwijl dat wel staat aangegeven:S Mja gelukkig heb je lopend ook nog heel wat dingen kunnen doen!:D

Kirsten zei

Stom van die fiets zeg! Dat is toch net een iets makkelijker vervoermiddel, maar je hebt je wel vermaakt verder toch?