woensdag 27 mei 2009

Fest i Norge!

17 mei is het de Nationale feestdag in Noorwegen! In 1814 werd op deze dag de grondwet ondertekend en dit word sindsdien elk jaar uitgebreid gevierd! En dit jaar was het dubbel feest!

Zaterdagavond de 16de vind het Eurovisie Songfestival plaats in Moskou. Sinds ik hier ben hoorde/las ik er regelmatig al iets over. Het is hier erg populair, iig dit jaar, maar Noorwegen met Alexander Rybak was dan ook al ver vantevoren de grote favoriet! Het nummer ''fairytale'' werd en word hier ook regelmatig op de radio en in de kroeg gedraaid en ik vond het gelijk al een leuk nummer! Het songfestival kijk ik eigenlijk ook elk jaar wel. Altijd samen met mijn zusje en we hebben dan veel lol met zelf punten geven aan alle deelnemers. Helaas moest ik haar dit jaar missen maar ontdekte in de krant een mooi schema met alle deelnemende landen op volgorde en ook een kolom waarin je je eigen punten kon noteren. In totaal 25 landen doen mee aan de finale. Er zitten een paar erg leuke nummers bij maar over het algemeen vind ik het niet geweldig en ben soms echt verbaasd hoe een land kan beslissen die zanger/zangeres/groep te sturen! Noorwegen is als zesde aan de beurt en ik vind het een geweldig optreden! Orgineel, vrolijk en met wat cultuur! Als alle landen geweest zijn vind ik Noorwegen ook echt de beste. En als dan de puntentelling begint blijkt al heel snel dat heel veel mensen dat ook vinden! De 12 punten stromen binnen en al snel is wel duidelijk dat Noorwegen gaat winnen! =D Uiteindelijk behaalt Alexander Rybak 387 punten en mag hij rond half 1 's nachts nog een X het podium op!

Daarna kruip ik snel mijn bedje in want het 17 mei feestprogramma begint al vroeg! Als ik weer wakker ben ontbijt ik rustig en kijk ondertussen op de TV naar de 17 mei viering in Oslo waar superveel mensen langs de weg richting het koninklijk paleis staan om te kijken naar de ''toget'' (optocht). Rond 10 uur ga ik op weg naar het centrum waar ik nog ff wat geld pin. Ondertussen zie ik allemaal mensen richting de school lopen waar de 'toget' zal beginnen en ik besluit daar ook heen te gaan. Onderweg kom ik nog een bekende tegen met wie ik ff gezellig klets en als ik dan bij de school aankom begint de 'toget' al. Eerst wat mannen met Noorse vlaggen, gevolgd door het plaatselijke muziekkorps en daarna alle schoolklassen. Veel kinderen hebben hun ''bunad'' aan. Dit is de nationale klederdracht en elke plaats/regio heeft zijn eigen bunad! Bij de kinderen ziet het er erg schattig uit en verder vind ik het ook een mooie klederdracht! Ook het merendeel van de volwassenen heeft een bunad aan en veel sluiten achter de kinderen aan in de toget. Ik doe dit niet want voel me toch een beetje een buitenstaander in alleen maar een redelijk nette blouse. De toget gaat naar een park en daar loop ik via een korte weg ook heen. Hier speelt het muziekkorps het volkslied en houd de burgermeester een toespraak. Hiervan kan ik eigenlijk alles al verstaan waar ik wel blij mee ben! Na deze toespraak gaat de toget verder naar de sporthal waar nog een heel programma plaats zal vinden.

Ik loop ook naar de sporthal en de hele hal staat vol met een podium, veel lange tafels met stoelen en langs de wanden kraampjes waar je heeeel veel taart kunt kopen en natuurlijk pølser ;) een feest o.i.d. in Noorwegen kan niet zonder pølser (worsten). Ik zoek een lekker stukje taart uit en een stoel mooi dicht in de buurt van het podium. FF later begint het programma met een optreden van groep 4 van de basisschool. De kinderen zingen allemaal Noorse liedjes en hebben er wat dansjes bij met doeken in de kleuren van de Noorse vlag. Erg schattig! Daarna houd een oudere leerling, als leerlingvertegenwoordiger o.i.d., nog een toespraak. Het volgende onderdeel is een soort X factor met 4 deelnemers. Eerst een groepje meiden die een dans doet, daarna 2 jongens die wat op de gitaar spelen en daarna eerst een meisje en dan een jongen die allebei een nummer zingen. Via sms kan het publiek stemmen op degene die ze het beste vinden. Ik doe ook ff mee en stem op de jongen die een nummer zong. Ondertussen heb ik wel trek gekregen en koop een pølser :P Het programma gaat verder met een veiling van 'dingen'. Veilingmeester is mijn baas Pål en hij veilt een weekend vissen, een zalmsafari, een kok die bij je thuis komt koken, een duur horloge en..... een dag met Håvard :P Helaas is Håvard zelf niet aanwezig maar hij word uiteindelijk 'verkocht' voor 4500kroon, ongeveer €500. Valt mij nog mee maar er wonen hier niet zoveel mensen en de meesten kennen Håvard wel dus gaan niet zo snel voor hem betalen ;) Het had mij best leuk en interessant geleken maar vind het toch ook wel wat raar om voor hem te gaan betalen en heb geld ook wel weer nodig voor schaatswedstrijden komende winter ;)

Laatste onderdeel van het programma is een verloting. Ik heb 4 lootjes gekocht en verwacht er niet veel van want heb nooit geluk met dit soort dingen. Er zijn meer dan 50 prijzen en er zitten wel wat erg leuke dingen bij zoals een gratis boottocht van Noorwegen naar Denemarken, cheques voor Geilo Sport, paraplu's en tassen van Ustekveikja en een grote rugzak. Maar helaas, ik heb geen winnend lootje. Hierna word de uitslag van de talentenwedstrijd nog bekend gemaakt. Het groepje meiden heeft gewonnen en krijgt een cheque van 3000kr! De jongen waar ik op gestemd had word 2de! DAn is het echt afgelopen en loop ik weer terug naar me hytte. Ik vond het erg leuk om een X de nationale feestdag mee te maken! =) Er was een erg gezellige sfeer en ik kon eigenlijk alles wat gezegd werd wel volgen! Zo merk ik toch dat mijn Noors vooruitgaat ;)

4 opmerkingen:

- zei

Haha betalen voor die holbewoner? Eigenlijk is het ZOOO goedkoop om voor iemand te betalen hehe maar ben blij dat het leuk was en die klederdracht is ook erg mooi en schattig bij kleine kindjes!

Globeskater zei

klinkt als een leuke feestdag, zal zelf zo'n dag nog wel eens in Oslo willen meemaken! is een beetje koninginnedag maar toch net anders! de klederdracht is echt schitterend!

angeline zei

Klinkt echt leuk die Noorse feestdag!:D Haha ik zou best willen betalen voor Havard, maar dan wil ik hem wel iets langer houden dan 1 dag hahaha:P Voor 1 dag vind ik hem wel behoorlijk pingping;):P Ook leuk dat Noorwegen heeft gewonnen met t songfestival!:D Alleen vond ik dat die zanger vocaal niet echt sterk mja;)

Kirsten zei

Klinkt als een leuke dag!! :) Echt grappig om te zien dat er veel waarde aan wordt gehecht door de Noren :)