vrijdag 29 mei 2009

På sykkeltur!

In de winter toen er nog veel sneeuw lag had ik mijn spark als vervoersmiddel maar sinds de sneeuw begon te verdwijnen moet ik alles lopend doen. Op het begin vond ik dat niet erg. Het is 15 - 20 min. wandelen naar het centrum dus goed te doen en wat frisse lucht is ook wel lekker. Maar de laatste weken nu de sneeuw echt verdwenen is en het steeds mooier weer word begon ik iets te missen, mijn fiets! Verder dan het centrum kom ik niet echt want wandelend kom ik niet echt ver en ik wil graag ook wat meer van de prachtige omgeving zien hier! Maar hoe kom ik hier aan een fiets voor een paar maand? Een fiets kopen is onbetaalbaar en ook zonde want heb in Nederland 3 goede fietsen. Misschien een 2de hands dan. Ik heb eens op de Noorse marktplaats gekeken maar niks in de buurt te vinden. En het moet ook wel echt in de buurt zijn anders worden de vervoers/transportkosten ook veel te hoog. Daarna las ik op een Noorwegenforum dat iemand zijn fiets vanuit Nederland had laten opsturen. Leek mij op eerste gezicht ook wel wat maar bleek toch ook te lastig te zijn.. Mijn moeder gaf mij tip om briefje bij supermarkt o.i.d. op te hangen wat mij vervolgens op het idee bracht om een berichtje op facebook te zetten. En een paar minuten later reageerde mijn baas dat hij wel een fiets voor mij zou regelen! =D Maar mijn baas is laatste weken hele tijd op reis en druk met van alles en nog wat dus heb mijn fiets nog niet.. dat komt nog wel... Alles gaat hier niet zo snel ;) Maar een week geleden zag ik opeens een groot bord hier bij het hotel staan dat je hier fietsen kunt huren. Voor het weekend had ik nog geen plannen en toen ik zaterdagochtend een strakblauwe lucht zag besloot ik dat ik 1 ging huren!

Bij de receptie zit een aardig meisje. Ik ben wel de eerste die een fiets bij haar huurt dus het duurt ff maar dat is niet erg. De prijs valt mij erg mee (0ng. €9 voor 2 dagen) en ik krijg een mooie blauwe ATB. Ook krijg ik er een helm bij. Dat vind ik erg fijn want het is hier nogal bergachtig dus bereik je behoorlijke snelheden. En sowieso voel ik mij prettiger met een helm. Ik stap op en het is heerlijk om na 3 maanden weer te kunnen fietsen! Bij de Statoil koop ik nog wat broodjes en een flesje Urge en dan ga ik echt op weg. Ik ben wel benieuwd hoe het er nu bij Kikut uitziet en ga over een soort grindweg op weg daarnaar toe. De weg is best steil en dat is wel weer ff wennen. In Nederland zie ik toch niet meer dan viaducten ;) Maar met een paar X stoppen kom ik boven en zie ik dat er nog steeds een beetje sneeuw ligt maar het meer is helemaal ijsvrij en zo ziet het er toch allemaal erg anders uit! De bankjes staan nog gewoon buiten en ik eet ff een broodje. Daarna fiets ik verder en kom ik in een voor mij nieuw gebied! De weg gaat omlaag en zo kom ik snel in een volgend dorpje, Skurdalen. Hier zie ik opeens een bord van ''Fagerli Leirskole''. Hierover had ik al een X wat gelezen op de site van iemand met dezelfde naam maar ik wist niet dat het daar was. Ik fiets verder en zoek naar een afslag naar rechts maar die komt maar niet. Als ik ff op de kaart kijk zie ik dat ik de afslag al lang voorbij ben en ga terug. 's Ochtends had ik een mooie route ontdekt en die wil ik graag rijden. Maar als ik een tijdje op weg ben merk ik dat ik te weinig eten mee heb en besluit terug te gaan. Ik heb 1x echt last gehad van een hongerklop en wil dat niet nog een X meemaken, helemaal niet omdat ik richting Kikut nog een heel stuk moet klimmen. Met weer een paar x stoppen kom ik boven en dan ben ik ook zo in Geilo. Ik ga nu wel via de normale weg want dat vind ik toch wat fijner afdalen ;)Weer in het centrum aangekomen ga ik naar de MIX en koop een broodje met pølser. Daarna heb ik nog steeds honger en koop in de supermarkt twee bananen en voor onderweg nog lefser (geen idee hoe ik kan omschrijven wat dat is maar smaakt goed!) Ik heb ff geen zin meer in klimmen en in mijn herinnering is de weg naar Hol redelijk vlak dus ga ik die kant op. Het eerste deel is idd vrij vlak maar dan gaat de weg opeens een heel stuk met 7% naar beneden... Ik ga toch maar verder want heb geen zin om weer om te keren en het is nog vroeg dus heb ook genoeg tijd om weer terug te komen ;). Vlakbij de ijsbaan vind ik een mooi bankje waar ik ff ga zitten en lefser eet. Meerdere mensen maken een tocht op de fiets vandaag en zo word ik opeens begroet door een local. FF later besluit ik weer eens richting Geilo te gaan fietsen want dan kan ik nog mooi op tijd voor avondeten weer terug zijn. Ik neem mij voor om onderweg niet te stoppen. De verleiding is soms wel erg groot maar gelukkig zitten op een mountainbike veel versnellingen en zo kom ik uiteindelijk toch weer in Geilo aan! De volgende dag is het weer mooi weer en nadat ik nu genoeg eten heb gekocht bij de Statoil ga ik op weg richting Ustaoset. Ik heb wat last van mijn maag en mijn benen dus echt snel gaat het niet maar ik heb alle tijd en geniet van de mooie omgeving! Halverwege zie ik een mooi stenen trapje waar ik ff ga zitten en wat eet. Daarna weer verder en eigenlijk loopt de weg constant omhoog. Maar dan zie ik opeens om een bocht Ustaoset liggen en gaat de weg weer naar beneden. Ustaoset is echt een gehucht maar ligt wel supermooi! Ik rijd ff naar de plek waar de finish van de Skarverennet was maar dat is nu onherkenbaar zo zonder sneeuw! Eigenlijk heb ik wel zin in een ijsje en er is een kleine kiosk bij de benzinepomp maar die is nu net toevallig vandaag gesloten. Wel staan er wat bankjes buiten en daar geniet ik hele tijd van het heerlijke weer, urge en lefser. Een tijdje later begin ik het toch wat koud te krijgen en besluit weer eens terug te gaan naar Geilo. Eerst ff omhoog maar daarna hele tijd naar beneden en binnen 20 min. zie ik Geilo alweer liggen! Ik sla iets eerder af richting Ustedalsfjorden. Een meer waar ik in de winter een X omheen gelanglauft heb maar in de zomer is het ook een wandel/fietsroute en ik ben wel benieuwd hoe het er nu uitziet! Maar voordat ik helemaal rond ga geniet ik eerst op een bankje van het uitzicht en mijn laatste lefser. Dan ga ik op weg en het is echt een totaal 'ander' rondje dan in de winter. Toen zag ik alleen maar sneeuw en kale bomen maar nu kan ik het meer echt zien, beginnen de bomen weer blad te krijgen, en zie ik overal rotsen. Ik vind dit gebiedje nu wel mooier dan in de winter! Bij het bankje waar ik eerst gezeten had zie ik nu opeens tot mijn verbazing 'Preben' van de skipiste! Weer terug in Geilo besluit ik dat het genoeg is geweest voor dit weekend. Gisteren 50km en vandaag ong. 30 op bergachtig terrein vind ik wel mooi voor het eerste weekend! Maar voordat ik weer naar me hut fiets koop ik in het centrum eerst nog een heerlijk softijsje met sjokoladestrø! Het was echt heerlijk om weer te fietsen en zo ook wat van de omgeving te zien! Sommige delen had ik al gezien maar zien er nu toch heel anders uit en ook heb ik nieuwe prachtige gebieden gezien!

4 opmerkingen:

- zei

Lijkt me mooi om het nu allemaal zonder sneeuw/ijs te zien! Je hebt echt veeeeel gefietst!!! En mooie foto's gemaakt!

Globeskater zei

heerlijk zo fietsen in een zo ineens heel andere omgeving nu de sneeuw weg is ;)

enne je moet maar geen hongerklop krijgen want je was toen niet vooruit te branden :P

angeline zei

Gelukkig dat nu eindelijk al je moeite om aan een fiets te komen werd beloond!:D Die huurprijs is ook niet hoog, daar kun je t zeker wel voor doen!:D Wat een prachtige foto's!:D Die omgeving lijkt me echt t bekijken waard!

Kirsten zei

Jij bent echt voorspelbaar in je fietstochten :P Ik las je smsje en ik wist gelijk waar je geweest moest zijn!! Maar wel lekker, je bent een flink eind geweest :)