dinsdag 5 mei 2009

HOL!!!!!

Donderdag staat er een dagje sightseeing op het programma. Niet met bezienswaardigheden die de meeste toeristen hier willen zien, al stond een kerkje wel misschien op het programma. Maar voor ons als schaatsfans is er hier iets wat je gezien moet hebben, de ijsbaan van HOL! ;) Opzich zomaar een klein dorpje met 800 inwoners waarvan je er zoveel hebt in Noorwegen. Maar Hol is wel een bijzonder dorpje, er komen 4 internationale topschaatsers vandaan! (Ådne Søndral, Håvard en Hege Bøkko en Christoffer Fagerli Rukke).



Kirsten en Lisan zijn alweer vroeg wakker en lopen ff naar het centrum om wat chocola te kopen voor 1 van de 800 mensen in Hol ;) Maar wel een bijzonder iemand, hij is namelijk de volgende dag jarig. Een cadeautje is dan wel zo aardig en chocola is het perfecte cadeau :P Wendy en ik staan ondertussen ook rustig op en horen Kirsten en Lisan al van ver vrolijk kletsend weer aan komen lopen wat ik helemaal snap als ze vertellen hoe hun tripje naar de supermarkt is verlopen. Na het ontbijt/lunch lopen we naar de 'bushalte'. Een haltebord staat er niet maar mijn buurmeisje vertelde me dat het Esso station een halte is en dit stond ook op internet aangegeven dus dan zou het wel goed zijn. Na ff wachten komt de bus er aanrijden en stopt ook netjes. Omdat ik niet weet waar de haltes in Hol zijn zeg ik maar ff dat we naar de ijsbaan moeten en de chauffeur antwoord dat hij daar wel ff zal stoppen. Dat is helemaal makkelijk! Later horen we van iemand die het kan weten dat dit normaal nooit gebeurt ;)



Op weg naar Hol is het genieten van de mooie omgeving! Onderweg moeten we bij een halte nog ff wachten op een andere bus maar rond half 2 komen we op de ijsbaan aan. Al zou je niet zeggen dat het een ijsbaan is want er is geen ijs meer te zien, het enige wat je ziet is een grote vlakte met grind en hier en daar wat sneeuw. Toch blijft het mooi. Opeens ontdek ik ook een podium waar we ff op gaan staan. Dan over een berghelling tussen wat bomen door, via de ijsbaan was toch makkelijker geweest, op naar de beroemde 'energitrappa' van 408 treden! Toen ik hier in februar was, was ie nog bedekt onder een dikke laag sneeuw maar nu is die helemaal sneeuwvrij en kunnen we naar boven! Dit doen Wendy en ik dan ook gelijk terwijl Lisan en Kirs nog ff (half) beneden blijven. Het is een heel eind maar eenmaal boven is het uitzicht echt prachtig! Snel lopen we wel weer naar beneden want het is inmiddels al 2 uur en dan zou de local ook ff gezellig langskomen! Als ik bijna beneden ben is het eerste wat ik zie een grote auto. Ach ja, dat kan ook, gewoon de ijsbaan oprijden ipv de auto netjes op de parkeerplaats te zetten ;) Als Kirsten ons spot zegt ze dat we wel kunnen blijven staan want hun komen ook naar boven! De local vertelt ons nog eens wat het record is, 54.5 sec. door een andere local. Echt ongelofelijk! Weer boven aangekomen genieten we weer van het uitzicht, word ons nog wat aangewezen en kletsen we ff gezellig voordat we weer naar beneden gaan. Ondertussen voegt de local weer wat nieuwe woorden toe aan zijn Nederlandse woordenschat.


Daar vraagt Kirsten zich af of de local mss ook een bal in zijn grote auto heeft liggen. Dit is niet het geval maar die kan wel ff gehaald worden! Wij gaan ff op de trap zitten en al snel komt de auto weer de ijsbaan opscheuren en als de klep opengaat blijkt dat er niet alleen een bal in ligt maar ook wat lekkers...chocola :P Gelijk krijgen we de vraag of we een bepaalde soort, kvikklunsj, al eens geprobeerd hebben. Toevallig had ik net een week eerder zo'n reep gekocht en wist ik dat die ook erg lekker was! We moesten zeker allemaal een stukje nemen en als we nog meer zin hadden gewoon nog meer pakken :P De bal trappen we wat over naar elkaar, iets waar ik niet echt handig in ben en de bal gaat ook regelmatig uit de richting. FF later word het spel verplaatst richting doel maar daar is de voetbal al snel niet de enige bal meer waar mee gespeeld word. Er ligt nog steeds aardig wat sneeuw waar mooie sneeuwballen van gemaakt kunnen worden ;) Helemaal eerlijk gaat het er mss niet aan toe met 4 tegen 1 maar dat maakt niet uit ;) Ondertussen word er ook nog wat gevoetbald, op huisjes geklommen, een 'raam ingegooid' die toch echt al eerder stuk was gegaan en 'verdwijnt' de voetbal die eigenlijk toch niet echt weg was.



Na een tijdje lopen we weer eens terug naar de auto waar we weer wat chocola eten en de local vind dat we nog wel een X de trap op kunnen. Ondertussen gaat het sneeuwbalgevecht gewoon door en zegt de local het gevoel te hebben dat hij achterna gezeten word door 4 Dutch girls :P 1 van die girls (Wendy) heeft een alternatieve route naar de top bedacht door de bosjes heen. Die route duurt alleen wel wat langer en het is ook moeilijk om sneeuw mee te nemen maar voor een verrassing zorgt het toch als we eenmaal boven zijn en de local opeens iemand mist waarop wij zeggen dat ie nog beneden is maar ff later duikt Wendy toch boven op :P Weer beneden aangekomen, na lol over het woord HOL, hebben we er meer dan 1600 treden opzitten en is het tijd voor nog wat relaxen met leuke muziek en natuurlijk chocola die we nu wel op een hele orginele manier gepresenteerd krijgen en tegelijkertijd nog een leuke functie van de auto ontdekken ;) Ondertussen is het ook alweer bijna 4 uur en dan vertrekt de laatste bus terug naar Geilo. We geven ons cadeautje eens en krijgen een gemixed Noors/Nederlands afscheid ;) Nu zullen we toch moeten lopen naar de bushalte maar daar hebben we eigenlijk niet zo'n zin in en aangezien de local toch dezelfde kant op moet kunnen we toch wel een lift krijgen, al is het illegaal vanwege alleen een voorbank. Ik kruip achterin de auto samen met Lisan en Wendy terwijl Kirsten op de bijrijdersstoel plaatsneemt. Aangekomen bij de bushalte krijgen we nog wat interessant nieuws te horen en nemen dan echt afscheid. De bus komt er daarna ook al snel aan en de rit naar Geilo gaat erg snel. Bij de Esso stappen we weer uit en zijn zo ook weer snel terug in mijn hytte. Daar ploffen we neer op de bank/stoel en komen bij/genieten na van deze mooie middag! Vantevoren hadden we deze sightseeing dag gepland als 'rustdag'. Dat is het totaal niet geworden maar dat vind ik helemaal niet erg ;)

FF later is het toch weer tijd om weer in beweging te kopen want we gaan uit eten! De afgelopen dagen hebben we gekookt omdat de restaurants hier onbetaalbaar zijn maar er is 1 pizzeria met nog wel normale prijzen en omdat dit onze laatste avond met z'n 4-en is voor lange tijd gaan we daar nu heen! Ik kies een pizza met o.a. champignons en hij smaakt echt heerlijk! Het toetje (appeltaart) valt helaas wat tegen. Weer aangekomen in mijn hytte duiken we allemaal snel ons bed in!

3 opmerkingen:

Globeskater zei

was een heerlijke dag en onze local vond het volgens mij ook wel gezellig!

- zei

HOL :P :D :D

Kirsten zei

Pokerface............boys, boys, boys.
Ik ben blij dat wij nog gevoetbald hebben :)