vrijdag 12 juni 2009

Trondheim! del 1 --- tog og sykkel

Tijdens mijn verblijf hier wilde ik ook graag wat meer van Noorwegen zien dan alleen Geilo! Het leek mij wel leuk om ook een voor mij heel nieuw gedeelte van Noorwegen te ontdekken. Over Trondheim had ik al veel enthousiaste verhalen gehoord en daarom kocht ik al in maart treintickets (toen waren ze nog goedkoop) voor een lang weekend Trondheim! Een stad in het midden van Noorwegen maar noordelijker dan ik ooit ben geweest!


Donderdag 4 juni is het dan zover, ik ga op weg naar Trondheim! Om 7 uur 's avonds stap ik in de trein naar Oslo. Een mooie rit en kijk wat naar buiten, luister wat muziek en puzzel wat. Zo gaat de tijd snel voorbij maar ik ben er nog lang niet. In Oslo moet ik ruim een half uur wachten en ga ik ff op zoek naar een toilet en wat te eten. Op het station is het 'normale' eten nog duurder als normaal en als de hele winkel vol met allerlei Freia producten ligt is de verleiding te groot :P Ik koop een soort freia-rolo's en loop dan naar de trein. Het is een nachttrein dus ik krijg weer een leuk slaappakketje met fleecedeken, kussentje, oordopjes en oogding. Op 1 of andere manier ben ik niet echt moe en slaap niet echt veel tijdens de reis. Toch gaat de tijd wel snel en ik vermaak mij weer met puzzelen en naar buiten kijken, af en toe wat half slapen en rond 3 uur 's nachts lees ik een krant met als licht gewoon het buitenlicht. Toch ook wel bijzonder! Om 7 uur 's ochtends kom ik dan in Trondheim aan en ga op zoek naar een plek waar ik wat kan ontbijten. Dit kan op het station en ik zoek een lekker broodje en een wafel uit. Als ik moet betalen schrik ik wel wat van de prijs maar moet toch wat eten en gelukkig smaken het broodje en de wafel wel erg goed! Nadat ik mijn tas ff in kluisje heb gestopt loop ik naar buiten en zie iets waar ik erg blij van word, stadsfietsen! Op zo'n fiets hebben Wendy en ik in 2005 een X door Oslo gefietst en dat was erg leuk! En zo kan ik nu eindelijk nieuwe plaats ontdekken op een fiets en hoef ik niet meer te wandelen ;)


Voordat ik fiets kan huren moet ik wel ff wachten tot het 9 uur is en de turistinfo open gaat. Het is al lekker weer buiten en ik maak nog ff een puzzel. Met behulp van een kaart, die gelukkig op station lagen, liep ik naar turistinfo. Bijna daar aangekomen zag ik opeens een heel groot Freia logo bovenop een gebouw waar ik ff een foto van gemaakt heb :P Verder ontdekte ik ook 'Trondheim Torget''. Daar was ik blij mee want daar had ik volgende dag met iemand afgesproken en wist nu dus waar het was ;) Bij de turistinfo kocht ik een fietskaart voor 70kr (0ng. €7.80) waarvoor ik een dag kon fietsen! Na nog ff wat drinken in supermarkt gekocht haalde ik een fiets bij 1 van de 12 stallingen die door de stad verspreid staan. Je kunt 3 uur rondfietsen en daarna moet je hem weer bij 1 van stallingen inleveren en als je weer verder wilt fietsen kun je nieuwe fiets pakken! Eerst ga ik op weg naar 'Nidarosdomen', het bekendste gebouw van Trondheim! Eigenlijk ook het enigste wat ik vantevoren van Trondheim had gezien en was leuk om dit gebouw nu in het echt te zien! Daarna fiets ik omhoog naar de Festning. De weg ging wel gaat steil omhoog en omdat de fiets niet zoveel versnellingen had moet ik ook stukjes lopen. Boven aangekomen heb ik wel een heel mooi uitzicht over de stad en zie ik verderop nog een mooie kerk waar ik vervolgens heenfietst. Zo heb ik al snel een paar erg mooie plekjes bekeken! =)


Omdat ik nu een fiets heb wil ik ook wat meer zien dan alleen het centrum en de dingen die ik lopend wel kan bereiken. Na een stuk over een industrieterrein kom ik op een heel mooi pad langs het water uit. Inmiddels heb ik wel honger gekregen en op een bankje langs het water eet en drink ik wat. Daarna fiets ik weer verder en geniet van de mooie uitzichten! Af en toe loopt het pad steil omhoog en moet ik lopen. Uiteindelijk kom ik weer in het centrum uit en rust ik ff wat uit. Met een nieuwe fiets ga ik daarna op weg naar de Cruise-schip aanlegplaats waar nu een enorm Duits Cruiseschip ligt. Ooit lijkt een cruise mij ook nog wel wat! Hierna wil ik ook nog wat van ander gedeelte van stad zien en al snel kom ik terecht in mijn specialiteit, verdwalen :P Ik zie opeens het Rosenborg-voetbalstadion waar ik helemaal niet heen wou en ben zo ook buiten de kaart terechtgekomen.. ik fiets maar ergens en nadat ik weer hele tijd gefietst heb zie ik opeens weer het stadion :O Nu ga ik een andere weg in en ff later zie ik bordjes met ''centrum'' en een tijdje later kom ik idd weer in het centrum en lever mijn fiets in. De dag is nog niet om maar ik heb al veel gezien en vind het wel goed zo. In het Trondheim Torget winkelcentrum vind ik een bankje waar ik ff op uitrust en daarna ga ik wat eten bij de Mac. Alsik het eten op heb is het nog niet echt laat maar ik heb nog 2 dagen om de stad verder te bekijken en het is ook al lange dag geweest dus ik loop naar station waar ik mijn tas uit kluisje haal en vervolgens naar hostel.

Bij het hostel check ik in en loop naar mijn kamer. Het is een 4-persoons kamer en er liggen al wat spullen dus ben niet alleen. FF later komt er een man binnen met een jas waarop staat ''Eisverrein Bremen'' Het is dus een Duitser en hij heeft iets met schaatsen te maken! Ik begin een gesprekje en hij verteld dat hij elk jaar op de Weissensee schaatst en vroeger altijd in Assen trainde en tegenwoordig in Groningen. Grappig om zo'n persoon dan in Trondheim in een hostel tegen te komen. De rest van de avond vermaak ik me nog wat met lezen en puzzelen en snel kruip ik mijn bed in.

2 opmerkingen:

- zei

Zeker grappig om zo'n persoon in hostel tegen te komen! Je hebt al wel veel gezien en verdwalen is niet echt slim hehe en grappig ik wist niet dat Rosenborg daar vandaan kwam hahaha ik ken het alleen van Ajax wedstrijden :P Enne dit klopt niet he: Eigenlijk ook het enigste wat ik vantevoren van Trondheim had gezien


Het is het 'ENIGE' ipv Enigste :P foei!!

Ben benieuwd naar de rest van de verhalen/dagen enne de prijzen moet je niet teveel van schrikken want dan kan je dat wel elke dag doen in Noorwegen :P

Globeskater zei

auk heb je die avond nou echt alleen maar freia gegeten :O op station Oslo.. jammer dat je in de trein niet veel sliep maar wel grappig is het als het zo lang licht blijft! je hebt die eerste dag al lekker wat van trondheim gezien en die fietsen hadden in oslo ook al niet veel versnellingen! lekker om zo al fietsend een stad te verkennen enne door te verdwalen kan je ook op hele mooie plekken komen :P ben benieuwd naar de rest ;)