dinsdag 30 juni 2009

En fin helg!

De zomer is hier in Geilo nu ook echt begonnen en ik heb er dit weekend heerlijk van genoten! Vrijdagavond ben ik op de fiets gestapt en ging ik op weg naar Hagafoss - Hol - Hovet! Van Geilo tot Hagafoss is het eigenlijk de hele tijd afdalen, wel lekker op het begin vind ik. Daarna verder naar Hol over een vlakke weg en nadat ik de ijsbaan was gepasseerd kwam ik in nieuw gebied! De weg bleef mooi vlak en de omgeving supermooi! Om mij heen overal hoge bergen, naast mij een riviertje en alles is nu mooi groen! Een tijdje later kom ik in Hovet aan en rijd ik hier doorheen totdat ik bij het andere plaatsnaambordje aankom. Het is echt een mooi boerendorpje! Dan weer terug want een rondje maken is niet mogelijk. Ergens tussen Hovet en Hol stop ik bij een camping. Van een Noorwegenforum weet ik dat deze camping van een Nederlands echtpaar is en ik besluit hier een ijsje te halen. Het zijn erg aardige mensen en ze blijken mij ook ''te kennen'' van het forum. Ik klets een tijdje gezellig met ze over het leven hier in het Hallingdal, leuk om een X met Nederlanders te spreken die hier ook wonen! Daarna weer op weg naar Geilo. De vorige X toen ik naar Hol was gefietst vond ik de weg terug echt heel zwaar maar nu ging het eigenlijk heel makkelijk en vond ik het zelfs een leuke klim! Na ong. 45km kom ik weer aan bij me hytte!

Zaterdag ga ik 's ochtends met mijn buurmeisje op weg naar de Expert. De stofzuigerzak is nu echt helemaal vol dus er moeten nieuwe zakken gekocht worden. Het is heerlijk weer en na een half uurtje wandelen komen we bij de Expert aan. De jongen daar weet niet zeker of hij zakken heeft die in onze stofzuiger passen maar we moeten maar 1 meenemen waarvan hij vermoed dat die goed is. Via een erg mooi paadje die ik nog niet kenden lopen we weer terug naar de hytten en gelukkig past de zak! 's Middags is het tijd om te relaxen! Achter het hotel is een mooi grasveldje waar we onze gratis gekregen fleecedekens uit de trein uitspreiden en heerlijk van de zon genieten. Als het te warm word duiken we ff het mini zwembad van het hotel in wat heerlijk verfrissend is! Heerlijk om zo weer een X van mooi weer te genieten!
Na een dagje relaxen stap ik zondag weer op de fiets. Dit X is 'Tuva Turisthytte' op de Hardangervidda de bestemming. Deze is dit weekend weer open gegaan en zo kun je daar eten en drinken kopen wat me wel wat lijkt na een eind fietsen. Ik ga eerst op weg naar Kikut, een klim die ik al een X eerder heb gedaan en toen erg zwaar vond en ook deze X gaat het zeker niet makkelijk. Boven aangekomen is het wel grappig om te zien hoe anders dit skigebied er nu uitziet zonder sneeuw! Daarna volgt een afdaling naar Skurdalen waar ik rechts af sla en over een grusweg (soort zand/grindweg) de Hardangervidda oprijd! De weg gaat vrij steil omhoog en mijn benen voelen niet zo goed vandaag dus het gaat langzaam. Maar ik heb alle tijd want het word hier niet meer donker 's nachts ;) Na een tijdje klimmen staat er opeens een hele mooie steen langs de weg waar ik een tijdje op uitrust en geniet van het uitzicht en de rust. Volgens een boekje met fietsroutes zou de weg na een tijdje vlak(ker) worden en na elke bocht dacht ik dat het klimmen afgelopen zou zijn maar steeds ging het toch weer verder omhoog. Of ook leuk, ff naar beneden, vlak en dan weer omhoog. Gelukkig gingen mijn benen wel wat beter voelen en na 3.5 uur fietsen kwam ik aan bij Tuva! Hier koop ik een cola en nog een flesje drinken voor op de terugweg en als nieuwe energie een kleine reep melkesjokolade :P Buiten staan wat bankjes waar ik een tijd heerlijk op zit. '

Dan is het tijd voor de terugweg, ook nu is het niet mogelijk om een rondje te maken maar gelukkig weet ik nu dat het vooral afdalen is. Niet 1 van mijn favo bezigheden maar het is wel lekker om nu bezig te zijn met vaart minderen i.p.v. te proberen genoeg vaart te blijven houden ;) Al snel kom ik weer in Skurdalen aan en dan wacht nog een klim naar Kikut. Het eerste stuk gaat nog zwaar maar als ik de grote weg opdraai en het tweede gedeelte begint gaat het eigenlijk wel lekker! Weer bij Kikut aangekomen ben ik eigenlijk al thuis vind ik. Het is nu alleen nog maar afdalen naar mijn hytte. Ik besluit door het centrum te rijden en als ik zie dat de deur bij Hugin openstaat rijd ik daar nog ff langs en klets tijdje gezellig met Vanja. Ze vind dat ik wel mee kan doen aan Geilo24 maar daar heb ik toch niet zo'n zin in in me eentje ;) Weer bij mijn hytte aangekomen plof ik neer op de bank en als ik weer wat bijgekomen ben stap ik onder de douch en kook vervolgens wat macaroni. Het was een heerlijk actief en relaxed weekend geweest waarin ik ook weer nieuwe prachtige plekjes gezien heb!

2 opmerkingen:

Globeskater zei

heb je nu ook de trappen van Hovet gezien?? ben daar eigenlijk wel benieuwd naar :P

heerlijk weekend lekker veel fietsen en afdalen is echt veel leuker dan klimmen hehe ;)

wel lekker dat je gewoon van zwembad van hotel gebruik kan maken!

- zei

MUELLERRRR kapsel :P Grapje!

Ik ben blij dat het fietsen je zo bevalt! Lekker he zo beetje de omgeving verkennen en dat van het zwembad klinkt ook leuk!

melkesjokolade is lekker :-)