donderdag 2 juli 2009

Rafting at Numedalslågen! =)

Het raftingseizoen is hier weer begonnen! Dit is 1 van de activiteiten die mijn stagebedrijf aanbied en om ook uit eigen ervaring over de activiteiten te kunnen vertellen zou ik een X mee mogen! Pål zou mij wel sms-en wanneer er een plekje vrij was. Vanmorgen zat ik op kantoor toen Pål mij belde en vroeg of ik over 10 minuten klaar kon staan om mee te gaan raften! Dit was wel heel plotseling maar ik had verder vandaag niks speciaals op het programma staan en speciale voorbereiding of speciale spullen zijn ook niet nodig dus ik besloot te gaan! Tijd voor mijn 2de raftingtocht nadat ik in 2005 samen met Wendy in Voss, ook Noorwegen, geraft heb!
FF later komt William van Serious Fun, die de raftingtochten organiseert, mij ophalen en er volgt een mooie autorit naar het raftingcentrum in Dagali. Hier ben ik nog nooit geweest dus zie zo weer wat meer van de omgeving! Bij het raftingcentrum aangekomen zijn de andere mensen die mee gaan er al. Een vader en zoon uit Noorwegen en een moeder en zoon uit Denemarken. Eerst krijgen we een video te zien van de raftingtour van een dag eerder zodat we weten wat ons te wachten staat. Deze tour word een 'normal' tour. Je hebt ook nog een 'familie' tour en een 'extreme' tour! Als de video is het tijd om de raftingoutfit aan te trekken die bestaat uit een wetsuit, surfschoenen, een zwemvest en een helm! Nadat iedereen alles aanheeft lopen we naar de raft. Maar voordat we er in stappen krijgen we eerst een uitgebreide veiligheidsinstructie van onze gids. Hij vertelt vooral wat je moet doen als je uit de raft valt of wanneer de raft omslaat. Dan is het tijd om in te stappen en varen we een meertje op. Hier gaan we het peddelen en verschillende commando's oefenen. Vooruit paddelen, achteruit paddelen, naar linkerkant of rechterkant van raft verplaatsen en plaatsnemen binnenin de raft. Tijdens het raften zit je namelijk op de rand! Na deze dingen is er nog 1 ding wat gedaan moet worden voordat we de echte rivier op gaan, omslaan! Niet echt prettig maar zo met een raftoutfit valt het erg mee. Weer in de raft klimmen is wat lastiger maar door elkaar te helpen zitten we er snel allemaal weer in! We peddelen naar de oever waar we de raft uit het water tillen en op een trailer zetten. Naar het beginpunt is het 20 minuten rijden en nadat de raft daar weer in het water ligt kan de fun echt beginnen! Naast onze raft gaat er ook nog iemand met een kayak mee voor de veiligheid! Ik neem plaats vooraan in de raft en na een paar meter peddelen komen we gelijk al in een grote stroomversnelling terecht, genaamd Konrads, en is er water overal. Heel cool! Ik 'val' in de binnenkant van de boot en een paar seconden later zijn we ook alweer op rustiger water en klim ik weer op de rand. Na een korte pauze zodat de persoon die de tour filmt naar een volgende plek kan, gaan we op weg naar stroomversnelling 2, Angels pathway. Deze is wat langer, extremer en nog leuker! Nadat we deze ook overleeft hebben doen we een peddel-high5 en varen we vrij rustig verder. FF later is er een 'gat' in de rivier en kunnen we gaan surfen met de raft. We blijven een tijdje op de zelfde plek hangen terwijl het water aan alle kanten voorbij stroomt, erg apart! Als we weer verder drijven volgt een stukje waarbij we uit de boot mogen en vervolgens naast de boot een stukje drijven. Heerlijk verfrissend en relaxed! Verderop word de rivier weer wilder en is het tijd om weer in de raft te klimmen. De 3de grote stroomversnelling die we gaan doen heet 'cocktail' en de gids vertelt dat het deze naam heeft omdat je een tijdje helemaal door elkaar word geschud. Inmiddels zit ik achterin de raft wat ik toch een fijner plekje vind en geniet ik van een serie wilde golven! Ook deze versnelling komen we goed door en het is weer tijd voor een peddel-high5! Het duurt niet lang voordat de laatste grote stroomversnelling van deze tour volgt, Ismaël. De gids verteld dat deze versnelling eerst een Noorse naam had maar omdat de vele buitenlandse gidsen de naam niet konden onthouden/uitspreken is het Ismaël geworden. Dit is de wildste versnelling van deze tour en erg spannend maar toch superleuk! Als we aan het eind van de versnelling zijn gekomen vertelt de gids dat we weer terug kunnen peddelen om een poging te doen tot surfen maar dat de kans om om te slaan erg groot is. Hier heb ik niet zoveel zin in en besluit vanaf een steen langs het water te gaan kijken. De rest peddelt verder en weer in de stroomversnelling aangekomen slaan ze idd om. Het lukt iedereen wel om de raft te blijven vasthouden en na de stroomversnelling volgt een erg rustig stuk dus iedereen is snel ook weer in de boot. Er worden nog 2 pogingen gedaan en de 3de X lukt het! Het ziet er zo vanaf de kant erg cool uit!
Hierna word ik weer opgepikt en raften we over wat vrij rustige stroomversnellingen naar het eindpunt! De raft word weer het water uitgetild en op de trailer gelegd en al snel zijn we weer terug op het raftingcentrum! Ik maak nog wat foto's en doe dan mijn outfit uit en gewone kleren weer aan. Weer aangekomen in het kantoor mogen we die nog wat verder gaan versieren door op een post-it wat te schrijven over de tour en die vervolgens ergens op te hangen. Als we daarmee klaar zijn is de video van onze tocht af en kunnen we die gaan bekijken! Erg leuk om te zien! =) De Noorse vader en zoon moeten ook naar Geilo en zo kan ik mooi met hun mee terugrijden. Het was echt supercool!!! =D

2 opmerkingen:

Globeskater zei

echt gaaf dat je weer bent wezen raften.. ging wel heel anders dan toen bij ons toen wij eigenlijk meteen van een klif af moesten springen in wild water ;) is mss wel verschil tussen extreem en normaal?

- zei

WTF! Heet het echt Konrad? WHAHAHAHAH!!

Ben blij dat je het zo gaaf hebt gehad :D

wetsuit staat je goed trouwens :P