maandag 22 juni 2009

På sykkel til Prestholt!

Afgelopen week was ik gezellig met Vanja, 1 van me collega's, aan het kletsen. We hadden het o.a. over fietsen en mooie routes en ze vroeg me of ik al naar Prestholt was gefietst. Dat was toevallig de enige route/weg vanuit Geilo die ik nog niet had gehad en ze zei dat ik daar zeker ook eens heen moest fietsen.

Donderdag was het mooi weer en ik besloot een stukje te gaan fietsen richting Prestholt. Het ging gelijk bergop en ik zat al snel op de kleinste versnelling. De verleiding was groot om af en toe ff te stoppen maar ik zit zelf wel eens te zeuren op mensen die snel opgeven dus moest ik dat nu zelf ook niet gaan doen. De route is wel echt schitterend en heerlijk rustig! Na een tijdje kom ik bij een bord waarop staat dat Prestholt nog 7.5km is. Dat vind ik voor nu toch wat te ver maar ik rijd nog ff door totdat ik op de top van een heuvel ben en zie in de verder Hallingskarvet liggen! Ik besluit om in het weekend helemaal erheen te gaan fietsen!

Zondag is het prachtig weer en na een lekker ontbijt maak ik me klaar voor het fietstochtje! Mijn benen voelen beter als donderdag. Ik begin nu wel aan de heuvels en dus het klimmen te wennen! Bij het begin van de route, het is een tolweg waarvoor je als je met de auto bent moet betalen, staat een Nederlandse auto en ik maak ff gezellig een praatje met een ouder echtpaar die erin zit. Ze bieden mij al een lift naar boven aan maar hier bedank ik voor. Ik wil er op de fiets komen! Al snel bereik ik het punt waar ik vrijdag omgekeerd was en vanaf hier word de route alleen nog maar mooier! Een schitterend ruig landschap met rivierstroompjes, rotsen, hier en daar sneeuw en hoog boven alles uitstekend ''Hallingskarvet'' een enorm bergplateau van 35km lang en 5km breed. In 2006 is het een nationaal park geworden! Af en toe komt er een auto voorbij en kom ook nog paar andere fietsers en wandelaars tegen maar verder is het heerlijk rustig! Nu ik al best hoog ben word de weg ook wat vlakker en kan ik soms zelfs een beetje afdalen. Na 1.40 minuten kom ik aan in Prestholt en houd de weg op. Er gaan nog wel wandelpaden verder maar deze lijken me niet echt geschikt voor een fiets. Ik zet mijn fiets tegen een hek, plof op het gras neer en geniet van het mooie uitzicht!

Nadat ik wat gegeten en gedronken heb besluit ik weer op weg terug te gaan. In het dal zie ik regenwolken en ik heb weinig zin om natgeregend te worden en om over een natte weg af te dalen. Ik vind afdalen al best eng en helemaal over een natte weg. Gelukkig is het wel een overzichtelijke afdaling en kom ik niet veel verkeer tegen en zo ben ik in een half uur weer terug bij me hut! Het was een mooi tochtje geweest! Heerlijk om zo actief bezig te zijn en van de prachtige natuur te genieten!

2 opmerkingen:

- zei

Zeker fijn om actief bezig te zijn en echt raar dat daar sneeuw ligt. lijkt me zo vreemd maar goed het ligt ook ontzettend hoog ;)

Globeskater zei

haha meteen bij het begin al een lift aangeboden krijgen doe je goed ;) maar ja is niet echt de bedoeling he ;) het ziet er echt schitterend uit en krijg eigenlijk steeds meer zin in een weekje noorwegen deze zomer :p maar goed zal er wel niet inzitten ;)