dinsdag 16 juni 2009

Trondheim del 2 --- koselig møte!

Al sinds het eerste weekend van november krabbel en wall ik zo ongeveer elke dag in het Noors met Judith, een Nederlands meisje die voor een jaar in een dorp vlakbij Trondheim woont. Gespreksonderwerp is 90% van alle berichtjes het Noorse schaatsen. Daarover raak je gewoon nooit uitgepraat ;) Verder is het ook leuk contact met iemand te hebben die ook voor een periode in Noorwegen woont en ervaringen uit te wisselen! En nu ik naar Trondheim ging leek het ons allebei wel erg leuk om elkaar te ontmoeten!


Na een lekker ontbijt ga ik rond 11 uur op weg naar het centrum. Met behulp van mijn plattegrond vind ik de weg naar het centrum vrij makkelijk en zo ook de ingang van het winkelcentrum Trondheim Torget. Daar wacht ik ff en zie allemaal vage figuren voorbij lopen. Een tijdje later komt Judith eraan en gelukkig herkennen we elkaar gelijk. We lopen gelijk het winkelcentrum in en lopen heel wat winkels door. Allebei hebben we nog wel nieuwe kleding nodig maar de Noorse mode een beetje apart en niet helemaal onze stijl. Qua broeken gaat het nog wel en ik vind bij de H&M een leuke 3kwartsbroek die gelijk goed zit en ook de prijs valt mee dus die koop ik! FF later vind ik ook nog sokken die ik nodig had. Qua shirts/vesten/rokjes/jurkjes hangen er echt de meest vage dingen waar we ook wel weer veel lol over hebben. Tijdens het shoppen kletsen we druk verder over onze favo onderwerp en als we heel wat winkels hebben gehad gaan we op zoek naar een plek waar we ff kunnen zitten en wat drinken/eten. Dit is nog wel lastig maar na een beetje rondlopen, hebben we iig al wat calorien verbrand, vinden we nog een leeg tafeltje en gaan zitten. We vragen ons af of je naar binnen moet lopen om te bestellen of dat er iemand langskomt maar dat merken we vanzelf. Het is eerst tijd voor kwartet! Een speciaal kwartet die ik van Wendy, Kirsten en Lisan heb gekregen voor mijn verjaardag en nu eindelijk weer een X kon spelen ;) Het eerste spel duurt lang doordat we over sommige kaarten zo weer een tijdje praten maar uiteindelijk eindigd het in gelijk spel. Inmiddels is er nog niemand langsgekomen om een bestelling op te nemen dus gaan we maar eens naar binnen en bestel ik een cola en chocoladedonut. Weer bij ons tafeltje aangekomen spelen we nog een X en eet ik mijn donut die helaas niet echt lekker is.

Inmiddels is het al bijna 3 uur en gaan we weer eens verder. Judith had eerder die dag al verteld dat er in Trondheim een chocoladefabriek was waar je gratis chocola kon proeven. Dat leek mij wel wat maar helaas vertelde de vrouw bij de turistinfo dat de fabriek vandaag om 3 uur dichtging.. We hadden het iets eerder moeten bedenken en/of niet zo lang zitten kletsen. Maar ja, niks aan te doen en we lopen wat door de straten van Trondheim. Vandaag is het 'musikfest Trondheim' en op verschillende plaatsen in het centrum zijn er optredens van bands, koren enz. We hebben de hele dag door verschillende gehoord. Vaak was het niet echt goed en als we een X wel iets leuks hoorden was het het laatste nummer van die band. Tussendoor lopen we ook nog wat winkels door maar er is ook hier niks leuks te vinden, alleen weer erg grappige outfits waarvan we ons niet kunnen voorstellen dat je erin kunt lopen. In Noorwegen is het heel fijn dat je opzich alles kunt dragen zonder gepest te worden, opmerkingen te krijgen of raar nagekeken te worden, en iedereen moet ook lekker aandoen wat hij/zij mooi vind maar toch zijn sommige dingen wel heel erg..

Rond 5 uur gaan we eens op zoek naar een restaurant. Dat is nog niet zo makkelijk in Noorwegen. Opzich zijn er wel genoeg restaurants maar om iets goeds en betaalbaars te vinden is wat lastiger. We lopen een tijdje rond en kijken op verschillende menukaarten maar niks spreekt ons echt aan. Onderweg komen we ook langs een standbeeld van de bekende Noorse schaatser Hjalmar ''Hjallis'' Andersen. Gisteren had ik het beeld al gezien en was toen erg verbaasd daarover omdat schaatsen niet echt populair is in deze regio. Maar toen ik zag wie de schaatser was snapte ik het wel! Ik weet verder niet heel veel van de schaatshistorie, ken de bekende namen wel maar dan houd het wel op, maar heb afgelopen winter in Berljin wel gemerkt dat Hjallis erg populair is bij de (oudere) Noorse schaatssupporters. Ze raakte niet over hem en zijn nu talentvolle kleinzoon Fredrik van der Horst uitgepraat. FF later zien we bij Dolly's Dimples pizzeria dat ze een actie hebben dat je voor de prijs van een kleine pizza een grote pizza kan krijgen. We bedenken dat we dan samen wel een grote pizza kunnen bestellen. Helemaal achterin vinden we een mooi tafeltje en al snel krijgen we een menukaart. Er is heel wat keus en sommige pizza's hebben een erg aparte combinatie van ingredienten. FF later komen er wat kinderen in voetbalkleren binnen en dat herinnert mij eraan dat er vanavond voetbalwedstrijd Nederland-Noorwegen is. Als ik ff opzij kijk zie ik vlak naast ons tafelte een uitschuifbaar scherm hangen en bedenk ik me dat de wedstrijd daar misschien wel op uitgezonden gaat worden. Een paar minuten later komt er een man aan gelopen die wat aan een apparaat naast het scherm zit te prutsen en ff later verschijnt er idd voetbal in beeld. Beiden zijn we nou niet echt voetballiefhebbers en als het geluid ff later wel heel hard word gezet besluiten we te verhuizen naar een tafeltje aan de andere kant van het restaurant. Ondertussen hebben we ontdekt dat je ook een grote pizza kunt bestellen bestaande uit 2 verschillende helften en dat lijkt ons wel wat. De margharita en pepperoni lijken ons allebei wel lekker en na een tijdje wachten word er een enorme pizza geserveerd met 2 borden erbij. Hier hebben we zeker wel genoeg aan! Beide pizza's smaken ook echt heerlijk!! FF later is tot onze verbazing de voetbalwedstrijd alweer afgelopen, de tijd gaat snel, en is de uitslag 0-0. Nadat we afgerekend hebben lopen we naar het station waar we erachter komen dat het nog een uur duurt voordat er trein vertrekt naar dorp waar Judith woont. Buiten is het nog steeds mooi weer dus lopen we nog een stuk langs de haven en komen weer uit bij een muziekpodium. Er speelt een leuk bandje maar ook nu hebben we weer de pech dat na 2 nummers het optreden afgelopen is. We blijven nog wel ff in het zonnetje zitten en kijken wat naar het opruimen van het podium. Een tijdje later lopen we weer eens naar het station en kijken nog ff bij de Freia producten in het winkeltje maar die zijn hier wel duur en we kunnen de verleding weerstaan om iets te kopen :) Als de trein eraan komt rijden nemen we afscheid en loop ik weer richting hostel.
Het was een erg gezellige dag geweest! Is toch altijd ff afwachten als je iemand alleen van internet kent maar het was erg leuk! Vond het ook heerlijk om weer een X een hele dag gezellig Nederlands te praten en lol te hebben =) dat is het enige wat ik soms wel mis in Geilo.

1 opmerking:

- zei

Zozo je hebt toch het kwartet met mensen buiten ons clubje gespeeld haha ondanks dat er wat 'sneaky' kaarten tussen zitten. Zeg wie had de boerderij? :P I love slakkie en beer! :)

Mooi dat het zo'n geslaagde dag was!