donderdag 18 juni 2009

Trondheim del 3 --- A relaxing day

Alweer de 3de dag in Trondheim. Ik besluit er een relaxte dag van te maken. Na weer een lekker ontbijtje ga ik ff verder lezen in mijn boek die wel erg spannend is! FF later bedenk ik dat het wel zonde is om nu binnen te zitten want buiten lijkt het prachtig weer. Voordat ik naar buiten ga kijk ik nog ff op internet of er nog wat leuke dingen op de Trondheimwebsite staan en wat voor films er in de bios draaien.

Buiten aangekomen is het idd heerlijk warm weer en als ik richting haven loop waar veel bankjes staan kom ik langs een café waar ze vrij goedkope smoothies verkopen. Hier heb ik wel veel zin in en nadat ik een mango-smoothie heb gekocht vind ik nog een lege stoel op het terras. Hier geniet ik van de zon, de smoothie en mijn boek. Als die uit is loop ik verder naar het dovenmuseum. Hiervan had ik vrijdag bij turistinfo een foldertje gehaald en het leek mij wel interessant! Een X iets anders dan een nationaal, kunst, of historisch museum. Weer ben ik blij dat ik een kaart heb en na een tijdje lopen vind ik het gebouw. Als ik binnenkom ben ik de enigste gast en kan ik ff rondkijken en naar filmfragmenten kijken. Een half uurtje later begint een rondleiding in ''room X'' waar je ff kunt ervaren hoe het is om doof te zijn. Inmiddels zijn er nog 2 mensen gekomen dus dat is wel gezellig. We mogen plaatsnemen op een soort tribune in een ruimte met allemaal verschillende grote platen met manieren waarop je iets duidelijk kunt maken zonder te spreken. Eerst is er een plaat met gezichtsuitdrukkingen om een emotie aan te geven. Deze mogen we allemaal gaan nadoen. Daarna een plaat met wat woorden in gebarentaal die je vaak ook het eerst leert als je en vreemde taal leert. Bijvoorbeeld hoi, ja en nee. Hierna volgt nog een serie met andere woorden die tegelijk met een afbeelding getoond worden. Als wij alle gebaren gezien hebben worden die weggedraaid en moeten we proberen te herinneren wat het gebaar was. Dit is best lastig! De volgende plaat is 1 met nog meer afbeeldingen en nu mogen we 1 voor 1 een afbeelding kiezen die je moet uitbeelden en de anderen moeten dan door 1 van de afbeeldingen aan te wijzen zeggen welke je uitbeeld. Tot slot is er nog een plaat met gebruiksvoorwerpen en nu moet je iets uitbeelden waarvoor je 1 van de gebruiksvoorwerpen nodig hebt. De vrouw die de 'rondleiding' gaf deed het erg leuk en ik vond het erg leuk dat je er als 'publiek' zelf ook in betrokken werd! Is leuker dan alleen maar naar iemand luisteren. Hierna kijk ik nog wat verder rond in de rest van het museum en als ik alles heb gezien ga ik weer naar buiten.
Eerder die dag had ik ergens een reclamebord gezien van een mc flurry freia nonstop. Dit lijkt me wel erg lekker en ik ga er eentje halen. Het zonnetje schijnt nog steeds en op een bankje geniet ik van een heerlijk ijsje! Hierna loop ik naar de bioscoop om alvast een kaartje te kopen voor de film die ik 's avonds wil zien. Toen ik hier net was zag en hoorde ik veel over de film ''menn som hater kvinner'' (mannen die vrouwen haten) en ik was nu wel heel benieuwd hoe die film zou zijn. Het is een Zweedse film met Noorse ondertiteling en mijn Noors is nu wel van zo'n goed niveau dat ik het wel moet kunnen snappen. Nadat ik een kaartje heb gekocht loop ik weer richting de mac, nu voor mijn avondeten. Vandaag neem ik een premium macchichkenburger maar deze smaakt helaas niet echt geweldig. Nadat ik me eten op heb loop ik weer richting bios waar een uitgebreid winkeltje is met allemaal lekkers! Ik kijk wat rond en zie o.a. een hele wand volstaan met bakken met verschillende soorten snoep. Hier heb ik wel weer eens zin in na alle chocola die ik hier eet. Ik zoek allerlei verschillende lekker uitziende snoepjes uit en als ik afgerekend heb loop ik vast naar de zaal. Ik ben de eerste maar uiteindelijk zit de zaal nog best vol. Om 17.45 begint de film en voor ik het weet is het 2 1/2 uur later en is de film afgelopen. Ik vond het echt een hele goede, interessante en spannende films met goede acteurs! Op internet las ik dat de film in augustus in Nederland in de bios komt en ik vind het echt een aanrader!

Buiten aangekomen is het nog steeds heerlijk weer en voordat ik weer naar mijn hostel loop geniet ik op een bankje langs het water nog ff van de zon. Bij het hostel aangekomen duik ik me bed in. Het was een heerlijke relaxte dag geweest waarin ik toch veel interessante dingen heb gezien!

1 opmerking:

- zei

Klinkt als een heerlijk dagje :) Ben wel benieuwd naar de film, ik ga het denk ik eens bekijken als die in de bios is!!! Lijkt me ook interessant zo'n doven museum!