maandag 4 januari 2010

Nog 6 week!

Vorige week was ik iets te snel met tellen maar nu zitten we echt over minder dan 6 week in Vancouver! En ik heb bedacht vanaf nu elke week een update (of meerdere) te schrijven!

Qua reis en verblijf is nu echt alles helemaal rond. We moeten alleen nog ff goed uitzoeken hoe we bij de ijsbaan komen want met onze auto kunnen we er niet (helemaal) komen. Er is wss wel een soort van shuttleservice en ook het OV zal wel goed zijn dus dat komt wel goed! Om binnen te komen hebben we wel onze entreekaartjes nodig. Die moet je afhalen bij een ATP kantoor en Lisan gaat zaterdag naar Amsterdam om ze daar te halen! Ik ben heel benieuwd hoe ze eruit zien! Eenmaal binnen zullen onze tassen wss uitgebreid gecheckt worden. Op de officiële Vancouver site vond ik een lijstje van wat je allemaal wel/niet mee mag. Veel is voor ons niet van toepassing want dat nemen we sowieso niet mee maar er waren 2 puntjes die me opvielen. Ten eerste mag je helemaal geen eten of drinken meenemen, dat moet je daar ter plekke kopen. Op zich wel logisch want dat betekend meer inkomsten voor de organisatie maar wel weer duurder voor ons. Ten tweede staat er ook wat over toegestane aanmoedigingsattributen. Je mag geen vlaggen meenemen van niet deelnemende landen en een vlag of spandoek mag niet groter zijn dan 2x1m. Onze vlaggen zijn redelijk groot maar gelukkig net klein genoeg! Wij hebben 1 spandoek, voor Dag Erik Kleven, die wss te groot is maar hij heeft zich nog niet geplaatst dus tot nu toe nog niet van toepassing..



Maar ik hoop wel heel erg dat hij alsnog geselecteerd word! Hij is (veruit) de beste 500m rijder van Noorwegen volgens de IOC regels mag hij wel rijden dus hopelijk mag hij van het Noors Olympisch comité ook gaan! Dan kunnen we hem ook live in actie gaan zien! Hetzelfde hoop ik voor Christoffer Rukke die voorlopig ook nog niet geselecteerd is. Afgelopen seizoen sloot hij heel goed af met top 12 klasseringen bi de Worldcupfinale en het WK afstanden dus dat beloofde wat voor dit seizoen. De trainingen in de zomer gingen goed en ik ging er ook helemaal vanuit dat hij Vancouver wel zou halen. Maar helaas gaat het dit seizoen nog niet echt lekker..Aan het begin van zijn carriere viel hij erg vaak en ook een DQ kwam regelmatig voor. Vorig jaar ging het perfect maar dit jaar is de pech weer terug. Hij is alweer een paar X gevallen of gediskwalificeerd en daarnaast ook een paar X ziek geweest. Daardoor heeft hij nog niet aan de Noorse kwalificatie eis van 1x top 8 of 2x top 12 rijden kunne voldoen. Maar er is nog een extra regel dat er uitzonderingen gemaakt kunnen worden voor jonge sporters of vanwege bijzondere omstandigheden. Dus mijn hoop en ik verwacht ook de hoop van Chris en Dag Erik is daarop gevestigd =)Verder hoorde ik vandaag hoorde ik nog dat ze allebei geselecteerd zijn voor het WK sprint dus hopelijk gaan ze daar goed rijden!




5 Noren zijn al wel geselecteerd en daarvan zullen we 1 of 2 live in actie gaan zien! In ieder geval Mikael Flygind Larsen die zich voor de 1500 geplaatst heeft maar op de 1000 heeft Noorwegen ook startplekken en ik verwacht dat hij die ook gewoon mag rijden omdat hij er toch al is. En hij heeft ons in Berlijn beloofd er ook bij te zijn ;) Hij vond het erg leuk dat wij gingen en ik ben heeeeel blij dat hij zich nu ook geplaatst heeft! Afgelopen seizoen verliepen niet goed door verschillende blessures. Ondanks dat bleef hij toch altijd positief en ik ben heel blij voor hem dat het nu in dit Olymisch jaar weer eens heel goed gaat! Håvard Bøkko is natuurlijk ook geplaatst maar ik weet niet of hij ook de 1000 nog wil rijden want hij rijd al 1500, 5km, 10km en team pursuit dus dat is ff afwachten. De andere al geselecteerde Noren zijn Maren Haugli, Sverre Haugli en Henrik Christiansen! Sverre en Henrik zullen iig de 5km gaan rijden en ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan maar helaas zitten wij dan in het vliegtuig dus zullen er niks van zien.


Iemand die ook een erg druk programma heeft is Shani Davis. Hij heeft gezegd alle afstanden behalve de team pursuit te willen gaan rijden. Dat betekent dat wij hem dus 3x (2x500 en 1x1000) in actie gaan zien! Dat vind ik erg leuk en het zou helemaal geweldig zijn als we hem goud kunnen gaan zien winnen op de 1000. Hij is dit seizoen ongeslagen op die afstand dus dat word spannend! Ik vind het wel vaag dat hij nu weer heeft besloten de team pursuit niet te gaan rijden want samen met Chad Hedrick en Trevor Marsicano zou het een hele sterke Amerikaanse ploeg worden. Verder is de totale Amerikaanse selectie ook bekend en helaas mist er 1 persoon die we heel graag hadden willen zien op de 500m, Brent Aussprung. Ik snap ook niet waarom hij niet mag. Hij was 2e op de Amerikaanse trials maar er waren al 3 vooraf geplaatsten, Shani, Tucker Fredricks en Nick Pearson. Die eerste 2 snap ik helemaal maar Pearson is echt niet beter als Brent. In oktober tijdens de afstandskampioenschappen was Brent 2x sneller en tijdens de eerste Worlcup in Berlijn had Brent ook de snelste tijd. Daarna kreeg hij last van zijn rug en moest 2 Worldcups overslaan maar tijdens de laatste in SLC was hij maar een beetje langzamer. Dus ik snap niet dat Pearson het voorrecht heeft gekregen van directe plaatsing zonder deel te nemen aan de trials…



De Nederlanders hebben hun kwalificatietoernooi ook gehad. Het was erg spannend maar werd wel ingewikkeld door allerlei regels en er volgt nog een 2de kwalificatietoernooi. Het is al wel bekend wie de 500 en 1000m gaan rijden. Op de 500 zullen we Jan Smeekens en mijn 'broer' Simon Kuipers gaan zien. Helaas niet de Nederlands recordhouder Ronald Mulder. Hij staat op de 10e en laatste plaats van de prestatiematrix maar dat is een aanwijsplek en die gaat naar iemand voor de team pursuit. Heel jammer! Op de 1000 zullen we mijn ook mijjn 'broer' gaan zien en verder Stefan Groothuis, Mark Tuitert en Jan Bos.


Ik zie dat ik alweer aardig wat getypt heb dus tot zover deze update. Volgende week meer!

3 opmerkingen:

- zei

Je broer rijdt ook op de 500!!!

aukje zei

oeps ja! Was ik helemaal vergeten omdat het alleen over Ronald gaat overal

Edwin zei

Ben ik blij dat ik niet naar VC ga. Mijn Spaanse vlag zou nog eens niet binnen komen :( Schande!