zondag 3 januari 2010

WC Heerenveen! Een blije dag! =D

Een week na Berlijn vond de 2de Worldcup plaats in Heerenveen. Na lang twijfelen, ik ben druk aan het sparen voor Vancouver en wil ook naar de WC finale, besloot ik alleen de zaterdag te gaan. Helemaal niet gaan wilde ik niet en zaterdag leek mij veruit de leukste dag!

Zaterdagochtend ga ik al vroeg op weg naar Heerenveen. Om 10.00 begint de B-groep en vanuit Annen is het nog een hele reis met het OV. Naast de gebruikelijke spullen heb ik ook een erg groot uitgevallen chocoladeverrassing mee. Niet voor Chris dit X maar voor Henrik die de letters voor Chris er ook wel erg lekker vond uitzien in Berlijn en hij verdiende nu ook iets vonden we omdat hij niet mocht rijden en voor zijn altijd blije humeur.



Om 9.30 kom ik aan op het station van Heerenveen waar Kirsten en Lisan al met de auto staan te wachten. Zo komen we al snel aan in Thialf en nadat ik een kaartje heb gekocht kan ik naar binnen. We lopen weer naar ons vaste plekje in de Noordbocht waar ik kennis maak met Edwin, die ook lid is van het schaatsforum en die vrijdag ook al bij Kirsten en Lisan had gestaan. Na het ophangen van vlaggen en spandoeken zijn we weer helemaal klaar voor een lange dag schaatsen kijken! De dag begint met de 500m dames B-groep waarop Hege net niet voor het eerst onder de 40 rijd maar wel weer een PR met 40.01. FF later komt er een blond hoofd zo ongeveer van de tribune af vallen waarbij hij bijna op de chocola voor Henrik gaan staan. Het is Chris die ff gezellig een praatje komt maken en blij nieuws voor ons heeft! Øystein is ziek en daardoor mag Henrik zeer wss vandaag de 5km gaan rijden! Later word dit door Henrik zelf bevestigd via sms. We zijn er erg blij mee, zo kan hij nu hopelijk mooi laten zien wat hij kan! Nadat Chris nog ff heeft verteld dat hij het record heeft bij mariokart, een spel wat de Noren al de hele week aan het spelen zijn volgens hun twitter, loopt hij weer verder. Snel daarna verschijnt hij aan de start tijdens de 500m mannen B-groep. Dit gaat helaas niet echt goed. Maciej reed wel best goed en word uiteindelijk 4de. Winnaar word Kyle Parrot.

De volgende afstand is de 1500 dames B-groep zonder echt interessante deelnemers. We vermaken ons met Polen die langslopen en een mooie handtekening op Lisans vlag zetten en Roland Cieslak heeft net zoveel lol als ons om onze aanmoediging voor hem. Pappa Erik komt ook nog ff gezellig langs en zo is de 1500 alweer afgelopen en begint het trainingsuur. Het begint drukker te worden in Thialf met leuke en niet leuke mensen die weer eens stom doen over onze aanmoedigingen voor buitenlanders. Vooral met Polen hebben ze veel problemen.

De A-groep begint ook met de 500 dames en Wolf was dit X alweer de snelste! Dan de mannen met Brent in rit 2 en we zijn er klaar voor om hem hard te gaan aanmoedigen maar hij rijd de hele 500m erg rustig. We vragen ons af waarom hij dan meedoet maar komen er later achter dat hij zo toch nog wat belangrijke WC punten kon halen! Er zijn veel spannende ritten en uiteindelijk is Kato de enige met een 34-er en wint daarmee. Jan Smeekens word mooi 2e en Ronald Mulder doet het ook weer goed met een 6e plaats! De volgende afstand is de 1500m dames A-groep. Dit vind ik opzich wel een leuke afstand. Ik verwachtte dat er wel een Canadeze dame ging winnen maar nadat iedereen gereden had bleek Ireen Wüst de snelste tijd gereden te hebben! Erg leuk!

Dan de 5km mannen, voor mij de leukste afstand van deze dag! In de eerste rit gelijk een Noor aan de start, Sverre Haugli die gelukkig weer beter is en nu zijn 1ste Worldcuprace van dit seizoen rijd. Hij rijd een goede vlakke race en finisht in 6.30.32, 12e plaats en halve Noorse Olympische nominatie (1x top 8 / 2x top 12) =) In de 2de rit een ''nieuwe'' Lee, Seung Hoon Lee, die erg goed rijd en finisht in 6.25! Dan in rit 6 Chad tegen Contin en met Chad lijkt het eerst niet zo goed te gaan maar toch wil hij niet verliezen en opeens rijd hij een rondje 28 en 29 en wint zo toch nog de rit. Blijft mooi om te zien! En dan de traditionele laatste rit Sven-Håvard die dit X wel heeeeeeeeeel spannend is en ff denken we dat het vandaag eindelijk partytime gaat zijn!! (meer over deze race in deze blog) Uiteindelijk wint Sven toch gewoon weer maar het verschil is nog nooit zo klein geweest! Dan zit de A-groep erop maar wij gaan nog lang niet naar huis. De B-groep 5km komt nog en al in de 1ste rit staat Henrik aan de start! Wij moedigen hem heel hard aan terwijl we ondertussen onze tassen inpakken want van de security moeten we van de Noordtribune weg. Dit vind ik wel heel jammer want zo kan ik toch niet echt ontspannen naar de supergoede rit van Henrik kijken. Hij finisht in 6.31.81!

We moeten naar de Oosttribune en gelukkig mogen we wel binnendoor lopen maar wel onder bewaking van de security die lijkt te denken dat wij iets crimineels gaan doen ofzo want we moeten precies naast hem lopen.. Op Oost kijken we de 5km verder met o.a. de Polen Cieslak, en Druszkiewicz die allebei een goede race rijden! Håvard loopt er ook nog rond en we feliciteren hem ff met de goede race! FF later verschijnt Henrik ook en bij het zien van het ingepakte cadeau raad hij gelijk wat het is en is hij blij dat hij een langere naam heeft dan Chris :P en meld hij dat hij ook nog een 2de naam heeft. Hij heeft allerlei leuke plannen met het cadeau maar hij is niet de enige die daarover kan beslissen ;) Over zijn race is hij erg tevreden en op dat moment staat hij nog 2de dus de ritten die nog volgen worden nog spannend om te volgen! We praten nog wat gezellig verder en daarna gaat hij bij wat Noren zitten en kijken wij vrij gespannen de laatste ritten af. O.a. de Pool Chmura rijd nog en komt heeeel dichtbij de tijd van Henrik en als hij gewoon door was gereden ipv eerst te stoppen na 4600m had hij het gehaald. Maar Henrik blijft 2de en dat betekend nog een leuke prijsuitreiking en promotie naar de A-groep! Inmiddels is er bijna geen publiek meer en staan we met een stuk of 6 mensen achter de boarding te klappen voor Jan Blokhuijsen, Henrik en Chmura! Inmiddels is het al half 8 en is de Worldcup nu echt afgelopen. We lopen naar het halletje waar we Henrik weer tegenkomen die nog een leuk cadeautje voor ons heeft, bloemen! =) Daarna verlaten we Thialf echt en begin ik aan mijn reis terug naar huis.

Door Kirsten word ik afgezet op station Wolvega waar ik samen met Edwin op de trein wacht. Die van hem komt al snel maar die van mij heeft uiteindelijk een half uur vertraging. In Leeuwarden aangekomen moet ik een half uurtje wachten op de trein naar Groningen en besluit ik ff snel naar de Mac te lopen voor wat eten. In Groningen moet ik weer een tijd wachten op de bus naar Annen en bel ik ff met Wendy om te vertellen over deze dag en ga ik naar de Burgerking voor een milkshake en zo ben ik rond 12 uur eindelijk weer eens thuis. Maar het was het waard want het was een geweldige dag die ik echt niet had willen missen! =D En als ik nog ff op twitter kijk voordat ik ga slapen zie ik opeens weer chocoladeletters verschijnen van de Nederlandse supportermeisjes! =)

1 opmerking:

- zei

Ik vond het een leuke dag! :) Ook echt spannende race van Håvard!!! Jammer dat die nie gewonnen heeft. Henrik was echt blij met z'n kado en was echt prachtig en lief van die bloemen. Chmura was gewoon een sukkel met z'n 4600 meter rijden ipv 5000 meter ;)