zaterdag 10 april 2010

WC Finale Heerenveen ~~~ Very fast Norwegians!

Na zaterdag een deel van de WC op TV gezien te hebben en me gezellig samen met iemand geïrriteerd te hebben aan wat en wanneer er werd uitgezonden maar heel blij te zijn geworden over een Noorse 1-2 op de 5km =D (Håvard en Sverre) en nog leuke verslagen uit Wolgeva gehoord te hebben begin ik zondagochtend weer aan reis naar Thialf. Met de auto zou het maar 50min. zijn maar met het OV, welke van de vele mogelijkheden je ook kiest, is het minimaal 2 uur. Ik ga nu weer voor optie bus-trein-trein en kom zo met de eerste trein bij Thialf aan. Daar kom ik Daniëlle en een vriendin tegen en samen lopen we naar Thialf. Lisan, Kirsten en Edwin staan daar al in de rij en het is gelukkig nog zo rustig dat ik bij ze kan gaan staan. En na een paar uurtjes wachten mogen we Thialf weer in en komen weer op ons plekje op Noord terecht.

De speaker begint de dag met een samenvatting van gister en tot mijn verbazing spreekt hij ''Håvard Bøkko'' (bijna) goed uit! Eerste X dat ik het zo goed hoor van Nederlandse commentator. Het lijkt of hij geoefend heeft en dat vind ik erg goed. Dat je Håvard niet goed kan uitspreken kan ik nog inkomen want daar heb ik toch ook wel tijdje over gedaan maar Bøkko is echt niet zo moeilijk ;) De eerste afstand is de 1000m dames die vandaag gewonnen word Shikova. Mijn ''schoonzusje'' wint de WC en dan is het tijd voor de 1000m mannen. Er zou helaas al maar 1 Noor starten doordat Chris op 1 punt of 0.04 niet voor de Finale geplaatst was maar als we Mikael niet op het ijs zien verschijne start er helemaal geen Noor meer. We hopen dan maar dat ie niet start om zich te sparen voor de Team Pursuit later die dag. Mijn 'broertje' doet gelukkig wel mee en word 4e! En Shani wint ook de laatste 1000m van dit jaar en heeft zo alle worldcups en natuurlijk de 1000 in Vancouver gewonnen! Echt knap!!!

© www.meijco.nl

Dan de Team Pursuit. Eerst de dames maar daar herinner ik me niks meer van want was toen al veel te druk bezig met de Noorse mannen. Die konden wel eens gaan winnen vandaag en daarmee ook wereldbeker! Dat leek me helemaal geweldig!! De finale bestaat maar uit 2 ritten en in de eerste rit is het Canada tegen de VS. Tot onze verbazing rijd Shani opeens de TP en dat gaat best goed! Ze verslaan in ieder geval Olympisch kampioen Canada. Dan Nederland-Noorwegen. Nederland start met een B-team en Noorwegen in de sterkste opstelling (Håvard/Henrik/Mikael)! We moedigen ze keihard aan en het is superspannend!! De Noorse tactiek is altijd zo vlak mogelijk rijden en als het kan op het eind nog wat versnellen en zo blijft het heeel spannend. De eerste 2 rondjes liggen ze 4e, dan 2 rondjes 3e, 2 rondjes 2e en op 1.5 rondje voor het einde komen ze door op 1ste plaats en dit houden ze ook vol tot de finish!! =D Het is supermooi hun blijdschap te zien nadat ze de finish gepasseerd zijn en op scorebord zien dat ze gewonnen hebben. Ook de coaches zijn superblij en wij natuurlijk ook. De Noren hebben dit hele jaar de TP al serieus genomen en goed gereden en mooi om te zien dat dit nu ook beloond word met de Worldcupzege! En zo wint Håvard na het 5/10km klassement al zijn tweede wereldbeker en Mikael en Henrik hun eerste! En voor het eerst in de geschiedenis wint geen enkele Nederlander een werelbeker!

© www.meijco.nl

We klappen nog ff hard voor ze als ze voorbij komen en later nog een X bij de prijsuitreikingen. Het word een gezellige boel want zowel de Noren als Shani besluiten richting West te lopen om bloemen richting hun geliefden te gooien/brengen. Dan is het wachten op de ereronde voor alle Werelbekerwinnaars die (nog) aanwezig zijn. Dit gebeurt in allemaal mooie auto's en als Henrik en Mikael (Håvard zat alleen in auto voor zijn 5/10km) voorbij komen zwaaien ze en staat Henrik opeens op en gooit zijn bloemen naar ons! Helaas belanden ze op het beton tussen ijsbaan en tribune in maar een steward geeft ze aan ons en zo sta ik met een enorme bos in me handen!

We lopen weer naar de hal waar ik ff op Wendy wacht die met haar vader op Oost zat en ik rijd met hun mee naar huis. Daar eten we wat en dan gaan Wendy en ik weer naar Wolvega voor hopelijk nog een leuk avondje uit. Daar aangekomen zijn Lisan, Kirs, Edwin en Angeline net met hun dessert bezig en gaan we er ff gezellig bijzitten. Ze hebben nog een leuke verrassing voor ons, broertje weet dat hij broertje is en dat wist hij al sinds het debuut van de sign in Berlijn :O En wij ons elke X weer afvragen of hij het nu doorhad :P Nadat het dessert op is lopen we richting lobby waar we gezellig met wat Noren praten en Mikael nu ook een X chocola van ons krijgt en beloofd volgend jaar ook Freia voor ons mee te nemen! Coach Jarle vind het allemaal ook wel interessant wat we later die avond ook nog zullen merken in Heerenveen waar we ff later in een propvolle auto (6 personen) op weg naar toe zijn. Daar maken we een kleine kroegentocht, zijn we iemand kwijt en belanden uiteindelijk in Bak waar we veel lol hebben om van alles en nog wat. Om 22.50 gaat helaas mijn laatste bus naar huis en neem ik afscheid van iedereen. Ik heb nog helemaal geen zin om te gaan en als ik dan een telefoontje krijg dat de persoon die kwijt was net is opgedoken besluit ik vrij impulsief weer terug te gaan. Zo volgt er nog veel gezelligheid en rond middernacht volgt nog een klein deel 2 van onze kroegentocht maar dan besluiten we dat het tijd is om naar huis te gaan. Buiten aangekomen zien we opeens de Noor die eerst kwijt was nu op straat staan en na een impulsieve actie van Lisan zit ik samen met haar en Kirsten opeens in een Noorse taxi. Erg leuk maar weer in Wolvega aangekomen ben ik blij dat ik het ritje overleefd heb ;) FF later komt de veilige taxi met Wendy aan het stuur en verder Angeline en Edwin ook aangereden die ook nogal in shock zijn door ons ritje. Na nog ff bijgekomen te zijn in de lobby ga ik met Angeline en Lisan mee naar hun hotelkamer waar ik een mooi 'bed' heb.

Echt slapen doe ik niet en de volgende ochtend ga ik al vroeg met Lisan richting treinstation. Een paar anderen hebben (helaas) hun trein niet gemist dus zie zien we niet meer en zo zat het schaatsweekend er alweer op! Nog 1 te gaan!

2 opmerkingen:

- zei

Het meest geniale van deze dag vond ik jouw actie om op de grond te gaan slapen :D :D echt zooo prachtig!!! En ja dat ritje was bijna onze laatste rit geweest :o

angeline zei

Wat een prachtige dag met als hoogtepunt onze kroegentocht! :D Geweldig!! :D Goede keuze om toch weer terug te komen! :D Maar of t zo verstandig is om met 220 mee te gaan ;) :P Hahaha maar gelukkig leven jullie nog! :P En gezellig dat je bij ons bleef slapen in je zeer comfortabele bed haha :P Valt ook niet mee om goed te slapen met een snurkende kamergenoot, die om 5 uur zit te smsen en te lachen haha :P