maandag 12 april 2010

WK Allround dag 1 ~~~ En gave fra Ismannen fra HOL!

4 dagen na de WC finale is het alweer tijd voor het WK Allround! Al vrij vroeg stap ik weer in Breda de trein in op weg naar H'veen! En dit X kijk ik er niet alleen naar uit om de Noorse schaatsers te gaan aanmoedigen en zien. Uit HOL komt er ook een hele groep supporters Håvard & Hege en de andere Noren aanmoedigen en daaronder Kjell de ''ismann''. Die hebben we vorig jaar in Moskou ontmoet en toen in Geilo woonde had hij mij X uitgenodigd om naar de ijsbaan in HOL te komen waar ik toen geweldige avond heb gehad. Sindsdien via facebook contact gehouden en we hadden al afgesproken dat we nu op het WK weer zouden meeten. Dat vond ik al erg leuk maar maandag kwam hij met hele leuke verrassing! Hij zou HOL supporterstruien gaan meenemen voor mij en de rest van de Nederlandse fanclub voor Håvard, Hege en Chris. Hij wist nie precies hoeveel hij nog had maar de rest zou ik dan wel krijgen als ik naar Noorwegen zou gaan.

Aangekomen op H'veen CS komt Kirsten er ook al snel met auto aan en rijden we samen naar Thialf. Daar aangekomen is er gelukkig nog bijna geen rij en ff later komen Edwin en zijn moeder ook nog gezellig bij ons staan. Een tijdje later gaat me foon en is het Kjell en ben ik opeens Noors aan het praten. Dat gaat verrassend goed, misschien wel omdat ik er niet op voorbereid was en zo niet teveel kon twijfelen, en we spreken af te meeten als hij er is. Na nog wat wachten gaan de hekken open en mogen we naar de trappen lopen. Bij de trap aangekomen heb ik een mooi plekje waarbij ik nog uitzicht over de grond heb. Het is nog niet echt druk maar wel gezellig en tijdje later gaat me foon weer en ga ik op weg naar Zuid. Onderweg kom ik al verschillende mensen in HOL truien tegen. Bij 1 van de muntverkooppunten zie ik dan Kjell die erg blij is me weer te zien en ik krijg 2 truien en doe die voor mij gelijk ff aan en ik zie er prachtig uit vind hij :P De trui is ook supermooi!! =D Ik word nog voorgesteld aan zijn jongste zoon die al weet dat ik bij Høve Støtt heb stagegelopen en na nog wat praten over het WK, Håvard, Sven krijg ik nog 16 muntjes in me handen gedrukt die ik echt moet meenemen neem ik weer afscheid en ga terug naar Noord. Daar kan ik makkelijk de trap op en word me trui bewonderd.

FF later gaan de deuren open en het lukt ons niet om precies op ons plekje te staan. In plaats van aan de rechterkant van het hek staan we nu aan de linkerkant maar wel helemaal vooraan! Op de Westtribune zien we Lisan opduiken die haar Poolse vlag aan het ophangen is. En dan begint de eerste afstand van vandaag, de 500m mannen! Ik ben heel zenuwachtig voor Håvards race na zijn val op het EK en ben heel blij met zijn opening van 10.0 en kijk gespannen naar de rest van de race. Het ziet er nogal apart uit, net alsof hij ergens last van heeft of dat er iets met zijn schaatsen is en zo eindigt hij in 36.62 en 9e plaats nog achter Sven... Dat is heel jammer maar ik maak me nog meer zorgen om de reden van zijn rare race. Hopelijk is het niet iets waardoor hij het toernooi weer niet kan afmaken.. Winnaar van de 500 word Konrad Niedzwiedzki wat ik wel heel cool vind!! De volgende en alweer laatste afstand is de 5km mannen. Ondertussen kopen we af en toe wat drinken en nog een X chips bij het karretje die langs de boarding rijd. Dat doe ik normaal nooit maar nu ik muntjes heb gekregen moeten ze ook gebruikt worden! Verder weet ik van de 5km niet heel veel meer. In rit 9 rijdt Håvard die ik heel hard aanmoedig en gelukkig rijd hij alweer een heeeel stuk beter dan de 500m en finisht in 6.21.08. Nog niet echt een tijd waar Sven van schrikt maar hij is wel ziek (geweest)... Maar zoals altijd nog tot nu toe is hij gewoon weer sneller met 6.19.63. Dan in de allerlaatste rit nog Sverre Haugli. Heel cool dat hij X in de laatste rit mag starten en we moedigen hem hard aan. Hij rijd een goede race en word 6e in 6.26.03.
Dan zit de 1ste dag er alweer op en gaan we naar buiten. We gaan op zoek naar Kjell maar die vinden we niet meer. Wel zien we Hege en Håvards broer nog rondlopen die niet echt meer lijkt te weten waar hij eigenlijk rondloopt. We observeren hem een tijdje terwijl we richting achteruitgang lopen en daar aangekomen zien we een deur van 1 van de shuttlebusjes opengaan en verschijnt Lisan :O Als we iets dichterbij komen zie ik ook rode jasjes en besef ik me dat ze in een busje vol met Polen zit! =D We kletsen nog ff en als Lisans moeder er dan ook aankomt zwaaien we ze uit. Wij blijven nog ff wachten en opeens verschijnt Hege. Ik praat ff met haar en vraag of zij weet wat er met Håvard was tijdens de 500m. Maar zij snapte er net zo weinig van als wij. We wensen haar nog ff succes voor morgen en ze zegt dat ze er heel veel zin in heeft en dan gaat ze naar binnen op zoek naar Håvard. Wij blijven nog ff buiten wachten en opeens komt er een auto aangereden waar Gerard Joling uitstapt. Na ff twijfelen besluiten Kirsten en ik met hem op de foto te gaan. Hij is in een vrolijke bui en na nog wat lol om licht & nicht gaat hij naar binnen om op te treden in de Aegon tent. Dan komt Hege weer naar buiten en vertellen we haar nog ff wat over de WC finale van vorig weekend ;) Deel 1 van het verhaal vind ze heel leuk maar deel 2 vind zij toch ook gestoord. Nog ff later komen Sverre en fysio Piet naar buiten en terwijl Kirsten en Edwin lol hebben met Sverre, zijn brood en een foto praat ik ff gezellig met Piet over mijn trui, Kjell, HOL en hoe mooi het daar is! En daarna besluiten we maar eens te gaan. Ik word afgezet bij station Heerenveen en na een busrit ben ik rond kwart voor 12 weer thuis.

2 opmerkingen:

- zei

HOL!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik moet ineens weer aan een bepaalde dag denken!! Ik vond het welr aar dat ik nie bij jullie stond maar ik kwam wel als een duveltje uit een busje vol met Polen :P Echt lief van Kjell :) en handig van die muntjes :D En die truien zijn cool en 220 is idd gestoord!! Gelukkig zit het niet helemaal in de familie en zit er nog 1 normale daar :P

angeline zei

Wat cooool dat je een Hol-trui hebt gekregen van Kjell!! :D :D Hij is echt supermooi!! :D Ik schrok ook wel even toen ik Havard zag na de race, maar gelukkig bleek t mee te vallen! :) Gaaf dat jullie Gerard Joling nog tegenkwamen! Leuke foto ook! :D