donderdag 13 mei 2010

WK Allround dag 3 ~~~ You are more Norwegian than Dutch!

Na dag 2 van het WK thuis gezien te hebben en ff een inmiddels traditioneel (Nederlands) cadeaupakketje samengesteld te hebben met stroopwafels, drop en Milka verpakt in mooi pakpapier voor Kjell als bedankje voor de truien ga ik zondag weer op weg naar Thialf!

Vandaag hebben Kirsten en ik Aegonkaartje, gekregen via de vader van Edwin die daar werkt. Het zijn geen gewone kaartjes, die moeten we nog ophalen in de Aegontent en dat kan een uur vantevoren. Wij willen graag eerder de kaartjes hebben en zijn er dan ook al wat eerder maar de tent is nog gesloten. Ondertussen zie we Peter Mueller, vader&moeder Bøkko en Håvards vriendin voorbij lopen en in de rij komen we Reitse en Allard van het Schaatsforum en Reitses vriendin in de rij tegen met wie we tijdje gezellig kletsen. Doordat ik in mijn HOL trui rondloop word ik door een vrouw achter me, die ik al heb horen praten over me trui met een vriendin, in het Engels aangesproken. Ik besluit ook in het Engels te antwoorden maar dan krijgen Kirs en ik de slappe lach en vervolgen we ons gesprek in het Nederlands. Iets voor 12 gaat dan de tent open en komen we terecht in een zeer lux ingericht iets. We moeten nog ff wachten voordat we door mogen Thialf in en fiksen binnen 5 min. nog een KUCK bordje. Record! Al had ik de letters al wel uitgeprint. Dan mogen we naar binnen en komen we terecht in het Aegonvak. We hebben echter geen zin om in dit vak te gaan staan en na wat overleggen & discussiëren met wat aardige securitymannen mogen we bij een deur op west naar buiten. Daar komen we terecht tussen allemaal HOLmensen en proberen de goede (Kjell) te vinden maar dat is zo ongeveer de enige die we niet zien. Dan lopen we verder naar Noord en mogen ff later naar binnen en komen nog mooi vooraan doordat Edwin en zijn moeder een plekje vrijhouden.


© Meijco van Velzen www.meijco.nl

Ik besluit toch nog X terug naar buiten/Zuid te gaan om Kjell te gaan zoeken en nu vind ik hem al snel op Zuid en kletsen we weer ff gezellig en dansen nog wat rond op de tribune en hij vind dat ik ''more Norwegian than Dutch'' ben en daar heeft hij iig qua schaatssupporter wel gelijk in en verder mss ook wel ;) Dan neem ik weer afscheid en zeg dat ik op eind van de dag nog iets voor hem heb. Weer aangekomen bij Kirsten en Edwin en zijn moeder ben ik net op tijd voor de eerste rit van de 1500 dames. Het is nogal ingewikkeld en spannend of en welke Noorse dames de 5km mogen gaan rijden. Het was mij zaterdag allemaal uitgelegd door een vriend maar het is afhankelijk van het rijden van de Noren zelf en nog wat Russen en Canadezen. Zo is het wel spannend om te volgen al raken we de kluts wel wat kwijt. En als iedereen dan gereden heeft denken we dat niemand van de Noren de 5 mag rijden en heel misschien Hege nog. Maar ff wachten tot de loting!

Na weer ff wat drinken gekocht te hebben, de muntjes zijn nog niet op, begint de 10km voor mannen. In de eerste rit Konrad die toch de 10km weer gehaald heeft en we moedigen hem hard aan. Hij rijd voor zijn doen nog wel een goede 10! Dan in rit 3 Sverre tegen Jan Blokhuijzen. Ze maken er een hele mooie en spannende race van. Het laatste deel van de race is Sverre wel sterker en blijft vlak rijden terwijl de rondetijden van Jan omhoog gaan. Zo wint Sverre de rit in een supergoede tijd van 13.18.39. Dan na nog een rit en nog een dweilpauze in de 5e rit Sven tegen Håvard. Apart om dit als 1 na laatste rit te zien! Wij moedigen Håvard nog 1x keihard aan, de laatste X dat dit kan dit seizoen, en hij rijd wel een goede race. Sven rijd (helaas) ook wel weer heel goed en zo word het Kuck wel heeel moeilijk gemaakt om nog een kans te maken om te winnen. Maar het is nog niet beslist totdat Kuck ook gefinished is en hij begint zijn race supergoed en rijd lange tijd hetzelfde schema als Sven. Wij moedigen hem keihard aan terwijl de rest van het stadion steeds stiller word.. Maar na 12 rondes moet Kuck toch het schema loslaten en verliest in een paar ronden zijn voorsprong. Toch heeft hij het goed geprobeerd wat ik erg mooi vond om te zien!! En zo word Sven voor de 4e x op rij wereldkampioen, blijft Kuck nog wel 2e en staat Håvard gelukkig ook nog op het podium op plek 3.

En dan is het WK nog nie afgelopen zoals ik eigenlijk gewend bent. De 5km voor dames volgt nog. Dit kan me eigenlijk niet meer echt boeien. Maar tot onze verbazing verschijnt er nog wel een Noorse aan de start. Maren mag rijden! Die moedigen we nog ff heel hard aan en zo was dat de laatste Noorse race van dit seizoen. Het word verder niet heeeeel spannend meer en Sablikova word Wereldkampioen gevolgd door Groves op plek 2 en Wüst op 3.


© Meijco van Velzen www.meijco.nl

Er waren nog een paar dingen die ik wilde doen. Als eerst Kjell weer proberen te vinden en cadeautje geven. Dit was helaas wat moeilijker dan verwacht doordat wij op noord en hij op zuid stond en er nog heeeel veel andere mensen naar buiten wilden. Dus voordat wij een X bij Noord waren was hij al stuk verder weg. Ik ben nog wat andere HOL supporters gevolgd naar de bussen maar kon hem helaas nie meer vinden en zijn telefoon stond helaas uit. Het aan iemand anders meegeven wilde ik ook nie want ze waren allemaal niet meer zo helder ;) Ik baalde er wel van maar ja, ik zou hem in mei dan wel weer gaan zien! Dan weer snel terug naar Thialf om Håvard nog ff gedag te zeggen. Dat was iig het plan maar ook hij leek al verdwenen te zijn.... Zo werd het een beetje raar einde van het weekend en het seizoen. Met de bus en de trein ging ik weer naar Annen en onderweg dacht ik terug aan alle mooie momenten die ik dit jaar weer meegemaakt heb! Het was weer een super geweldig seizoen geweest!!! =D

4 opmerkingen:

- zei

Hahaha jij bent zeker meer Noors dan Nederlands :P jamer dat het alleen zo afliep en je Havard en Kjell niet meer hebt kunnen spreken :(

Kim zei

Hey, toevallig ben ik een tijdje geleden op je weblog terecht gekomen en heb nu ook een aantal vorige posts van je gelezen. Echt heel tof om eens iets te lezen van iemand die ook het Noorse team aanmoedigt, want daar zijn er jammer genoeg niet zoveel van. Kan nu al niet wachten tot het seizoen weer begint! ;) Groetjes, Kim

aukje zei

Hei Kim! Bedankt voor je leuke reactie! =) Het Noorse team is gewoon geweldig! ;) Maar zijn idd nie zoveel mensen die dat zien.. Maar leuk om te lezen dat er nog een Norenfan is ;) Heb ook alweer zin in komend seizoen! groetjes Aukje

angeline zei

Haha daar heeft Kjell helemaal gelijk in denk ik.. ;)Goedgeplaatste opmerking haha :P Wel erg jammer dat je hem later niet meer kon vinden :( Maar gelukkig dat je hem al redelijk snel weer zou zien ;) Een 5 km dames als slotafstand is saaai :S Mja nog wel weer een geluk voor jou dat Maren nog kwam! :) En gelukkig stond Havard nog op t podium! :D