donderdag 13 mei 2010

Amstel Gold Race 2010!

Het fietsseizoen begint dit jaar al vroeg voor mij! Ik moet me voorbereiden op de Amstel Gold Race die ik 17 april samen met Wendy gaan fietsen! En zo zit ik eind maart al op de fiets en na wat ritjes ben ik er wel klaar voor denk/hoop ik!

En zo vertrek ik op vrijdag 16 april richting Eindhoven waar Wendy nog is en na ff boodschappen gedaan te hebben reizen we samen verder naar Maastricht. Daar gaan we bij een oom en tante van mij slapen. Als we daar aankomen is het eten bijna klaar en is het een volle maar gezellige tafel met ook 3 neefjes en een nichtje van mij. Ik zie ze niet zo vaak dus was leuk ze zo weer eens te zien! Daarna rijden Wendy en ik nog ff met de auto van mijn tante naar Valkenburg om het startpakket op te halen. Wendy kent daar gelukkig goed de weg en vind zo een parkeerplaats. Weer terug in Maastricht kletsen we nog ff gezellig met mijn oom en tante en gaan dan slapen.

De volgende ochtend staan we al vroeg op en naar goed ontbeten te hebben en ons overlevingspakket voor die dag klaargemaakt te hebben gaan we op weg. Het is nog koud maar het lijkt een mooie dag te worden! Na ruim een half uur fietsen zijn we bij de start in Valkenburg aangekomen waar het erg druk is. Bij de stand van Shimano pomp ik nog ff me banden op en dan kunnen we echt gaan beginnen! We hebben ons ingeschreven voor de 100km met daarin 8 beklimmingen. De eerste (Geulhemmerberg) volgt al snel maar is gelukkig niet heel zwaar. Op de 2e (Maasberg) hebben we samen met andere fietsers lol om een auto met daarin een zeer geirriteerde chauffeur die vervolgens zijn auto tegen een steen rijd. Precies op de helft vinden we een mooi bankje en eten daar wat van onze broodjes op en kijken ondertussen naar de vele fietsers die langskomen. Het is wel makkelijk dat er zoveel mensen meedoen, zo hoef je bijna nooit op kop te fietsen ;) Vlak nadat we weer op de fiets zijn gestapt volgt de officiele verzorgingspost. Hier stoppen we niet lang en we zijn blij dat we zelf genoeg eten hebben meegenomen want al het eten is hier al op :O Dat vond ik toch wel slecht want de inschrijfkosten waren best hoog en dan verwacht je op zijn minst nog wel wat eten bij de enige verzorgingspost.

Hierna volgt een stuk waar het de hele tijd op en neer gaat en de volgende echte klim is de Wachelderberg. Deze gaat bij ons allebei erg goed en tot mijn verbazing haal ik veel mannen in die of heel langzaam gaan of zelfs moeten afstappen. Dat is toch wel heel cool =D Boven aangekomen staan er veel mensen uit te puffen en wij besluiten ook ff in het gras neer te ploffen waar we vervolgens een hele tijd van de zon genieten. Al hebben we ook uitzicht op wat minder moois. 2 fietsers zijn met elkaar gebotst en 1 moet afgevoerd worden met de ambulance met wss gebroken pols/arm. Nadat we weer verder gaan volgen er nog 2 stijle klimmetjes maar ook deze komen we fietsend boven en zo komt Valkenburg alweer snel in zicht! De 1 na laatste klim is de Sibbegrubbe. Dit is wel 1 van me favoriete klimmetjes maar vandaag gaat het niet heel lekker. Dan nog 1 afdaling en de Cauberg op naar de finish. Deze blijft zwaar en helemaal na al meer dan 100km gefietst te hebben maar ook hier komen we boven! Bij het finishgebied parkeren we onze fietsen en zitten een tijdje heerlijk in het gras. Daarna een medaille/flessenopener halen en een isostarpakket en dan via 1 van me favo afdalingen terug naar Maastricht! Daar hebben we met Maruschka en Anne op een terrasje afgesproken en trakteren ze ons op een heerlijk kriekbiertje en is het erg gezellig! Na een uurtje moeten hun gaan en gaan wij weer naar mijn oom en tante. Na een heerlijke douche kunnen we weer aanschuiven aan tafel en eten we heerlijke shoarmabroodjes. Daarna zitten we nog lang buiten en kruipen daarna ons bed in want we zijn toch wel moe!


De volgende ochtend gaat de wekker alweer vrij vroeg. Vandaag gaan we naar de race van de profs kijken! Om 9 uur hebben we met een groepje van couchsurfing afgesproken op de grote markt in Maastricht. Daar aangekomen zien we al snel een jongen van die groep die Wendy al kent en ook zien we toevallig Maruschka en Anne nog! Na ff bij het startpodium gekeken te hebben waar Caisse d'epargne maar met 3 renners verschijnt omdat de anderen vastzitten vanwege de aswolk gaan we met de fiets op weg. 1 jongen van de groep heeft een hele route uitgestippeld zodat we de renners vaak kunnen zien. Zo rijden we voor mijn gevoel kris kras heen en weer maar het schema klopt prima en we hebben zelfs nog tijd om van echt heerlijk ijs te genieten! Bij de Gulpenerberg aangekomen besluiten we echter de groep te laten gaan want hun willen na doorkomst van de renners gelijk weer verder zonder de Gulpenerberg op te fietsen terwijl de renners hier nog een x gaan langskomen. Verder hebben we nu ook wel ff zin om te relaxen. We fietsen eerst ff naar Gulpen en kopen daar bij een benzinepomp wat drinken want het is warm en we hebben dorst :P Na daar een tijdje gezeten te hebben gaan we op weg om de Gulpenerberg op te klimmen. Een korte maar erg steile klim en in verleden ben ik niet altijd boven gekomen.. Langs de weg staat nog vrij veel publiek en ook wij worden aangemoedigd. Dat is wel erg leuk om eens mee te maken!! =D Normaal moedigen wij vooral schaatsers heel hard aan maar nu is het een X omgekeerd ;) En zo komen we ook boven! Daar parkeren we onze fietsen en gaan heerlijk languit in een weiland liggen. Na een tijdje gaan de wielrenners er bijna weer aankomen en zoeken we een plekje langs de weg. De renners hebben er al ong. 200km en heel wat klimmetjes op zitten en gaan ook niet zo hard meer omhoog en het peloton is uit elkaar gevallen in kleine groepjes. Dit maakt het wel erg leuk om te kijken! Een paar minuten na de bezemwagen komt er ook nog een eenzame renner voorbij die we ook nog ff hard aanmoedigen. Hopelijk vind hij de weg naar de finish nog! Een gezin wat we daar spreken vertelt dat ze ff verderop in een restaurant de finish op tv gaan bekijken en dit lijkt ons ook wel wat. De laatste kilometers zijn nog erg spannend en uiteindelijk wint de Belg Philippe Gilbert!

Na nog ff buiten op bankje gezeten te hebben gaan we weer op weg naar Maastricht. Hiervoor moeten we nog 1 klim op, dit word de Daalhemmerweg, en daarna weer de heerlijke afdaling naar Maastricht. Weer bij het huis van me oom en tante aangekomen pakken we al onze spullen in, nemen we afscheid en gaan we naar het station . Vanwege werkzaamheden volgt er nog een lange reis terug naar huis. Niet echt fijn want we zijn wel heel moe maar uiteindelijk ben ik om 12 uur weer thuis na een heerlijk weekend! =D Op de teller staat 220km! =D

3 opmerkingen:

- zei

Wat stom van die verzorgingspost!!! Maar verder klinkt het als een leuk weekend en zo grappig van dat aangemoedigd worden!

angeline zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
angeline zei

Zeker stom dat het eten allemaal op was..Beetje slecht geregeld dan! :S Maar jullie hadden geluk met het weer! :D Mooie foto trouwens! :D Je ziet er uit als een echte topsporter met die kleding en fietshelm :P En als je dan ook nog aangemoedigd wordt voel je je al helemaal een echte prof haha :P