donderdag 13 mei 2010

Norge! dag 1 ~ En trivelig kveld i Oslo!

Na heel wat weken aftellen is het donderdag 29 april eindelijk zover, ik ga weer naar Noorwegen! FF voor een week op vakantie! Een paar dagen Geilo en een paar dagen Oslo!

Om 10 vertrek ik met de bus richting station Breda, dan met de trein naar Eindhoven en daar nog stukje met de bus naar vliegveld. Sinds maart dit jaar vliegt Ryanair van Eindhoven naar Oslo Rygge en dat is ideaal voor mij! De incheckbalie is nog nie open maar ik weeg me tas al vast ff en ben blij dat die 13kg is! FF later ben ik ingecheckt en ga ik nog ff wat eten. Wel belachelijk duur op het vliegveld maar ik had er thuis geen tijd meer voor. Het is heerlijk weer en ik ga buiten op het panoramaterras zitten. Nadat ik me eten op heb ga ik alvast door de douane, dan heb ik dat alvast gehad en er staat nogal een lange rij. Na nog ff wachten mogen we het vliegtuig in en vind ik een plaats vrij achterin. Tot mijn verbazing zit het vliegtuig bijna helemaal vol! Ik vermaak me met muziek luisteren en een tijdschrift lezen en 1.5 uur later landen we op vliegveld Rygge. En zo is dit na Gardermoen en Sandefjord/Torp al het 3e vliegveld in Noorwegen waar ik land. Gelijk als ik de hal binnenkom is er een winkel waar ik ff ga rondkijken en zo koop ik al me eerste Freia chocola voordat ik officieel het land binnen ben :P Dan nog ff wachten op mijn bagage en ik zie nog maar 1 tas op de band staan en dat is niet die van mij... Maar dan zie ik nog een andere band voor ''speciale bagage'' en daar ligt mijn tas!

Aan de voorkant van het vliegveld staat een bus naar Oslo al klaar en zo ben ik een uur later op Oslo bussterminal. Het is ff lastig om dan ook echt op het centraal station te komen maar na wat heen en weer lopen ben ik er en dump ik mijn grote tas in een kluisje. Bij een supermarkt op het station koop ik een grote fles Urge (frisdrank die alleen in Norge te koop is) en ga dan naar buiten. Ik wil eigenlijk naar de haven lopen maar kan de weg niet echt vinden. Wel zie ik het nieuwe operagebouw. Ik heb nu geen zin om verder te zoeken en besluit naar de Karl Johansgate te gaan en daar wat rond te kijken en ergens wat te gaan eten. Restaurants zijn duur in Noorwegen maar ik vind een kebabzaak met betaalbaar eten en neem een bord met kebab, patat en sla wat goed smaakt! Het is heerlijk weer en ik vind het heerlijk om weer in Oslo rond te lopen. Ik loop verder naar het paleis en door het park daar en zit een tijdje op de trap van het uitzicht en de zon te genieten. Dan loop ik naar de universiteit waar ik met Håkon heb afgesproken. Ik ben een beetje zenuwachtig maar heb er ook veel zin hem nu te gaan ontmoeten! Al snel komt hij eraan gelopen en herkennen we elkaar al van een afstandje en dan staan we opeens naast elkaar. Hij heeft bedacht om te gaan bowlen en dat vind ik een leuk idee! Het is een stukje lopen en ondertussen praten we gezellig in het Noors (wat ik toch wil proberen en dat gaat verrassend goed). We mogen bowlen op baan 6 en na goede schoenen en goede ballen gevonden te hebben ga ik beginnen. Dat gaat goed want ik gooi meteen een strike! Het word een spannend eerste spel en met een strike in de laatste beurt wint Håkon. We spelen daarna nog 2 spellen die ik ook allebei verlies maar we hebben veel lol!

Daarna gaan we weer naar buiten en lopen wat door de stad en komen ook bij de haven uit. Toch makkelijker samen met iemand die de weg weet ;) Na wat zoeken vinden we verderop een café waar geen voetbal uitgezonden en niet teveel lawaai is van muziek en andere mensen. Hier koop ik mijn eerste biertje ooit in Noorwegen (het is nogal duur daar ;) ) al is het een Belgisch biertje :P We kletsen een hele tijd gezellig over en dan is het alweer tijd om terug naar het station te lopen waar mijn trein naar Geilo om 23.09 zal vertrekken. Nadat ik mijn tas weer uit de kluis heb gehaald lopen we naar het perron, nemen afscheid en stap ik de trein in. Het was een erg gezellige avond geweest!

De treinreis naar Geilo duurt 4.5 uur en ik luister muziek en slaap een beetje. Ik ben bang me te verslapen of dat de conducteur mij vergeet wakker te maken maar ff voordat we aankomen komt hij wel langs! Het is erg leuk om weer in Geilo te zijn ook al is het nu pikdonker. Ik neem een taxi naar het Bardøla hotel waar mijn collega's van mijn stage vorig jaar bij Høve Støtt een kamer voor mij geboekt hebben. Vorig jaar woonde ik in een hytte bij dit hotel en ik at er ook elke dag dus is ook weer leuk om daar weer terug te keren! Na de taxi betaald te hebben moet ik bij de receptie ff bellen en dan komt er iemand aan en kan ik inchecken. De kamer ziet er erg mooi uit met een 1 persoonsbed, 2 tafeltjes en stoelen, een tv en een mooie badkamer. Het is inmiddels 4 uur 's nachts en ik besluit lekker te gaan slapen!

2 opmerkingen:

- zei

Urge :D ik was dat drankje helemaal vergeten! Ben blij dat de eerste dag zo goed verlopen is! Moet zeker fijn zijn om daar weer ff terug te zijn! En fijn dat je alsnog de haven hebt gezien! Alcohol is zeker duur daar maar dat mag wel eens ;)

angeline zei

Klinkt als een erg leuke dag! :D Erg leuk om weer terug te zijn in Geilo enzo! :D Mooi dat je veel lol hebt gehad met bowlen!! :D Dan is t ook niet zo erg om te verliezen :P Urge..Nooit van gehoord :P Moet ik in augustus ook maar es proberen dan ;) Lekker om na lange tijd weer Freia te kunnen eten lijkt me! :D Wat veel tussenlandingen trouwens :O Dat was zo'n cityhopper oid zeker?