maandag 24 mei 2010

Norge! dag 6 ~ Rusler rundt i Oslo! =)

Na lekker geslapen te hebben sta ik rond 8 uur weer op. Na een lekker ontbijt gaan we op weg naar het centrum. Håkon gaat naar de uni en ik ga wat dingetjes in Oslo bekijken. Het is er niet echt mooi weer voor, het is koud en het sneeuwt :O, maar daardoor laat ik me niet tegenhouden. Ik ga eerst naar de turistinfo om een kaart, die heb ik wel nodig, te halen en een stapel folders voor Angeline en een studiegenoot die allebei in de zomer naar Oslo gaan. Op de kaart staat ook een openbaar vervoerkaart en ik kijk even hoe ik naar Holmenkollen kan komen. De skispringschans van Oslo waar ik in 2005 al een keer met Wendy geweest ben en vond het toen erg mooi/leuk daar. Nu is de schans afgelopen jaar totaal verbouwd en ik was wel benieuwd hoe het er nu uit zou zien!

Met de tram en de bus reis ik er naartoe en dan is het nog een stukje lopen. Je zou vanaf hier ook een heel mooi uitzicht over Oslo moeten hebben maar door de mist is er nu weinig te zien. De nieuwe schans is wel indrukwekkend! Erg mooi gemaakt hoewel ze nog steeds druk aan het werk zijn met o.a. de tribunes. Als ik weer een X in Oslo ben, wat zeker nog wel gaat gebeuren, ga ik er nog een keer heen als het mooi weer is en als je ook weer naar de bovenkant van de schans kunt. Er is ook een skimuseum en ik besluit daar eens te gaan rondkijken. Ik vind het een heel mooi museum met de hele historie van de skisport. Van het ontstaan van skies tot de skies van nu! Er zijn ook heel veel oude en nieuwe skies te zien en oude foto's en afbeeldingen. Wat ik wel grappig vind is dat de Noorse teksten bij alles toch anders zijn dan de Engelse teksten. Opzich wel logisch want het gaat vooral om de Noorse historie en mensen die de Engelse teksten moeten lezen weten daar toch wat minder van af. Na alles bekeken te hebben volgt er nog een hele grote souvenirshop. Te veel leuke spullen om niks te gaan kopen. Er zijn o.a. veel mutsen te koop en ik ben nog op zoek naar een nieuwe. Ik vind 2 leuk en na ff twijfelen koop ik er 1.

Daarna ga ik weer met de bus terug naar het centrum en dan met de tram naar Aker Brygge. Wendy heeft me gevraagd of ik een nieuwe ''Norway trui'' voor haar kan meenemen want die van haar is helemaal versleten. In 2005 hebben we onze truien bij Aker Brygge gekocht dus kijk ik daar nu ook weer rond. Maar na 4 winkels bezocht te hebben is er geen rode trui zoals wij die hadden te vinden. Wel wat andere en na ff overleggen met Wendy maak ik van 2 een foto die ik dan even kan mailen zodat ze kan zien of ze 1 wil hebben. Zelf koop ik bij 1 van de winkels nog een leuk T-shirt. Inmiddels heb ik wel honger gekregen en zin in pølser. Die koop ik op het station waar ik ook een bankje vind waar ik even rustig ga zitten. Ik denk wat na over wat ik verder nog wil doen vandaag. In ieder geval nog wat leuke ansichtkaartjes kopen om op te sturen. Verder ben ik best wel moe en heb ik niet zoveel zin meer om rond te wandelen. Morgen is er nog een dag! Bij 1 van de winkels waar ik al geweest was heb ik wel leuke kaartjes gezien maar die waren al wat beschadigd. Maar nu kan ik eerst bij geen enkele andere winkel die kaartjes vinden. Als ik het bijna wil opgeven en dan maar andere ga uitzoeken kom ik ze weer tegen en koop ik er een paar. Dan loop ik verder naar de bushalte waar ik nog een tijdje moet wachten op de goede bus. Ondertussen krijg ik een sms wat ik die avond wil eten, zalm, forel of kip. Ik besluit forel te kiezen omdat ik dat zelf eigenlijk nooit koop/eet maar wel lekker vind.

Na een half uurtje met de bus ben ik bij de goede bushalte. Nu is het nog even zoeken naar het huis omdat we vanochtend bij andere bushalte waren ingestapt. Maar na even heen en weer lopen heb ik het gevonden! Ik ga eerst even douchen en daarna de kaartjes schrijven en reisverslag bijwerken. Even later is Håkon ook weer thuis en gaan we al snel eten. Op tafel nu een grote forel. Heerlijk! Het is ook weer erg gezellig en we hebben veel lol om een vogeltje wat steeds tegen het raam vliegt. Na het eten is het nog tijd voor een avondwandelingetje naar een waterval in de buurt. Rond deze tijd van het jaar stroomt daar het meeste water naar beneden en zoiets blijft indrukwekkend om te zien! Ik maak wat foto's en daarna lopen we nog wat verder langs het riviertje. Weer thuis aangekomen haal ik even het kabeltje van mijn camera zodat we de foto's op de laptop kunnen bekijken en samen met Håkons vader bekijken we mijn foto's van Geilo en daarna nog wat van hun vakanties. Ook weer heel gezellig! =) Daarna ga ik nog wat puzzelen en duik dan weer mijn bed in. Morgen alweer de laatste dag...

2 opmerkingen:

- zei

Klinkt als een leuke dag weer in Oslo! Jammer van die trui dat ze die niet meer hadden maar we hebben nu allemaal een andere leuke :P al moet ik hem nog krijgen hehe maar daar is de grote wisseltruc voor ;) En ik moet ineens weer aan iemand denken nu je over RYGBA (Forel) begint :P Jammer dat het mistig was maar je hebt je toch vermaakt :D

angeline zei

Mooi dat je nu wél folders kon krijgen! :D Nogmaals thanx! :D Die skischans moet wel een populaire bezienswaardigheid in Oslo zijn ;) Hij werd tijdens beelden van t songfestival ook nog getoond! :) Ik wil 'm zeker bekijken! :D Leuk dat je nog een aantal leuke souvenirs/kleding hebt gekocht! :D