donderdag 27 mei 2010

Norge! dag 7 ~ Vigeland & Sognsvann =)

Na weer lekker geslapen te hebben begint de dag weer hetzelfde als gister. Gezellig samen ontbijten en met de bus richting centrum =) Dit keer ga ik er eerder uit want ik wil naar het Vigelandpark. Ook hier ben ik in 2005 al een X geweest maar toen regende het. Nu schijnt de zon en is het lekker warm. Mooi weer om in een park te gaan lopen vond ik zo. Het is nog vroeg en erg rustig. Ik geniet van de aparte maar mooi gemaakte beelden en aangekomen bij een plein ga ik even zitten en kijk om me heen. Er is ook een kleuterklas o.i.d. Al de zoveelste groep kinderen die ik zie. En allemaal hebben ze gele reflectiejasjes aan. Ik vind het leuk om te zien dat ze hier zo vaak erop uit gaan met de klas om dingen te gaan bekijken!

Na nog even wat rondgekeken te hebben ga ik op zoek naar een supermarkt. Volgens Håkon moesten er bij Majorstuen aan 1 kant van het park wel wat zijn en al snel vind ik daar een grote supermarkt. Tijd om wat Noors eten te gaan kopen! Oftewel Freia sjokolade! =D Van Lisan,Wendy en Kirsten heb ik een wensenlijstje meegekregen en ik wil zelf ook wat repen kopen! En zo sta ik even later met 12 grote repen en nog wat lappemiks bij de kassa! Ik wilde ook nog rømmegrøtmiks kopen maar dat hadden ze hier niet. Hierna ga ik met de tram naar het station waar ik bij een internetcafé even de foto's naar Wendy mail. Dan weer met de tram een stukje terug en de andere kant op naar het Bislet stadion. Bekend van vroeger van veel schaatswedstrijden. En hoewel het nu totaal verbouwd is vind ik het toch leuk om er even te kijken! Er zijn wat mensen aan het hardlopen en na ff rond gekeken te hebben loop ik weer naar de tramhalte en ga 1 halte verder. Daar stap ik uit want op de heenweg had ik daar een supermarkt gezien en ik wel even kijken of ze daar rømmegrøtmiks hebben. Na even zoeken vind ik het daar en na 2 zakjes gekocht te hebben, 1 voor mijn moeder en 1 voor mijzelf ga ik weer naar buiten. Dan krijg ik een sms van Wendy. Een vest met de Noorse vlag vind ze wel mooi dus ga ik weer naar Aker Brygge, waar het ook mooi blijft zo aan het water, en koop een vest. Zelf heb ik ook nog steeds niet genoeg Norge spulletjes vind ik en koop nog een mooie tas die ik gister al had gezien.

Inmiddels is het half 3 en ga ik op weg naar de uni want ik ga samen met Håkon een wandeling maken bij 'sognsvann' wat deel uitmaakt van de 'Nordmarka'. Een groot natuurgebied ten Noorden van Oslo. Het is makkelijk te bereiken, gewoon met tramlijn 3 naar de laatste halte en je staat midden in de natuur! Opeens zie ik dan ook iets wat ik al vaak ben tegengekomen in Noors schaatsnieuws / op sites van Noorse schaatsers, Olympiatoppen/Toppidrettssenteret! Grappig om dat nu zo opeens te zien. Even verder een groot en mooi meer, sognsvann! Er loopt een mooi wandelpad langs waar fietsers niet mogen komen en zo lopen we een heel stuk langs het meer en gaan dan verder het bos in. De weg loopt de hele tijd omhoog en al snel komen we weer bij een meertje. Even verderop zien we zelfs nog wat sneeuw liggen! In de winter is dit ook een populair langlaufgebied! We lopen nog wat verder en komen dan na ongeveer 6km uit bij 'Ullevalseter' op de top. Hier rusten we even uit en gaan dan weer terug naar beneden. Nu over een andere weg, een echt bospaadje met rotsen en boomstronken. Nog leuker en mooier dan de heenweg! Echt heerlijk om hier rond te wandelen en te genieten van de mooie natuur, het mooie weer, de rust, leuk gezelschap en het heuveltje op en af lopen. Na vandaag duurt het weer een tijd voordat ik dat kan doen ;)

Soms komen we een tijd niemand tegen en af en toen zien we ook nog vrij veel sneeuw. Het is af en toe ook echt de goede weg zoeken maar dat vind ik juist leuk. Gelukkig staan er af en toen nog wel wegwijzers zodat we weten dat we de goede kant op gaan. Na een tijd komen we weer op een bredere weg terecht waar het ook gelijk weer drukker is met hardlopers. En even later zijn we weer bij het metrostation aangekomen na rond de 2.5 uur en 13km gewandeld te hebben! =D Bij het nasjonalteateret stappen we uit en rennen naar de bushalte, wat niet zo soepel meer gaat maar we halen de bus! En weer 'thuis' aangekomen plof ik neer op de bank en haalt Håkon een speciaal Noors biertje tevoorschijn. Het smaakt goed en daarna is het tijd voor echt superlekkere zelfgemaakte pizza! En als we die op hebben is er nog 1! Tijdens het eten hebben we het o.a. over het komende schaatsseizoen en worden er al wat leuke plannen gemaakt. Na het eten kijken we nog eens op de kaart waar we precies gewandeld hebben en zoeken ook nog wat andere plaatsen op. Dan is het weer spelletjestijd, reversi dit keer! Een spel wat ik vroeger nog wel eens speelde en ik denk eerst dat het nog wel goed gaat maar op het eind word ik helemaal ingemaakt en het 2e spel verloopt precies hetzelfde. Dan is het weer tijd om te gaan slapen, alweer mijn laatste nacht hier in Norge =(

2 opmerkingen:

angeline zei

Aha, een indicatie van hoe de Noorse natuur er 'groen' uitziet ;) Die beeldentuin is trouwens ook prachtig!! :D Grappig dat zoveel schoolklassen op pad gaan om van alles te bekijken! Leuk dat je Freia chocolade hebt ingeslagen voor de meiden! :D Jullie zijn wel echte spelletjesmensen of niet? ;) Maar wel een leuk tijdverdrijf! :D

- zei

wow echt supermooi daar zeg!! Klinkt als een superleuke wandeling en ben blij met freia en heb nog niets op :P